Testy gry Wiedźmin 3: Dziki Gon (The Witcher 3: Wild Hunt)
22/05/2015
Trzecia część sagi przewyższa pod względem treści i technologii konkurencyjne gry RPG. Nas szczególnie interesuje to, jak działa Wiedźmin 3: Dziki Gon na laptopach. Jakiego sprzętu wymagają poszczególne ustawienia?
Grafika i ustawienia
Pomijając już kwestię umyślnego obniżenia jakości grafiki, na temat której trwają ożywione dyskusje w internecie, trzeba stwierdzić, że na maksymalnych ustawieniach szata graficzna gry Wiedźmin 3 w wersji na PC wygląda przepięknie. Poza panoramami w większości sytuacji pozytywnie wypadają tekstury. Najmocniejszą stroną tej gry jest jednak szczegółowość grafiki. W przeciwieństwie do innych gier RPG, które wydają się osadzone w sztucznej, martwej rzeczywistości, w Wiedźminie 3 jest mnóstwo elementów cieszących oko, zarówno w pomieszczeniach, jak i na otwartej przestrzeni. Wrażenie robi szczególnie roślinność, aczkolwiek falowanie drzew i krzaków pod wpływem sił natury jest nieco przesadzone.
Plusem tej gry są m.in. budujące atmosferę zmiany dzień/noc, które pozwalają oglądać każde miejsce w grze w różnym oświetleniu. Kolorystyka, na którą zdecydowali się twórcy ze studia CD Project RED, nie jest zdaniem autora idealna - nasycenie kolorów jest trochę zbyt duże.
Jak na dzisiejsze standardy gra zajmuje umiarkowanie dużo miejsca (~25 GB). Ustawienia graficzne są podzielone na dwa menu (zakładki "Grafika" i "Postprocesy"). Pozwalają one na wybór szeregu różnych opcji. W testach Notebookcheck wyłączone były synchronizacja pionowa i blokada liczby klatek na sekundę na poziomie 30. Predefiniowane ustawienia pozwalają na wybranie ogólnych ustawień grafiki za naciśnięciem przycisku.
Tutaj ważna uwaga: choć opcja Nvidia HairWorks (odpowiedzialna za symulację włosów) jest dostępna także na komputerach z rozwiązaniami graficznymi AMD i Intela, powinny jej używać tylko osoby dysponujące GPU Nvidii. W teście przeprowadzonym na Radeonie R9 290X jej użycie na maksymalnych ustawieniach powodowało spadek liczby kl/s o około 40%, z 50 do 29. W przypadku karty GeForce GTX 980 spadek był zdecydowanie mniejszy, z 55 do 44 kl/s (o 20%).
Przed przystąpieniem do przedstawienia testu trzeba jeszcze wspomnieć o dość niewygodnym sterowaniu z użyciem myszki i klawiatury.
Sekwencja testowa
Do testów wykorzystano wersję z GOG-a z aktualizacją day-one patch (v1.02).
Sekwencja testowa to fragment rozgrywki w otwartym terenie, wybrany z uwagi na bogatą szatę roślinną. Po przejściu samouczka i pokonaniu paru potworów w drobnej potyczce gracz otrzymuje konia. Jak pokazuje poniższy film, Geralt jedzie na koniu, podążając za Vesemirem. Droga prowadzi z górki przez pozostałości spalonej wioski. Sekwencja testowa kończy się po około 55 sekundach, po dotarciu do drewnianego mostu.
Wyniki
Zestawienie wyników pokazuje, że Wiedźmin 3 stawia przed komputerami bardzo wysoko zawieszoną poprzeczkę. Grafika na niskich ustawieniach jest niewiele gorsza, niż na wyższych poziomach, więc do grania w tę grę wymagana jest co najmniej średniej klasy karta grafiki. Na laptopie z kartą GeForce GT 750M wiele tytułów działało dobrze na naszych ustawieniach średnich czy nawet wysokich, a w przypadku Wiedźmina 3 w rozdzielczości 1024 x 768 pikseli i na nastawie niskiej udało się osiągnąć średnio tylko 27 kl/s. Dla notebooka z kartą GeForce GT 740M omawiana gra stanowi zdecydowanie zbyt duże wyzwanie. To samo tyczy się modeli ze zintegrowanym układem grafiki Intela. Płynności nie zapełnił ani HD Graphics 4600, ani Iris Pro 5200. Mocniejsze GPU, w rodzaju kart GeForce GTX 850M i GTX 860M (Kepler), radzą sobie zadowalająco w rozdzielczości 1366 x 768 pikseli i na średniej nastawie.
Do wysokich detali i rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli wystarczająco wydajna jest dopiero karta GeForce GTX 880M. Z maksymalnym poziomem (FHD, HairWorks On) w miarę radzi sobie tylko najwydajniejszy układ Nvidii, czyli GeForce GTX 980M. Do grania w rozdzielczości 4K (3840 x 2160) na predefiniowanych ustawieniach wysokich lub uber współczesne karty grafiki do laptopów są za słabe. Nawet przeznaczony do komputerów stacjonarnych Radeon R9 290X nie wyrabia w takich warunkach.
The Witcher 3 | |
3840x2160 High Graphics & Postprocessing (Nvidia HairWorks Off) 1920x1080 Ultra Graphics & Postprocessing (HBAO+) 1920x1080 High Graphics & Postprocessing (Nvidia HairWorks Off) 1366x768 Medium Graphics & Postprocessing 1024x768 Low Graphics & Postprocessing | |
NVIDIA GeForce GTX 980, 3770K | |
AMD Radeon R9 290X, 4790K | |
NVIDIA GeForce GTX 980M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 970M, 4700MQ | |
AMD Radeon R9 280X, 3770K | |
NVIDIA GeForce GTX 880M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 870M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 960M, 4720HQ | |
NVIDIA GeForce GTX 860M, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GTX 850M, 4340M | |
AMD Radeon R7 512 Cores (Kaveri Desktop), A10-7850K | |
NVIDIA GeForce GT 750M, 4702MQ | |
NVIDIA GeForce GT 740M, 4200M | |
Intel Iris Pro Graphics 5200, 4750HQ | |
NVIDIA GeForce GT 640M, 2637M | |
NVIDIA GeForce GT 720M, 4200M | |
AMD Radeon HD 8650G, A10-5750M | |
Intel HD Graphics 4600, 4700MQ | |
NVIDIA GeForce GT 630M, 3720QM | |
Intel Iris Graphics 5100, 4258U |
Platforma testowa
Testy przeprowadzono na następujących laptopach:
- Clevo P150SM-A (GeForce GTX 860M Kepler, GTX 870M, GTX 880M, GTX 970M, GTX 980M, Core i7-4700MQ, 8 GB RAM, Win 7)
- Clevo N150SD (GeForce GTX 960M, Core i7-4720HQ, 8 GB RAM, Win 8.1)
- Clevo W650SJ (GeForce GTX 850M, Core i5-4340M, 8 GB RAM, Win 7)
- Clevo W650SR (GeForce GT 750M, Core i7-4702MQ, 8 GB RAM, Win 7)
- HP Envy 15 (GeForce GT 740M, Core i5-4200M, 12 GB RAM)
- MSI CX61 (GeForce GT 720M, Core i5-4200M, 8 GB RAM)
- Acer Aspire M3-581TG (GeForce GT 640M, Core i7-2637M, 4GB RAM)
- Clevo W740SU (Iris Pro Graphics 5200, Core i7-4750HQ, 8 GB RAM)
- Wykorzystane sterowniki GPU to: 352.86 (NVIDIA), 15.4 Beta (AMD), 10.18.14.4170 (Intel).
Autor: Florian Glasser
Tłumaczenie: Tomasz Cyba