Toyota chwali się, że miała rację rezygnując z szału na pojazdy elektryczne, podczas gdy Honda kończy projekt taniego samochodu elektrycznego z GM
Podczas gdy Elon Musk starał się wyjaśnić drastyczne załamanie popytu na pojazdy elektryczne podczas konferencji prasowej Tesli w trzecim kwartale, dyrektor generalny Toyoty zaangażował się w nieco gloating "we told you so" moment podczas inauguracyjnego Japan Mobility Show. Tam Toyota i Lexus zaprezentowały szereg nowych modeli, które pojawią się dopiero po 2025 roku, kiedy Toyota będzie gotowa do masowej produkcji na nowej dedykowanej platformie EV z gigacasting która bije Teslę pod względem szybkości i kosztów produkcji.
Podczas gdy GM, Ford i wielu innych starszych producentów samochodów przeznaczało miliardy na rozwój pojazdów elektrycznych i wspólne przedsięwzięcia w zakresie produkcji akumulatorów w ciągu ostatnich kilku lat, próbując dogonić Teslę, Toyota robiła to powoli. Jej dyrektorzy generalni argumentowali, że nie tylko społeczeństwo i infrastruktura wciąż nie są gotowe na szybkie przejście na całkowicie elektryczną mobilność, ale także producenci samochodów będą mieli trudności z osiągnięciem zysku z produkcji samochodów elektrycznych po tym, jak pierwsi użytkownicy w krajach rozwiniętych skończą kupować.
Według prezesa Toyoty, Akio Toyody, teraz ludzie "w końcu widzą rzeczywistość", ponieważ "istnieje wiele sposobów, aby wspiąć się na górę, którą jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla". Zamiast skakać głową w przód w inwestycje w pojazdy elektryczne, Toyota postawiła na swoje tymczasowe hybrydy. Nowy model Prius Primemoże na przykład pokonywać typowe codzienne dojazdy do pracy wyłącznie na energii elektrycznej, ale jest znacznie tańszy w produkcji niż pojazd elektryczny, ponieważ ma znacznie mniejszy zestaw akumulatorów wspierany przez wydajny silnik zasilany gazem.
W rezultacie Toyota została nieco usprawiedliwiona rosnącą sprzedażą hybryd, podczas gdy GM, w obliczu spadku popytu na pojazdy elektryczne, zmienił swoje plany dotyczące produkcji 400 000 sztuk do połowy 2024 roku. Firma zakończyła również warte 5 mld USD partnerstwo z Hondą w zakresie rozwoju taniego samochodu elektrycznego poniżej 25 000 USD zbudowanego na platformie Ultium.
Dyrektor generalny Hondy, Toshihiro Mibe, wyjaśnił, że "po przeanalizowaniu tej kwestii przez rok, zdecydowaliśmy, że będzie to trudne jako biznes, więc w tej chwili kończymy rozwój przystępnego cenowo pojazdu elektrycznego." "GM i Honda będą szukać rozwiązania osobno" - dodał. Na targach Japan Mobility Show Honda wskrzesiła swój historyczny model Prelude w formie pojazdu elektrycznego, jak gdyby dając przykład, że będzie samodzielnie realizować strategię przejścia na pojazdy elektryczne, być może powielając bardziej ostrożne podejście Toyoty.
Proszę kupić ładowarkę ChargePoint Home Flex 50A EV na Amazon