Ubisoft w punkcie zwrotnym: Osoba mająca dostęp do informacji o grach twierdzi, że Assassin's Creed to przyszłość Ubisoftu
W latach 2000 i na początku 2010 roku Ubisoft był ulubieńcem graczy, osiągając ogromny sukces dzięki franczyzom takim jak Assassin's Creed i Far Cry. Szczęście firmy zaczęło jednak spadać, osiągając nowy poziom w 2024 roku. Każda duża premiera w tym roku była rozczarowaniem. Godne uwagi porażki obejmują:
- Skull and Bones: Po 11 latach prac rozwojowych i promowana jako pierwszy tytuł Ubisoft "AAAApiracka przygoda Skull and Bones spotkała się z chłodnym przyjęciem. Zdobyła 59 punktów na Metacritic i ocenę użytkowników wynoszącą zaledwie 3,3. Na Steamie gra zebrała tylko 64% pozytywnych recenzji i osiągnęła szczytową liczbę 2615 jednoczesnych graczy.
- XDefiant: Ta darmowa strzelanka na początku zapowiadała się obiecująco, ale została zamknięta po nieco ponad sześciu miesiącach z powodu spadającej liczby graczy i niewystarczającej rentowności.
- Star Wars Outlaws: Wydana w sierpniu 2024 roku, bardzo oczekiwana gra RPG z otwartym światem osadzona w uniwersum Gwiezdnych Wojen nie spełniła oczekiwań. Według Insider Gaming, gra sprzedała się w zaledwie 1 milionie egzemplarzy w pierwszym miesiącu. Dla porównania, Assassin's Creed Mirage osiągnął sprzedaż na poziomie 5 milionów egzemplarzy w ciągu trzech miesięcy.
Jason Schreier widzi Ubisoft w punkcie zwrotnym
Nadużywanie "formuły Ubisoft", zdefiniowanej przez powtarzalną rozgrywkę, zagracone mapy i brak innowacji, podsyciło rosnące niezadowolenie zarówno wśród graczy, jak i krytyków. Frustrację tę potęgują problemy techniczne, częste błędy i włączanie mikrotransakcji do gier w pełnej cenie. W rezultacie Ubisoft znajduje się pod rosnącą presją, by wprowadzić znaczące zmiany, a przyszłość firmy może zależeć od rozwoju sytuacji w tym roku.
Jason Schreier, ekspert w dziedzinie gier, podkreślił niepewną pozycję Ubisoftu w niedawnym raporcie Bloomberga na temat branży gier w 2025 roku. Opisał on firmę jako znajdującą się na kluczowym rozdrożu, a na jej los prawdopodobnie wpłynie wydajność Assassin's Creed Shadows. Premiera gry, już opóźniona do lutego 2025 rokumoże określić dalszą drogę Ubisoftu.
Udana premiera może zapewnić oddech potrzebny do wewnętrznej restrukturyzacji, podczas gdy porażka może wymusić drastyczne działania. Podobno rozważane są takie opcje jak prywatyzacja lub sprzedaż. Firmy takie jak Tencent Holdings Ltd., chiński gigant technologiczny posiadający już udziały w Ubisoft i Savvy Games Group z Arabii Saudyjskiej, wyraziły zainteresowanie nabyciem firmy.
Tak na marginesie: W tym samym raporcie, Schreier również skomentował GTA 6. Przewidział, że Rockstar Games prawdopodobnie przegapi ogłoszone jesienią 2025 roku okno premiery, przesuwając premierę na 2026 rok.