Notebookcheck Logo

Volkswagen ID. Koncepcyjny GTI zwiastuje ekscytujące ambicje elektrycznego hot hatcha, sztuczne zmiany biegów i odgłosy silnika

Thomas Schäfer, CEO Volkswagen Brand prezentuje nowy ID. GTI Concept na targach IAA w Monachium. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Thomas Schäfer, CEO Volkswagen Brand prezentuje nowy ID. GTI Concept na targach IAA w Monachium. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Volkswagen ogłosił koncepcję elektrycznego GTI opartego na przednionapędowym ID. 2 wszystkie mają zostać wprowadzone na rynek około 2027 roku. Niemiecka marka będzie musiała stawić czoła silnej konkurencji ze strony Fiata, Mini, Renault, a być może nawet Tesli. Wydaje się, że Volkswagen w większym stopniu opiera się na starszych nazwach, niż wskazywały na to wcześniejsze komentarze.
E-Mobility Launch Business Touchscreen

Ogólnie rzecz biorąc, Volkswagen raczej spóźnił się na imprezę EV, ale wydaje się, że stawia czoła nowej granicy, niedawno wypuszczając inspirowany stylem retro ID. Buzz w wersji z krótkim i długim rozstawem osi. Pomimo czkawki na początku tego roku spowodowanej spadkiem zainteresowania pojazdami elektrycznymi, VW wydaje się iść naprzód, ostatnio prezentując elektryczny ID. GTI jako przyszłość kompaktowych pojazdów elektrycznych marki.

"Idealne połączenie przyjemności z jazdy i codziennej użyteczności - to właśnie oznaczają trzy litery GTI od dziesięcioleci" - Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen

Podczas gdy Volkswagen raczej nie wypowiadał się na temat specyfikacji układu napędowego i osiągów, marka twierdzi, że udało jej się uchwycić uznany sportowy charakter, precyzję i radość z jazdy, które sprawiają, że zwykły Golf GTI jest wyjątkowy. Ponieważ ID. GTI bazuje na istniejącym modelu ID. 2all który został wprowadzony na rynek na początku tego roku.

Volkswagen potwierdził, że nowy ID. GTI będzie miał rozstaw osi wynoszący 2600 mm i całkowitą długość 4104 mm. Dla porównania, obecny Golf GTI ma 4 287 mm długości i rozstaw osi wynoszący 2 631 mm. W tym tempie ID. GTI powinien prowadzić się mniej więcej tak samo, jeśli nie lepiej niż Golf GTI Mk8, biorąc pod uwagę nieco bardziej kompaktowe wymiary i niski środek ciężkości typowy dla pojazdu elektrycznego.

Model Mk8 Golf GTI zapewnia również deklarowane 241 KM i nie byłoby nie do pomyślenia, gdyby VW dokonał niewielkiej modernizacji silników ID. 2all, aby uzyskać dodatkowe 15 KM ponad standardowe 226 KM. VW dodał również funkcje, takie jak sztuczna zmiana biegów i odgłosy silnika do ID. GTI, prawdopodobnie w celu dalszego wykorzystania dziedzictwa Golfa GTI.

Dyrektor generalny Volkswagena stwierdził wcześniej że marka waha się przed używaniem starszych nazw, w szczególności odnoszących się do Beetle, ponieważ czas tych kultowych pojazdów minął i nie ma potrzeby gonić za tą samą chwałą nowym pojazdem. Wypuszczenie elektrycznego GTI prawie na pewno opiera się na rozpoznawalności marki i sentymencie wielu osób do legendarnego kompaktowego samochodu sportowego.

Chociaż dobrze jest widzieć Volkswagena wkraczającego w kompaktowy, wysokowydajny świat pojazdów elektrycznych w znaczący sposób, do czasu wprowadzenia na rynek elektrycznego GTI, marki takie jak Fiat, Mini, Renault, a prawdopodobnie nawet Tesla, będą już miały mocne przyczółki w przestrzeni pojazdów elektrycznych typu hot hatch. Pojazdy takie jak odświeżony Mini Cooper SE, Fiat 500e, nadchodzące Renault 5 EVi podobno Tesla Model 2są już dostępne lub mają zostać wprowadzone na rynek na długo przed 2026 rokiem.

Chociaż nie ma konkretnej daty premiery, VW wskazał, że ID. GTI prawdopodobnie pojawi się w Europie w 2026 roku. VW nie potwierdził również, czy nowy ID. GTI trafi na rynek amerykański. Cena również nie jest znana, choć z pewnością będzie kosztować więcej niż oczekiwane ~27 tys. dolarów (25 000 euro) standardowego ID. 2all.

Ogólnie rzecz biorąc, język projektowania nowego ID. GTI dość dobrze łączy klasyczne proporcje i grafikę Golfa GTI ze stereotypowym futurystycznym wyglądem EV, ale projekt pojazdu koncepcyjnego zawsze może ulec zmianie przed wprowadzeniem na rynek. Niemniej jednak, zestaw nowych 20-calowych kół, czerwone akcenty i agresywne elementy wykończenia dodają wizualnego charakteru, który wskazuje na jego podstawowe osiągi, podczas gdy ukradkowy grill i wysoki przedni zderzak sprawiają, że ID. GTI wygląda całkiem czysto.

Kup zestaw modelarski Revell VW Gold 1 GTI Pirelli w skali 1:24 na Amazon.

Nowa koncepcja ID. GTI posiada klasyczne oznaczenia GTI w kilku miejscach. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Nowa koncepcja ID. GTI posiada klasyczne oznaczenia GTI w kilku miejscach. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
VW nadał tylnej części ID. GTI nieco w stylu retro, ponownie opierając się na ciężkim brandingu GTI. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
VW nadał tylnej części ID. GTI nieco w stylu retro, ponownie opierając się na ciężkim brandingu GTI. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Przód ID. GTI wygląda jednocześnie czysto i sportowo. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Przód ID. GTI wygląda jednocześnie czysto i sportowo. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Nowe 20-calowe koła w ID. GTI mają sportowy charakter, a tylny spojler i kwadratowe tylne światła ponownie nawiązują do przeszłości. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Nowe 20-calowe koła w ID. GTI mają sportowy charakter, a tylny spojler i kwadratowe tylne światła ponownie nawiązują do przeszłości. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
ID. GTI nadal ma kompaktowe proporcje typowe dla Golfa GTI. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
ID. GTI nadal ma kompaktowe proporcje typowe dla Golfa GTI. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Volkswagen wyobraża sobie futurystyczne wnętrze ID. GTI, mimo że wcześniej wskazywał na powrót do dotykowych przycisków. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Volkswagen wyobraża sobie futurystyczne wnętrze ID. GTI, mimo że wcześniej wskazywał na powrót do dotykowych przycisków. (Źródło zdjęcia: Volkswagen)
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 09 > Volkswagen ID. Koncepcyjny GTI zwiastuje ekscytujące ambicje elektrycznego hot hatcha, sztuczne zmiany biegów i odgłosy silnika
Julian van der Merwe, 2023-09- 4 (Update: 2024-08-15)