TikTok dead-man walking po tym, jak Senat USA przyjął ustawę zakazującą TikTok, włączoną do pakietu pomocy o wartości 95 miliardów dolarów dla Ukrainy, Izraela i Tajwanu
TikTok jest teraz martwym człowiekiem po tym, jak Senat USA przyjął ustawę, która zmusza TikTok do sprzedaży amerykańskiemu nabywcy lub grozi grzywną w wysokości 5 000 USD za każdego użytkownika z siedzibą w Ameryce. Przy co najmniej 100 milionach użytkowników w Ameryce w 2023 roku, grzywna TikTok wyniosłaby łącznie ponad pół biliona dolarów.
Uchwalanie ustaw dotyczących jednego tematu w Ameryce może być problematyczne, gdy Izba i Senat są podzielone w danej kwestii. Ustawa TikTok z łatwością przeszła przez Izbę Reprezentantów, ale utknęła w Senacie, gdy po raz pierwszy została wprowadzona do Kongresu na początku tego roku.
Umieszczenie ustawy w pakiecie ustaw, które Kongres jest gotowy uchwalić, zwiększa szanse, że ustawa przejdzie, i dokładnie to zostało zrobione, gdy ustawa TikTok, inaczej znana jako "Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act" (H.R. 7521), została włączona do "21st Century Peace through Strength Act" (H.R. 80)'' (H.R. 8038) i przepchnięta przez Izbę do Senatu wraz z trzema innymi ustawami w jednym pakiecie, aby zapewnić ponad 95 miliardów dolarów na wojnę z Izraelem, Ukrainą i Tajwanem.
Po podpisaniu pakietu przez prezydenta Bidena, chiński właściciel ByteDance będzie miał do 270 dni na opuszczenie rynku amerykańskiego, ukaranie grzywną w wysokości pół biliona dolarów lub zbycie TikTok na rzecz nabywcy przyjaznego Amerykanom. Pakiet zawiera również ustawę Protecting Americans' Data from Foreign Adversaries Act of 2024 (H.R. 7521), która wymaga, aby wszystkie dane dotyczące amerykańskich użytkowników były przechowywane w kraju przyjaznym Amerykanom w celu ochrony danych osobowych przed dostępem chińskiego rządu.
Firma ByteDance oświadczyła, że nie przekaże tajnych algorytmów które sprawiają, że TikTok jest tak udaną usługą mediów społecznościowych. Oznacza to, że sprzedaż TikTok osłabi go, zmniejszając skuteczność platformy dla wpływowych osób zarabiających na platformie. Zainwestowani użytkownicy TikTok powinni przygotować się, tworząc kopie zapasowe swoich filmów i danych TikTok, a także identyfikując konkurencyjne platformy mediów społecznościowych. Firma oświadczyła, że złoży pozew sądowy aby walczyć z zakazem.