Toyota zapowiada przełom w dziedzinie akumulatorów półprzewodnikowych i 600-milowy zasięg pojazdów elektrycznych, przyjmując gigacasting Tesli
Toyota poinformowała dziś opinię publiczną o swojej wizji dotyczącej przyszłości mobilności elektrycznej. Najwyraźniej obejmuje ona pojazdy elektryczne, które mogą przejechać 621 mil (1000 km) na jednym ładowaniu, a jednocześnie są bardziej przystępne cenowo niż obecne pojazdy elektryczne. Wiceprezes wykonawczy i dyrektor ds. technologii Hiroki Nakajima opublikował slajdy z technicznej sesji informacyjnej zatytułowanej "Toyota Technical Workshop" i zatytułowanej "Let's Change the Future of Cars", którą Toyota zorganizowała wcześniej. Oprócz wznowienia działań na rzecz wodoru i restrukturyzacji, która umieszcza wysiłki związane z pojazdami elektrycznymi pod jednym dachem o nazwie BEV Factory, Toyota wymienia specyfikacje następnej generacji pojazdów elektrycznych.
W pierwszym etapie elektryczne Toyoty będą w stanie pokonać ponad 600 mil na jednym ładowaniu dzięki nowemu kwadratowemu ogniwu akumulatorowemu o wysokiej gęstości z katodą niklową, które Toyota jest w fazie rozwoju produkcji. Pojazdy te będą miały dwukrotnie większy zasięg niż obecne bZ4X, a jednocześnie ich produkcja będzie o 20% tańsza. Oszczędność kosztów produkcji będzie wynikać z zastosowania modułowego procesu montażu z gigacastingiem komponentów, takich jak technologia, którą Tesla będzie wykorzystywać w Cybertruck, Model 3 Highland redesign, Model 2 i w zasadzie we wszystkich swoich przyszłych pojazdach.
Oprócz nowej baterii, 621 mil "zasięgu przelotowego" zostanie również osiągnięte dzięki redukcji masy i aerodynamice opartej na sztucznej inteligencji, która według Toyoty jest inspirowana rakietami hipersonicznymi. Aby zmniejszyć wagę samochodu, Toyota opracowuje znacznie bardziej kompaktowy układ napędowy, który nazywa eAxle "w pełni wykorzystując BluE Nexus, Aisin, Denso i wewnętrzne technologie Toyoty kultywowane podczas rozwoju pojazdów HEV". Mniejszy układ napędowy pozwala na "dłuższy zasięg, powiększa przestrzeń ładunkową i zmniejsza opór aerodynamiczny, co przyczynia się do lepszego komfortu i designu".
Samochód elektryczny o zasięgu 600 mil, który kosztuje 20% mniej niż bZ4X i ładuje się w 20 minut, zostanie wypuszczony na rynek w 2026 roku, podczas gdy Toyota ma również w zanadrzu bardziej przystępne cenowo modele, które zamierza wprowadzić na rynek w tym samym roku. Będą one zasilane ulepszoną chemią akumulatorów LFP - typem, którego Tesla używa w podstawowym Modelu 3/Y - o strukturze bipolarnej, którą Toyota stosuje w ogniwach swoich hybryd.
Pozwoli to na znacznie tańsze samochody elektryczne Toyoty, które kosztują 40% mniej niż bZ4X i jeżdżą o 20% dalej, podczas gdy można je naładować od 10% do 80% w 30 minut. Biorąc pod uwagę, że bZ4X kosztuje obecnie około 40 000 USD i pokonuje 252 mile, oznacza to, że Toyota może mieć samochód elektryczny za 25 000 USD z 300-milowym zasięgiem w starciu z ewentualnym Model 2, który Tesla może wprowadzić na rynek w przyszłym roku.
Najśmielszy z celów Toyoty w nowej strategii EV opiera się na rozwoju akumulatorów półprzewodnikowych, które według Toyoty są w zaawansowanym stadium. Toyota najwyraźniej "odkryła przełom technologiczny, który przezwycięża długotrwałe wyzwanie związane z trwałością" akumulatorów półprzewodnikowych i wprowadzi je do masowej produkcji w latach 2027-2028. Zarówno hybrydy, jak i samochody elektryczne mogą być wówczas wyposażone w akumulator półprzewodnikowy, podczas gdy Toyota spodziewa się zwiększenia zasięgu o 20% w porównaniu do 600-milowego pojazdu elektrycznego, który wypuści w 2026 roku.
To prawda, że jest to zbyt hojny test CLTC, więc szacunki EPA dla samochodu Toyoty z akumulatorem półprzewodnikowym prawdopodobnie wyniosą nieco ponad 500 mil na jednym ładowaniu, ale nadal jest to imponujące. Podczas gdy firma jest nieco spóźniona w grze EV, znany analityk branży motoryzacyjnej Sandy Munroe ostrzegł, że widział, jak "słoń" Toyota obraca się w mgnieniu oka i "miażdży je jak robaki", gdy naprawdę w coś się zaangażuje, więc jury w sprawie elektryfikacji Toyoty wciąż jest na zewnątrz.
Pobierz ładowarkę PRIMECOM Level 2 EV kompatybilną z Toyotą Prius na Amazon