Toyota składa nowy amerykański patent na symulowaną manualną skrzynię biegów dla pojazdów elektrycznych
Toyota pracuje nad symulowaną manualną skrzynią biegów dla niektórych swoich pojazdów elektrycznych. Zgłoszenie patentowe w Japonii pojawiło się w 2022 r., a na stronie opublikowano nowe zgłoszenie patentowe w USA sugeruje, że firma może również wdrożyć tę technologię na tym rynku. W prezentacji https://media.toyota.co.uk/toyota-unveils-new-technology-that-will-change-the-future-of-cars/ na początku tego roku Toyota ogłosiła zamiar opracowania sprzętu i oprogramowania dla pojazdów elektrycznych na baterie, umożliwiając im sterowanie napędem i funkcje sprzęgła.
Amerykański patent Toyoty opisuje wirtualną manualną skrzynię biegów, wykorzystującą drążek zmiany biegów o konstrukcji podobnej do tych spotykanych w typowych samochodach z manualną skrzynią biegów. Rysunki przedstawiają urządzenie do zmiany biegów z wzorem wskazującym kierowcy, gdzie znajduje się każdy wirtualny stopień przekładni i sugerują, że można zastosować tę samą poprzeczną ścieżkę wyboru. Stopnie korelują z poziomami momentu obrotowego generowanego przez silnik elektryczny. W zgłoszeniu stwierdzono, że Toyota rozważa opcje dla pojazdów, które nie są ograniczone do sześciu lub siedmiu biegów, jak w przypadku typowych samochodów z manualną skrzynią biegów. Ponadto użytkownicy mogliby wybierać spośród różnych wzorców momentu obrotowego, aby dopasować je do preferowanego stylu jazdy.
Toyota testuje już tę technologię w Lexusie UX300e EV. Ci, którzy jeździli koncepcyjnym manualnym pojazdem elektrycznym, opisują wrażenia z jazdy jako przyjemne i zauważają, że możliwe jest "zgaśnięcie" pojazdu. Nie wiadomo jeszcze, czy i kiedy technologia ta będzie dostępna do zakupu w pojazdach elektrycznych Toyota Group. Plotki sugerują, że koncepcyjny FT-Se, pokazany na Japan Mobility Show 2023, może być jednym z pierwszych modeli z wirtualną manualną skrzynią biegów.