Notebookcheck Logo

Testy gry Śródziemie: Cień Mordoru

13/10/2014

Kolejny przetestowany tytuł to Śródziemie: Cień Mordoru, bestseller osadzony w realiach fantastycznego świata z powieści Tolkiena. Ta gra stawia duże wymagania wobec sprzętu, na jakim jest uruchamiana.

W przypadku omawianej gry istotny jest rozmiar pamięci VRAM, czyli własnej pamięci karty grafiki. W większości gier wystarcza 1 lub 2 GB, natomiast dla gry Śródziemie: Cień Mordoru rekomendowane jest posiadanie 6 GB pamięci VRAM. To zdecydowanie wygórowana wielkość.

Jeżeli chodzi o jakość grafiki, trzeba stwierdzić, że firma Monolith nie popisała się w kwestii optymalizacji silnika LithTech Jupiter EX Engine; przynajmniej w przypadku platformy PC. Zazwyczaj tekstury są bardzo ładne, a technologia przewyższa dokonania konkurencji (np. w animowaniu tkaniny ubrań), ale nie uzasadnia to tak dużych wymagań odnośnie pamięci VRAM. Śródziemie: Cień Mordoru wygląda dobrze, ale nie wybitnie. Można by poprawić jakość grafiki w wielu aspektach (np. mimikę twarzy postaci w grze).

instalowanie tekstur HD - 1. krok
instalowanie tekstur HD - 1. krok
instalowanie tekstur HD - 2. krok
instalowanie tekstur HD - 2. krok
instalowanie tekstur HD - 3. krok
instalowanie tekstur HD - 3. krok

Jeżeli chcemy cieszyć się w omawianej grze pełnią efektów graficznych, trzeba pobrać i zainstalować paczkę z tekturami poprzez Steam. Jeżeli się tego nie zrobi, na ustawieniach ultra są wykorzystywane tekstury wysokiej jakości i mogą pojawiać się błędy w grafice. 

Nasze testy wykazały, że 6 GB pamięci VRAM nie jest niezbędne do maksymalnych ustawień graficznych, ale jeśli pamięci VRAM jest mniej, występują przycięcia i spowolnienia, które mają duży negatywny wpływ na wrażenia czerpane z gry. Przed premierą kart z serii GTX 900 tylko karty GeForce GTX 870M (6 GB) i GeForce GTX 880M (8 GB) miały odpowiednią wielkość pamięci VRAM. Problemy z niedostatecznym rozmiarem pamięci VRAM widać po minimalnym wyniku kl/s wykazanym w teście. W przypadku GTX-a 870M było to 26 kl/s, a w przypadku GTX-a 770M (3 GB pamięci VRAM) - tylko 11 kl/s na ustawieniach ultra. W przypadku GTX-a 880M stwierdzono 30 kl/s, a w przypadku GTX-a 780M (4 GB pamięci VRAM) - tylko 13 kl/s.

Jakość tekstur na ustawieniach wysokich niewiele odbiega od jakości na ustawieniach ultra, więc zdaniem autora wcale nie trzeba porywać się na najwyższe ustawienia. Zrezygnowanie z tych najwyższych ustawień poprawia średnią a przede wszystkim minimalną liczbę klatek na sekundę.

ustawienia low
ustawienia low
ustawienia medium
ustawienia medium
ustawienia high
ustawienia high
ustawienia ultra
ustawienia ultra

Według Monolith wymagany jest procesor czterordzeniowy, ale bez obaw - sensowny dwurdzeniowy CPU (w rodzaju Core i5-4340M) jest wystarczająco szybki. Omawiana gra wymaga natomiast dużo miejsca na dysku. Śródziemie: Cień Mordoru z teksturami wysokiej rozdzielczości (około 4 GB) zajmuje ponad 40 GB przestrzeni dyskowej.

Niefajne jest to, że po każdej zmianie ustawień trzeba ponownie uruchomić grę. Nie byłoby to problemem, gdyby dało się pominąć początkową sekwencję filmową. Poza tym niezadowolenie budzi fakt, że nie udostępniono w tej grze wygładzania krawędzi.

ustawienia low
ustawienia low
ustawienia medium
ustawienia medium
ustawienia high
ustawienia high
ustawienia ultra
ustawienia ultra
ustawienia low
ustawienia low
ustawienia medium
ustawienia medium
ustawienia high
ustawienia high
ustawienia ultra
ustawienia ultra

Inne spostrzeżenia:

Komputery z kartą grafiki Nvidii zapewniają w miarę wyrównane kl/s, natomiast w modelach z kartami grafiki AMD kl/s mocno się wahają. Widać to na diagramie wyświetlanym w prawym górnym rogu we wbudowanym benchmarku.

Minimalna liczba kl/s znacznie różniła się w poszczególnych próbach.

Procesory AMD często nie dają rady.

W przypadku wykorzystania układu grafiki HD Graphics 4600 gra działa tylko na niskich i średnich ustawieniach. Po wybraniu ustawień wysokich lub wyższych gra się zawiesza. 

W przypadku laptopów z kartą grafiki AMD Radeon i technologią Enduro w menu z opcjami ustawień pokazywany jest układ Intela a nie karta AMD; mimo to ustawienia można normalnie zmieniać.  

Wydaje się, że wbudowany benchmark zaczyna pomiary odrobinę za wcześnie; w każdym razie maksymalna liczba kl/s jest zdecydowanie za wysoka.

Sekwencja testowa

Do testów wykorzystano wbudowany benchmark. Nie jest on co prawda do końca reprezentatywny, ale autor wybrał tę około 40-sekundową sekwencję ze względu na wygodę przeprowadzania pomiarów i identyczny przebieg akcji.

Wyniki

Ani zintegrowane układy grafiki HD Graphics 4000 lub 4600, ani słabsze niezależne karty grafiki (jak GeForce GT 740M) nie dają rady w tej grze. Do płynnej rozgrywki w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli i na najniższym poziomie ustawień wymagany jest przynajmniej GeForce GT 750M z pamięcią VRAM DDR3. Do rozdzielczości 1366 x 768 pikseli i normalnych ustawień potrzebny jest GeForce GTX 850M lub GTX 765M. Na ustawieniach wysokich i w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli gra ta działa odpowiednio tylko na układach grafiki z najwyższej półki. Karty Radeon R9 M290X i GeForce GTX 870M zapewniły średnio ponad 50 kl/s.

Middle-earth: Shadow of Mordor
    1920x1080 Ultra Preset (HD Package)     1920x1080 High Preset     1344x756 Medium Preset     1280x720 Lowest Preset
GeForce GTX 780 Ti, 3770K
Desktop-PC
88 (20min) fps ∼47%
112.3 (73min) fps ∼56%
194.9 (88min) fps ∼57%
225.8 (108min) fps ∼53%
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000
Sapphire Tri-X R9 290X Desktop
78 (31min) fps ∼42%
113 (46min) fps ∼57%
Radeon R9 280X, 3770K
Desktop-PC
51.3 (16min) fps ∼27%
70.7 (29min) fps ∼35%
156.4 (42min) fps ∼46%
198.2 (105min) fps ∼46%
GeForce GTX 880M, 4700MQ
Schenker W504
48.3 (30min) fps ∼26%
63 (38min) fps ∼32%
108.9 (59min) fps ∼32%
177.6 (80min) fps ∼41%
GeForce GTX 780M, 4700MQ
Schenker W503
44.1 (13min) fps ∼24%
57.2 (34min) fps ∼29%
99.8 (56min) fps ∼29%
161.6 (75min) fps ∼38%
GeForce GTX 870M, 4700MQ
Schenker W504
38.9 (26min) fps ∼21%
50.2 (33min) fps ∼25%
84.9 (52min) fps ∼25%
142 (70min) fps ∼33%
GeForce GTX 760, 3770K
Desktop-PC
37.4 (9min) fps ∼20%
61.3 (41min) fps ∼31%
102.8 (56min) fps ∼30%
167.6 (102min) fps ∼39%
Radeon R9 M290X, 4700MQ
Schenker W504
37.1 (10min) fps ∼20%
50.8 (30min) fps ∼25%
102.8 (50min) fps ∼30%
151 (84min) fps ∼35%
GeForce GTX 770M, 4700MQ
Schenker W503
29.8 (11min) fps ∼16%
38.8 (25min) fps ∼19%
66.2 (40min) fps ∼19%
110.8 (51min) fps ∼26%
GeForce GTX 750 Ti, 3770K
Desktop-PC
29.2 (8min) fps ∼16%
43.4 (31min) fps ∼22%
76.4 (46min) fps ∼22%
126.4 (82min) fps ∼29%
GeForce GTX 860M, 4700MQ
Schenker W504
26.4 (12min) fps ∼14%
34.7 (25min) fps ∼17%
61.8 (40min) fps ∼18%
99.3 (62min) fps ∼23%
GeForce GTX 850M, 4340M
Schenker M504
17.2 (4min) fps ∼9%
23.5 (15min) fps ∼12%
54.2 (27min) fps ∼16%
78.4 (51min) fps ∼18%
GeForce GTX 765M, 4700MQ
Schenker W503
16.4 (6min) fps ∼9%
28.6 (20min) fps ∼14%
51.5 (33min) fps ∼15%
80.5 (56min) fps ∼19%
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU
A10-7850K Asus A88-XM-PLUS
12.4 (4min) fps ∼7%
17 (9min) fps ∼9%
28.5 (13min) fps ∼8%
41 (18min) fps ∼10%
GeForce GT 750M, 4702MQ
Schenker M503
11.6 (3min) fps ∼6%
16.7 (12min) fps ∼8%
29.7 (16min) fps ∼9%
47.1 (34min) fps ∼11%
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3
SCHENKER S413
0 (0min) fps ∼0%
16.4 (6min) fps ∼8%
29 (14min) fps ∼8%
44 (22min) fps ∼10%
GeForce GT 640M, 2637M, Lite-On LMT-256M3M
Acer Aspire M3-581TG
10 (1min) fps ∼5%
14.5 (8min) fps ∼7%
25 (12min) fps ∼7%
38.4 (24min) fps ∼9%
GeForce GT 740M, 4200M
HP Envy 15-j011sg
7.9 (2min) fps ∼4%
10.6 (8min) fps ∼5%
19.3 (12min) fps ∼6%
30.4 (20min) fps ∼7%
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0
MSI CX61-i572M
5.7 (0min) fps ∼3%
8.7 (0min) fps ∼4%
15.2 (0min) fps ∼4%
25.6 (0min) fps ∼6%
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS
Asus N56VM
15 (10min) fps ∼4%
26 (12min) fps ∼6%
Iris Graphics 5100, 4258U, Apple SSD SM0256F
Apple MacBook Pro Retina 13 inch 2013-10
0 (0min) fps ∼0%
9.5 (5min) fps ∼5%
17.3 (12min) fps ∼5%
25 (20min) fps ∼6%
HD Graphics 4600, 4700MQ
Schenker W503
17.4 (9min) fps ∼5%
26.8 (17min) fps ∼6%
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU
Pumori Test Platform (A10-5750M)
17.3 (8min) fps ∼4%
HD Graphics 4000, 3720QM
Asus N56VM
13 (8min) fps ∼3%

Platformy testowe

Testy przeprowadzono na następujących laptopach:

  • Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)

Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.9 (AMD), 10.18.10.3907 (Intel)

Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.

Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
 Middle-earth: Shadow of Mordor (2014)
niskie
1280x720
Lowest Preset
średnie
1344x756
Medium Preset
wysokie
1920x1080
High Preset
ultra
1920x1080
Ultra Preset (HD Package)
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 1070 (Desktop)
0n2
NVIDIA GeForce GTX 1070 Mobile
0
0
AMD Radeon R9 Fury
0
0
0
0
AMD Radeon R9 Nano
0
NVIDIA GeForce GTX 980
0
0
0
0n2
NVIDIA GeForce GTX 980 (Laptop)
0n2
0n2
0n3
0n5
AMD Radeon R9 390X
0
0
0
AMD Radeon RX 480 (Desktop)
0
0
NVIDIA GeForce GTX 1060 Mobile
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 1650 Mobile
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 970
0
0
0
0n2
NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q
0
0
0
0
AMD Radeon R9 290X
0
0
0n2
0n2
NVIDIA GeForce GTX 980M
0n4
0n4
0n9
0n9
AMD Radeon R9 280X
0
0
0
0
AMD Radeon R9 380
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 960
0
0
0
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti Mobile
0n2
0n2
0n2
0n2
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (Desktop)
0
NVIDIA GeForce GTX 970M
0n5
0n7
0n12
0n12
AMD Radeon R9 M295X
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 1050 (Desktop)
0
NVIDIA GeForce GTX 1050 Mobile
0n3
0n3
0n3
0n3
AMD Radeon R7 370
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 880M
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 950
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 760
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 780M
0
0
0
0
AMD Radeon RX 460 (Desktop)
0
NVIDIA GeForce GTX 965M
0n3
0n3
0n3
0n3
NVIDIA GeForce GTX 870M
0
0
0
0
AMD Radeon R9 M290X
0
0
0
0
AMD Radeon R9 M390
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 960M
0n3
0n7
0n15
0n15
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
0
0
0
0
NVIDIA GeForce MX150
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 770M
0
0
0
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
NVIDIA GeForce GTX 860M
0n2
0n2
0n2
0n2
NVIDIA GeForce GTX 950M
0n2
0n4
0n4
0n4
AMD Radeon R9 M385X
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 850M
0n2
0n3
0n3
0n3
AMD Radeon R9 M280X
0
0
0
NVIDIA GeForce 945M
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GTX 765M
0
0
0
0
AMD Radeon RX Vega 10
0
0
0
0
NVIDIA GeForce 845M
0
0
0
AMD Radeon R9 M265X
0
0
0
NVIDIA GeForce GT 750M
0
0
0
0
NVIDIA GeForce 940MX
0n3
0n3
0n2
0n2
AMD Radeon RX Vega 8 (Ryzen 2000/3000)
0n2
0n2
0n2
0n2
NVIDIA GeForce 940M
0n2
0n2
0n2
AMD Radeon R9 M375
0
0
0
AMD Radeon R7 M370
0
0
0
0
NVIDIA GeForce 840M
0n2
0n2
0n2
0
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop)
0
0
0
0
Intel Iris Pro Graphics 5200
0
0
0
AMD Radeon R7 384 Cores (Kaveri Desktop)
0
0
0
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
NVIDIA GeForce GT 740M
0
0
0
0
NVIDIA GeForce 930M
0n2
0n2
Intel Iris Graphics 550
0
0
0
0
AMD Radeon 530
0n2
0n2
0n2
NVIDIA GeForce 830M
0
0
0
0
NVIDIA GeForce 920MX
0
0
0
AMD Radeon R7 M260X
0
0
0
0
AMD Radeon R7 M270
0n2
0n2
0n2
0n2
AMD Radeon R7 M265
0
0
0
AMD Radeon R7 (Bristol Ridge)
0
0
NVIDIA GeForce GT 640M
0
0
0
0
AMD Radeon R7 (Carrizo)
0n2
0n2
0n2
0
AMD Radeon R7 (Kaveri)
0
0
0
AMD Radeon R7 M460
0
0
0
0
AMD Radeon R7 M360
0n2
0n2
0n2
0
NVIDIA GeForce 920M
0n2
0n2
0n2
0n2
AMD Radeon R7 M260
0
0
0
AMD Radeon R7 M340
0
0
0
0
Intel UHD Graphics G1 (Ice Lake 32 EU)
0
0
0
Intel UHD Graphics 630
0
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
Intel HD Graphics 630
0
0
0
Intel HD Graphics 530
0n2
0
0n2
0
AMD Radeon R5 (Bristol Ridge)
0
0
Intel UHD Graphics 620
0
0
0
Intel HD Graphics 5600
0
0
0
0
AMD Radeon HD 8670M
0
0
0
AMD Radeon HD 8650G
0
NVIDIA GeForce GT 630M
0
0
AMD Radeon R5 M335
0
0
0
0
AMD Radeon R5 M330
0
0
AMD Radeon R5 M255
0
0
0
AMD Radeon RX Vega 3
0
0
0
NVIDIA GeForce 820M
0n2
0n2
0n2
0
Intel HD Graphics 520
0n2
0n2
0n2
Intel Iris Graphics 6100
0
0
0
0
NVIDIA GeForce GT 720M
0
0
0
0
AMD Radeon R5 M240
0
0
AMD Radeon R5 M230
0
0
0
AMD Radeon R5 (Stoney Ridge)
0n2
0n2
Intel Iris Graphics 5100
0
0
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
Intel HD Graphics 4600
0n2
0n2
Intel HD Graphics 5500
0n5
0n5
0n5
0n3
Intel UHD Graphics 615
0
0
Intel HD Graphics 615
0
0
0
Intel HD Graphics 5000
0
0
0
AMD Radeon HD 8550G
0
0
Intel HD Graphics 610
0
0
Intel HD Graphics 4400
0n4
0n4
0n2
0
Intel UHD Graphics 605
0
0
Intel HD Graphics 505
0
0
Intel HD Graphics 5300
0n4
0n4
0n3
Intel HD Graphics 4000
0
AMD Radeon R4 (Stoney Ridge)
0
0
AMD Radeon R5 (Beema/Carrizo-L)
0
0
0
AMD Radeon R4 (Beema)
0
0
AMD Radeon R3 (Mullins/Beema)
0
0
Intel HD Graphics 4200
0n2
0
0n2
AMD Radeon HD 8350G
0
AMD Radeon HD 8330
0
0
Intel HD Graphics 500
0
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Middle-earth: Shadow of Mordor
niskie średnie wysokie ultra
Intel HD Graphics (Haswell)
0
0
Intel HD Graphics (Bay Trail)
0
0
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Number of benchmarks for this median value / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Testy Śródziemie: Cień Mordoru
Florian Glaser, 2014-10-13 (Update: 2024-08-15)