Notebookcheck Logo

Układ A16 Bionic w iPhone'ie 14 Pro stanął w obliczu bezprecedensowego błędu w historii Apple, który doprowadził do usunięcia ray tracingu i innych ambitnych skoków generacyjnych GPU

Apple miał ambitne plany dotyczące GPU w A16 Bionic, ale musiał je odłożyć na półkę w ostatniej chwili (obraz: A16 Bionic vs A15 Bionic die shot via Angstronomics)
Apple miał ambitne plany dotyczące GPU w A16 Bionic, ale musiał je odłożyć na półkę w ostatniej chwili (obraz: A16 Bionic vs A15 Bionic die shot via Angstronomics)
Apple najwyraźniej miał wielkie plany, w tym wsparcie dla ray tracingu, dla GPU A16 Bionic w iPhone 14 Pro, ale musiał powrócić do projektu opartego na poprzednim A15 Bionic. Było to spowodowane poważną wadą w zakresie zużycia energii, odkrytą późno w cyklu rozwoju SoC. Takie niepowodzenie jest niespotykane w zespole SoC firmy i jest przypisywane kilku zwolnieniom i pozwom sądowym, z którymi grupa obecnie się zmaga.
Apple ARM iPhone GPU

Strona Apple iPhone 14 Pro's A16 Bionic SoC wykorzystuje 5-core GPU który nie różni się zbytnio od tego, który widzieliśmy wcześniej w przypadku A15 Bionic w iPhone 13 Pro. Nowy 5-rdzeniowy procesor graficzny A16 ma zwiększoną przepustowość dzięki pamięci LPDDR5 i jest wytwarzany w 4 nm procesie technologicznym TSMC. Jednak Apple najwyraźniej miał jeszcze większe plany dotyczące GPU iPhone'a 14 Pro, wykraczające poza samą przepustowość i poprawę wydajności.

Według raportu The Information, inżynierowie Apple początkowo planowali "skok generacyjny" dla procesora graficznego iPhone'a 14 Pro. Obejmował on takie funkcje jak wsparcie dla sprzętowo akcelerowanego ray tracingu. Układy ARM zaczęły już oferować tę funkcję. Na przykład, ARM's Immortalis-G715 i Qualcomm's Adreno 740 w Snapdragon 8 Gen 2 obsługują natywny, sprzętowo akcelerowany ray tracing.

Jednak Apple znalazł wadę w projekcie pod koniec cyklu rozwoju, która zmusiła giganta z Cupertino do powrotu do projektu GPU A15 Bionic z niewielkimi zmianami. Najwyraźniej prototypy pobierały więcej energii niż oczekiwano w symulacjach oprogramowania. To mogło mieć złe konsekwencje dla czasu pracy na baterii i termiki, jak twierdzą źródła znające sprawę z pierwszej ręki.

The Information zauważa, że taka wpadka była "bezprecedensowa" w historii grupy, ponieważ Apple generalnie zapewnia znaczne zyski gen-on-gen. W związku z tym Apple zrestrukturyzował swój zespół GPU i przeniósł niektórych menedżerów, w tym usunął ważne osoby, które przyczyniły się do dominacji firmy w dziedzinie mobilnych SoC.

Publikacja zauważa ponadto, że Apple's SoC team musiał zmagać się z utratą talentów w ostatnich latach do konkurencyjnych firm krzemowych, waśni międzyludzkich i procesów sądowych ze startupami chipowymi.

W 2019 r. trzech inżynierów z Apple przeszło do współzałożyciel Nuvia, która została przejęta przez Qualcomm w 2021 roku za 1,4 miliarda dolarów, ku konsternacji ARM. Na początku tego roku, Apple złożył pozew przeciwko kalifornijskiemu "stealth" startupowi Rivos Inc. za "kłusownictwo" 40 swoich inżynierów, z których dwóch miało gigabajty poufnych Apple projektów SoC i tajemnic handlowych.

Kup Apple iPhone 14 Pro (256 GB, AT&T) w Best Buy

Źródło(-a)

MacRumors przez The Information (Paywall)

Teaser image źródło: Angstronomics

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2022 12 > Układ A16 Bionic w iPhone'ie 14 Pro stanął w obliczu bezprecedensowego błędu w historii Apple, który doprowadził do usunięcia ray tracingu i innych ambitnych skoków generacyjnych GPU
Vaidyanathan Subramaniam, 2022-12-26 (Update: 2022-12-26)