Testy gry Śródziemie: Cień Mordoru
13/10/2014
Kolejny przetestowany tytuł to Śródziemie: Cień Mordoru, bestseller osadzony w realiach fantastycznego świata z powieści Tolkiena. Ta gra stawia duże wymagania wobec sprzętu, na jakim jest uruchamiana.
W przypadku omawianej gry istotny jest rozmiar pamięci VRAM, czyli własnej pamięci karty grafiki. W większości gier wystarcza 1 lub 2 GB, natomiast dla gry Śródziemie: Cień Mordoru rekomendowane jest posiadanie 6 GB pamięci VRAM. To zdecydowanie wygórowana wielkość.
Jeżeli chodzi o jakość grafiki, trzeba stwierdzić, że firma Monolith nie popisała się w kwestii optymalizacji silnika LithTech Jupiter EX Engine; przynajmniej w przypadku platformy PC. Zazwyczaj tekstury są bardzo ładne, a technologia przewyższa dokonania konkurencji (np. w animowaniu tkaniny ubrań), ale nie uzasadnia to tak dużych wymagań odnośnie pamięci VRAM. Śródziemie: Cień Mordoru wygląda dobrze, ale nie wybitnie. Można by poprawić jakość grafiki w wielu aspektach (np. mimikę twarzy postaci w grze).
Jeżeli chcemy cieszyć się w omawianej grze pełnią efektów graficznych, trzeba pobrać i zainstalować paczkę z tekturami poprzez Steam. Jeżeli się tego nie zrobi, na ustawieniach ultra są wykorzystywane tekstury wysokiej jakości i mogą pojawiać się błędy w grafice.
Nasze testy wykazały, że 6 GB pamięci VRAM nie jest niezbędne do maksymalnych ustawień graficznych, ale jeśli pamięci VRAM jest mniej, występują przycięcia i spowolnienia, które mają duży negatywny wpływ na wrażenia czerpane z gry. Przed premierą kart z serii GTX 900 tylko karty GeForce GTX 870M (6 GB) i GeForce GTX 880M (8 GB) miały odpowiednią wielkość pamięci VRAM. Problemy z niedostatecznym rozmiarem pamięci VRAM widać po minimalnym wyniku kl/s wykazanym w teście. W przypadku GTX-a 870M było to 26 kl/s, a w przypadku GTX-a 770M (3 GB pamięci VRAM) - tylko 11 kl/s na ustawieniach ultra. W przypadku GTX-a 880M stwierdzono 30 kl/s, a w przypadku GTX-a 780M (4 GB pamięci VRAM) - tylko 13 kl/s.
Jakość tekstur na ustawieniach wysokich niewiele odbiega od jakości na ustawieniach ultra, więc zdaniem autora wcale nie trzeba porywać się na najwyższe ustawienia. Zrezygnowanie z tych najwyższych ustawień poprawia średnią a przede wszystkim minimalną liczbę klatek na sekundę.
Według Monolith wymagany jest procesor czterordzeniowy, ale bez obaw - sensowny dwurdzeniowy CPU (w rodzaju Core i5-4340M) jest wystarczająco szybki. Omawiana gra wymaga natomiast dużo miejsca na dysku. Śródziemie: Cień Mordoru z teksturami wysokiej rozdzielczości (około 4 GB) zajmuje ponad 40 GB przestrzeni dyskowej.
Niefajne jest to, że po każdej zmianie ustawień trzeba ponownie uruchomić grę. Nie byłoby to problemem, gdyby dało się pominąć początkową sekwencję filmową. Poza tym niezadowolenie budzi fakt, że nie udostępniono w tej grze wygładzania krawędzi.
Inne spostrzeżenia:
Komputery z kartą grafiki Nvidii zapewniają w miarę wyrównane kl/s, natomiast w modelach z kartami grafiki AMD kl/s mocno się wahają. Widać to na diagramie wyświetlanym w prawym górnym rogu we wbudowanym benchmarku.
Minimalna liczba kl/s znacznie różniła się w poszczególnych próbach.
Procesory AMD często nie dają rady.
W przypadku wykorzystania układu grafiki HD Graphics 4600 gra działa tylko na niskich i średnich ustawieniach. Po wybraniu ustawień wysokich lub wyższych gra się zawiesza.
W przypadku laptopów z kartą grafiki AMD Radeon i technologią Enduro w menu z opcjami ustawień pokazywany jest układ Intela a nie karta AMD; mimo to ustawienia można normalnie zmieniać.
Wydaje się, że wbudowany benchmark zaczyna pomiary odrobinę za wcześnie; w każdym razie maksymalna liczba kl/s jest zdecydowanie za wysoka.
Sekwencja testowa
Do testów wykorzystano wbudowany benchmark. Nie jest on co prawda do końca reprezentatywny, ale autor wybrał tę około 40-sekundową sekwencję ze względu na wygodę przeprowadzania pomiarów i identyczny przebieg akcji.
Wyniki
Ani zintegrowane układy grafiki HD Graphics 4000 lub 4600, ani słabsze niezależne karty grafiki (jak GeForce GT 740M) nie dają rady w tej grze. Do płynnej rozgrywki w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli i na najniższym poziomie ustawień wymagany jest przynajmniej GeForce GT 750M z pamięcią VRAM DDR3. Do rozdzielczości 1366 x 768 pikseli i normalnych ustawień potrzebny jest GeForce GTX 850M lub GTX 765M. Na ustawieniach wysokich i w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli gra ta działa odpowiednio tylko na układach grafiki z najwyższej półki. Karty Radeon R9 M290X i GeForce GTX 870M zapewniły średnio ponad 50 kl/s.
Middle-earth: Shadow of Mordor | |
1920x1080 Ultra Preset (HD Package) 1920x1080 High Preset 1344x756 Medium Preset 1280x720 Lowest Preset | |
GeForce GTX 780 Ti, 3770K | |
Radeon R9 290X, 2600K, Samsung SSD 840 Pro 256GB MZ7PD256HAFV-0Z000 | |
Radeon R9 280X, 3770K | |
GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
GeForce GTX 780M, 4700MQ | |
GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
GeForce GTX 760, 3770K | |
Radeon R9 M290X, 4700MQ | |
GeForce GTX 770M, 4700MQ | |
GeForce GTX 750 Ti, 3770K | |
GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
GeForce GTX 850M, 4340M | |
GeForce GTX 765M, 4700MQ | |
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
GeForce GT 750M, 4702MQ | |
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3 | |
GeForce GT 640M, 2637M, Lite-On LMT-256M3M | |
GeForce GT 740M, 4200M | |
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0 | |
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS | |
Iris Graphics 5100, 4258U, Apple SSD SM0256F | |
HD Graphics 4600, 4700MQ | |
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU | |
HD Graphics 4000, 3720QM |
Platformy testowe
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
- Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8)
Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.9 (AMD), 10.18.10.3907 (Intel)
Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.
Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba