Notebookcheck Logo

Testy gry The Evil Within

26/10/2014

The Evil Within jest przykładem traktowania gier PC po macoszemu. Gra ta stawia przed sprzętem duże wymagania, co wynika ze słabej optymalizacji. Sprawdziliśmy, posiadacze których to sprzętów mogą się bać. że nie będzie im dane powalczyć o przetrwanie w złowrogim świecie tej gry.

W przeciwieństwie do wersji konsolowej wersja gry The Evil Within na platformę PC nie zebrała szczególnie pochlebnych recenzji. I słusznie, bo od strony technicznej cierpi ona na wiele bolączek. W trakcie rozgrywki dochodzi czasem do zawieszania się gry. Niezależnie od sprzętu, na którym jest uruchamiana, trafiają się także błędy grafiki i problemy z dźwiękiem. Sterowanie na komputerze PC jest dalekie od ideału. Nawet w menu kursor porusza się nieprecyzyjnie.

The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within

Skrytykować trzeba też wymagania sprzętowe. W omawianej grze wykorzystano silnik id Tech 5 firmy id Software, który nie od dziś budzi kontrowersje. Ma on swoje wady i zalety. Dzięki technologii MegaTexture uzyskano duże zróżnicowanie poszczególnych miejsc. W The Evil Within tekstury nie powtarzają się co kawałek, co zdarza się w wielu grach.

Szczegółowość postaci i efekty tak jak woda, dym itp. są dobrze dopracowane. Dość realistycznie wyglądają też animacje strojów. Największe wrażenie zrobiło na autorze światło. Gra światła i cienia jest efektowna, a także wzmaga atmosferę grozy. Poza tym silnik zasługuję na pochwałę z powodu szybkiego wczytywania gry. Nawet z dysku twardego poziomy wczytują się bardzo szybko.

The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within

Do najważniejszych wad zalicza się jakość tekstur w ruchu. To tu, to tam powierzchnie obiektów wyglądają kiepsko. Na szczęście nie ma drastycznego problemu z opóźnionym wczytywaniem tekstur przy szybkich zmianach kadru. Niefajne jest też to, że brakuje opcji porządnego antyaliasingu. Co by nie mówić, FXAA, MLAA i SMAA dają pewną poprawę, ale nie umywa się to do efektów, jakie daje technologia MSAA. Poza tym posiadacze komputerów PC muszą zadowolić się niewielką liczbą opcji ustawień graficznych. Oprócz rozdzielczości i antyaliasingu w większym zakresie można modyfikować tylko jakość cieni. Pozostałe opcje (Motion Bur, SSAO, refleksy) można tylko włączyć lub wyłączyć.

The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within
The Evil Within

Modyfikowanie ustawień nie wpływa specjalnie na liczbę uzyskiwanych klatek na sekundę. Jako że silnik id Tech 5 nie oferuje bardzo niskich ustawień, gra The Evil Within zawsze wygląda nieźle. Minusem tego jest oczywiście to, że słabsze układy grafiki nie radzą sobie z tą grą. Za to ostatnie w największym stopniu odpowiada jednak słaba optymalizacja gry. Trudno zrozumieć wprowadzone przez twórców ograniczenie do 30 kl/s oraz ograniczenie pola widzenia przez czarne pasy. 

Jeżeli chodzi o samą rozgrywkę, jest dobrze. W czasach dominacji tytułów dla niezaawansowanych graczy The Evil Within zapewnia poziom trudności, który jest naprawdę wyzwaniem. Trzeba dobrze przemyśleć każdy swój krok. Każdy strzał i każdy atak może zdecydować o sukcesie lub porażce. Gra zyskuje dużo na swojej scenerii, w tym głównie dzięki sekwencjom filmowym. Wstawki te stoją na poziomie dorównującym hollywoodzkim produkcjom. Pod względem stylistyki The Evil Within przypomina autorowi starszą grę Alan Wake, co jest dobrym znakiem. Scenariusz jest jeszcze bardziej wciągający.

ustawienia niskie
ustawienia niskie
ustawienia średnie
ustawienia średnie
ustawienia wysokie
ustawienia wysokie
ustawienia niskie
ustawienia niskie
ustawienia średnie
ustawienia średnie
ustawienia wysokie
ustawienia wysokie

Sekwencja testowa

By wyłączyć wspomniane ograniczenie kl/s, trzeba trochę pokombinować. By wpisać stosowne polecenie, trzeba uruchomić konsolę. Na platformie Steam robi się to poprzez wywołanie menu właściwości gry (Properties), włączenie opcji uruchamiania (Launch Options) w zakładce ogólnych właściwości (General) i wpisanie tamże +com_allowconsole 1. Przy następnym uruchomieniu gry powinno być możliwe wywołanie konsoli klawiszem Insert. Polecenie R_swapinterval 0 wyłącza limit 30 kl/s. Jeśli ktoś chce ustawić limit na poziomie 60 kl/s, trzeba użyć komendy R_swapinterval 1 (powrót do pierwotnego ustawienia to komenda R_swapinterval 2).

aktywowanie konsoli
aktywowanie konsoli
wyłączenie limitu kl/s
wyłączenie limitu kl/s

Testy przeprowadzamy na początku pierwszego rozdziału ("An Emergency Call"). Kiedy tylko gracz uzyskuje kontrolę nad głównym bohaterem, rozpoczyna się pomiar przy użyciu narzędzia Fraps. Przez 40-45 sekund biegamy w kółko przed zakładem dla obłąkanych.

Z powodu rzęsistego deszczu, całego mnóstwa otaczających bohatera obiektów oraz licznych odbić sekwencja ta wymaga wiele od sprzętu. W innych miejscach w grze uzyskiwana liczba kl/s może być więc znacznie większa. Za to, że żaden z laptopów wykorzystanych do testów nie osiągnął ponad 70 kl/s, odpowiada CPU. W przypadku konfiguracji z GPU z najwyższej półki wydajnościowej procesor ograniczał osiągi nawet na średnich ustawieniach.

Wyniki

Gra The Evil Within wymaga dość mocnego sprzętu. Tańsze laptopy z kartą grafiki w rodzaju GT 740M nie są w stanie zapewnić płynności nawet na niskich ustawieniach w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli. To samo tyczy się modeli ze zintegrowanym układem grafiki Intela. Najsłabszą kartą grafiki, która w miarę dobrze daje sobie radę z takimi ustawieniami, jest GeForce GT 750M. By grać w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli i z jakością cieni ustawioną na "Medium", trzeba posiadać w notebooku przynajmniej kartę GTX 850M lub GTX 765M. Wysokie ustawienia jakościowe i rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli to za dużo nawet dla niektórych rozwiązań z czołówki naszego rankingu wydajności GPU. Na rozgrywkę przy najwyższej szczegółowości grafiki pozwalają tylko Radeon R9 M290X oraz karty GeForce GTX 780M, GTX 870M i lepsze. Być może kolejne wersje sterowników będą poprawiać osiągi.

The Evil Within
    1920x1080 High / Enabled AA:SM     1366x768 Medium / Enabled AA:FX     1024x768 Low / Disabled
GeForce GTX 780 Ti, 3770K
Desktop-PC
64.7 (43min) fps ∼73%
65.7 (44min) fps ∼48%
66.1 (44min) fps ∼42%
Radeon R9 280X, 3770K
Desktop-PC
52.1 (35min) fps ∼59%
52.1 (36min) fps ∼38%
53.6 (37min) fps ∼34%
GeForce GTX 880M, 4700MQ
Schenker W504
46.4 (37min) fps ∼52%
63.3 (43min) fps ∼46%
64.1 (43min) fps ∼41%
GeForce GTX 760, 3770K
Desktop-PC
43.6 (34min) fps ∼49%
64.7 (43min) fps ∼47%
65.4 (44min) fps ∼42%
GeForce GTX 780M, 4700MQ
Schenker W503
41.8 (34min) fps ∼47%
62.4 (46min) fps ∼45%
64.3 (43min) fps ∼41%
Radeon R9 M290X, 4700MQ
Schenker W504
41.8 (34min) fps ∼47%
55 (37min) fps ∼40%
56.8 (39min) fps ∼36%
GeForce GTX 870M, 4700MQ
Schenker W504
38.2 (31min) fps ∼43%
61.2 (42min) fps ∼45%
64.5 (41min) fps ∼41%
GeForce GTX 750 Ti, 3770K
Desktop-PC
31.6 (26min) fps ∼36%
55 (43min) fps ∼40%
65.4 (44min) fps ∼42%
GeForce GTX 860M, 4700MQ
Schenker W504
29 (23min) fps ∼33%
48.5 (40min) fps ∼35%
65.6 (45min) fps ∼42%
GeForce GTX 770M, 4700MQ
Schenker W503
28.4 (23min) fps ∼32%
46.3 (37min) fps ∼34%
64.4 (45min) fps ∼41%
GeForce GTX 850M, 4340M
Schenker M504
24.2 (20min) fps ∼27%
42.6 (36min) fps ∼31%
56.9 (40min) fps ∼36%
GeForce GTX 765M, 4700MQ
Schenker W503
23.1 (18min) fps ∼26%
38.2 (31min) fps ∼28%
57.2 (40min) fps ∼37%
GeForce GT 750M, 4702MQ
Schenker M503
13 (10min) fps ∼15%
23.2 (18min) fps ∼17%
34.4 (27min) fps ∼22%
Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU
A10-7850K Asus A88-XM-PLUS
12 (10min) fps ∼13%
21.9 (17min) fps ∼16%
26.9 (21min) fps ∼17%
Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ, Intel SSD 525 Series SSDMCEAC180B3
SCHENKER S413
11.4 (8min) fps ∼13%
19.6 (15min) fps ∼14%
24.4 (17min) fps ∼16%
GeForce GT 740M, 4200M
HP Envy 15-j011sg
9.4 (7min) fps ∼11%
16.7 (13min) fps ∼12%
25.2 (18min) fps ∼16%
GeForce GT 720M, 4200M, WDC Scorpio Blue WD10JPVX-22JC3T0
MSI CX61-i572M
7.3 (0min) fps ∼8%
12.9 (0min) fps ∼9%
19.1 (0min) fps ∼12%
GeForce GT 630M, 3720QM, Seagate Momentus 7200.5 ST9750420AS
Asus N56VM
6.9 (5min) fps ∼8%
11.9 (9min) fps ∼9%
17.6 (13min) fps ∼11%
HD Graphics 4600, 4700MQ
Schenker W503
6.7 (4min) fps ∼8%
11.8 (8min) fps ∼9%
16.9 (13min) fps ∼11%
Radeon HD 8650G, A10-5750M, Samsung SSD 470 Series MZ-5PA256/EU
Pumori Test Platform (A10-5750M)
17.7 (9min) fps ∼11%
HD Graphics 4000, 3720QM
Asus N56VM
8.8 (0min) fps ∼6%

Platformy testowe

Testy przeprowadzono na następujących laptopach:

  • Clevo P150SM-A/Schenker W504 (GeForce GTX 860M, GTX 870M, GTX 880M, Radeon R9 M290X, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo P150SM/Schenker W503 (GeForce GTX 765M, GTX 770M, GTX 780M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo W650SJ/Schenker M504 (GeForce GTX 850M DDR3, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Windows 7)
  • Clevo W650SR/Schenker M503 (GeForce GT 750M DDR3, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Windows 7)
  • HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM, Windows 8) 

Wykorzystane sterowniki GPU to: 344.11 (Nvidia), 14.9 (AMD) i 10.18.10.3907 (Intel). 

Zestawienie zostało uzupełnione o wyniki uzyskane na komputerach stacjonarnych i innych laptopach testowanych przez zespół Notebookcheck.

Autor: Florian Glaser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Evil Within
 The Evil Within (2014)
niskie
1024x768
Low / Disabled
średnie
1366x768
Medium / Enabled
FXAA
wysokie
1920x1080
High / Enabled
SMAA
NVIDIA GeForce GTX 980M SLI
156.3
137.4
88.1
NVIDIA GeForce GTX 980
65
65
63.8
NVIDIA GeForce GTX 970M SLI
74.8
73.8
53.8
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti
66.1
65.7
64.7
AMD Radeon R9 290X
68.7
68.7
64.75n2
NVIDIA GeForce GTX 980M
88.1n2
87.25n2
72.9n2
AMD Radeon R9 280X
53.6
52.1
52.1
NVIDIA GeForce GTX 970M
104.4n2
101.55n2
64.7n2
NVIDIA GeForce GTX 880M
64.1
63.3
46.4
NVIDIA GeForce GTX 760
65.4
64.7
43.6
NVIDIA GeForce GTX 780M
64.3
62.4
41.8
NVIDIA GeForce GTX 965M
120.2
84.6
51
NVIDIA GeForce GTX 870M
64.5
61.2
38.2
AMD Radeon R9 M290X
56.8
55
41.8
NVIDIA GeForce GTX 960M
93.7n2
67.65n2
40.4n2
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
65.4
55
31.6
NVIDIA GeForce GTX 770M
64.4
46.3
28.4
NVIDIA GeForce GTX 860M
61n2
46.45n2
28.5n2
NVIDIA GeForce GTX 950M
60
51.4
35.1
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Evil Within
niskie średnie wysokie
NVIDIA GeForce GTX 850M
62.5n2
44.75n2
25.65n2
NVIDIA GeForce GTX 765M
57.2
38.2
23.1
AMD Radeon R9 M265X
28.1
20.8
12.1
NVIDIA GeForce GT 750M
34.4
23.2
13
NVIDIA GeForce 940MX
39.2
27.9
16.7
NVIDIA GeForce 940M
38.05n2
27.1n2
16.4n2
NVIDIA GeForce 840M
31.9
22.3
12.7
AMD Radeon R7 M275DX
19.5
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop)
26.9
21.9
12
Intel Iris Pro Graphics 5200
24.4
19.6
11.4
NVIDIA GeForce GT 740M
25.2
16.7
9.4
NVIDIA GeForce 930M
40.2
29.3
15.9
NVIDIA GeForce 830M
32.2
21.6
12.7
AMD Radeon R7 M270
26.8
20.1
10.1
AMD Radeon R7 M360
28
20
12.5
NVIDIA GeForce 920M
26.5
17.7
10.1
AMD Radeon R7 M260
25.8
18
15.2
AMD Radeon HD 8670M
16.4
11.8
AMD Radeon R6 M255DX
19.3
13.7
AMD Radeon HD 8650G
17.7
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Evil Within
niskie średnie wysokie
NVIDIA GeForce GT 630M
17.6
11.9
6.9
AMD Radeon R5 M330
22.5
15.3
NVIDIA GeForce 820M
18.3
13.4
7.7
Intel Iris Graphics 6100
19.9
15.4
9.4
NVIDIA GeForce GT 720M
19.1
12.9
7.3
AMD Radeon R5 M230
14.8
10.4
5.6
Intel Iris Graphics 5100
11.4n2
9.2n2
Intel HD Graphics 4600
15.05n2
10.35n2
6.7
Intel HD Graphics 5500
16.05n2
11.65n2
5.6
AMD Radeon R5 (Kaveri)
9.4
7.6
Intel HD Graphics 5000
14.2
10.6
Intel HD Graphics 4400
14
10.4
6.2
Intel HD Graphics 5300
8
6.5
Intel HD Graphics 4000
8.8
AMD Radeon R5 (Beema/Carrizo-L)
14
10.3
AMD Radeon R4 (Beema)
9.8
8
AMD Radeon R3 (Mullins/Beema)
8.3
5.1
Intel HD Graphics 4200
6.6
AMD Radeon HD 8350G
11.5
Intel HD Graphics (Bay Trail)
5.2
3.6
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Number of benchmarks for this median value / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Testy The Evil Within
Florian Glaser, 2014-10-26 (Update: 2024-08-15)