VW ponownie rozważa lokalizację fabryki baterii do samochodów elektrycznych zwabiony 10 mld USD amerykańskich dotacji rządowych
Niedawna analiza wykazała, że 68% przyszłych mocy produkcyjnych w zakresie baterii do pojazdów elektrycznych w Europie jest zagrożonych przez wymogi dotyczące dotacji made-in-USA w ustawie o redukcji inflacji w ustawie o obniżeniu inflacji. Jakby sprowadzić punkt do domu, nowy raport twierdzi, że VW przekierowuje teraz duży projekt fabryki baterii z Europy Wschodniej do USA.
Podobno przedstawiciele VW i innych potencjalnych producentów baterii do samochodów elektrycznych spotkali się w zeszłym tygodniu w Brukseli z urzędnikami Komisji Europejskiej i przedstawili swoją argumentację, dlaczego będą wstrzymywać swoje projekty w Europie na rzecz USA. Szczególnie VW wyliczył, że w ciągu 10 lat obowiązywania programu IRA otrzyma od rządu USA nawet 10 mld USD.
Zachęty obejmują 0,35 USD/kWh wyprodukowanej pojemności baterii, a także podobne dofinansowanie montażu. Analitycy obliczyli niedawno, że Tesla będzie dostawać do 3,5 miliarda dolarów rocznie, gdy jej nowy projekt 100GWh 4680 baterii w Gigafactory w Nevadzie będzie w pełni operacyjny, i będzie w stanie nabyć jedne z najtańszych baterii EV dzięki rządowej pomocy.
VW i inni nieamerykańscy producenci samochodów oczywiście nie chcą być w niekorzystnej sytuacji przed swoimi chińskimi i amerykańskimi konkurentami, więc nie mają większego wyboru, jak tylko wybrać USA jako następną lokalizację fabryki baterii. Inny europejski producent baterii - Northvolt - obliczył, że dostanie od USA 8 mld USD, jeśli wybuduje tam swoją fabrykę zamiast realizować swój europejski projekt. Według jednego z innych członków zarządu, "skontaktowało się z nimi wiele stanów USA i wszystkie podkreślają IRA". Kiedy złożymy liczby razem, warunki, które oferują, są o wiele bardziej interesujące niż te, które oferują w Europie."
Net Zero Industry Act - odpowiedź na IRA, którą Komisja Europejska ma ujawnić w przyszłym tygodniu - jest raczej krótka na konkrety, powiedział exec VW, który widział projekt propozycji. Jeśli Europa nie przyjdzie dookoła do przyznawania dotacji w sposób podobny do USA, to ryzykuje utratę miliardów po miliardach przyszłych inwestycji w baterie i żałośnie w tyle w grze EV, dodali.