Udział pojazdów elektrycznych w rynku spada w momencie, gdy pomagają one amerykańskim pojazdom stać się najcięższymi w historii
Producenci samochodów, którzy sprzedają swoje pojazdy w USA, wydają się podchodzić do swoich modeli elektrycznych w taki sam sposób, jak do samochodów napędzanych gazem, czyniąc je dużymi i ciężkimi, z ogromnymi bateriami. Elektryczny Hummer lub Escaladezostały zapowiedziane z akumulatorami o pojemności przekraczającej 200 kWh, podczas gdy baterie Rivian R1T lub Forda F-150 Lightning mają średnio 100 kWh.
Tylko GMC Hummer EVważy na przykład 2818 funtów, czyli tyle, co mniejszy samochód napędzany gazem. Odnowiony apetyt na większe samochody i dodatkowa waga akumulatora w pojazdach elektrycznych zwiększyły średnią wagę pojazdu w USA o 175 funtów tylko od 2020 roku, osiągając rekordową wagę 4 329 funtów w 2022 roku, według EPA.
Zainteresowanie zakupem pojazdu elektrycznego wydaje się jednak nieco spadać, ponieważ po zawrotnym tempie wzrostu, w pierwszej połowie 2023 r. udział w rynku pojazdów elektrycznych pozostał na niezmienionym poziomie 7,1%. Dla porównania, udział sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA wzrósł z 3,1% w 2021 r. do 5,6% w 2022 r., pomimo rekordowo wysokich cen samochodów Tesli lub braku nowej ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne w wysokości 7500 USD, która weszła w życie w styczniu tego roku.
Analitycy przytaczają wysokie ceny pojazdów elektrycznych za brak wzrostu udziału w rynku w tym roku, ponieważ wydaje się, że większość pierwszych użytkowników już je kupiła, podczas gdy przeciętny konsument w USA wydaje się być nadal na płocie o pojazdach elektrycznych. Obecnie jest więcej producentów pojazdów elektrycznych z większą liczbą samochodów walczących o uwagę użytkowników, ale ich masowe modele poniżej 25 000 USD podobno nie zaczną spływać przed 2025 rokiem, Tesla Model 2 więc w międzyczasie może trwać zastój we wzroście udziału w rynku pojazdów elektrycznych.
Jeśli chodzi o to, który producent pojazdów elektrycznych sprzedał najwięcej samochodów w pierwszej połowie roku, to przewidywalnie jest to Tesla z 60% udziałem w rynku, a następnie Chevrolet z odległym drugim 6,2%, Ford z 5,1%, Hyundai z 3,8% oraz dynamiczny niemiecki duet BMW i Mercedes z 3,3% udziałem każdy. Volkswagen na poziomie 3%, Rivian na poziomie 2,8%, KIA na poziomie 2,5% i Audi na poziomie 1,8% zamykają pierwszą dziesiątkę sprzedawców pojazdów elektrycznych w USA, ale jeśli konglomerat Hyundai/KIA zostanie potraktowany jako pojedynczy podmiot, natychmiast awansuje na drugie miejsce najpopularniejszego producenta pojazdów elektrycznych w USA, zaraz po Tesli.
Złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem można kupić na Amazon
Źródło(a)
Bloomberg, Experian przez Automotive News