Windows 11 zajmuje ostatnie miejsce w testach wydajności gier w porównaniu z 3 dystrybucjami Linuksa do gier
Odkąd pojawiła się warstwa kompatybilności Proton firmy Valve, pojawiło się wiele dyskusji na temat implikacji wydajnościowych uruchamiania gier z pośrednikiem. Podczas gdy użytkownicy Linuksa od dawna opowiadają się za korzyściami płynącymi z wydajności Linuksa w porównaniu z Windowsem, Proton wprowadza pewien narzut, który może skutkować spadkiem wydajności w grach.
Jak się okazuje, zgodnie z testami przeprowadzonymi przez niemiecki outlet ComputerBasemoże być wręcz przeciwnie, a przynajmniej wydaje się, że Windows ma więcej do zrobienia w tle, co obniża wydajność. Portal przetestował trzy różne dystrybucje Linuksa - Arch Linux, bazę SteamOS, Nobara Linux, fork Fedory i Pop!_OS firmy System76 - w pięciu grach na Windows i odkrył, że w większości scenariuszy Linux pokonuje Windows.
Jeśli chodzi o FPS, ogólnym liderem w testach był Nobara Linux, a Arch Linux i Pop!_OS ustępowały mu o 1-5%. Windows 11był jednak tylko 6% za Nobara Linux. Nie ma tu więc ogromnej różnicy w wydajności, ale jest to ważny kamień milowy dla Linuksa, który konsekwentnie wyprzedza Windows - zwłaszcza w grach zaprojektowanych do działania na Windows.
Jeśli nie słyszeli Państwo o Nobara Linuxto oparta na Fedorze dystrybucja Linuksa utrzymywana przez GloriousEggroll (Thomas Crider) - inżyniera oprogramowania Red Hat, który jest również odpowiedzialny za ProtonGE, zmodyfikowaną wersję Steam Proton, która często zawiera poprawki wydajności i funkcje, których nie ma w standardowym Protonie Valve. Celem Nobary jest dostarczenie łatwej w użyciu Fedory, która została zmodyfikowana pod kątem gier, więc ma to sens, że osiąga dobre wyniki w aplikacjach do gier.
Spośród testowanych gier - Cyberpunk 2077, Forspoken, Ratchet & Clank: Rift Apart, Starfield i The Talos Principle II - Windows przegrał z największym marginesem w The Talos Principle II, gdzie uzyskał zaledwie 65,1 FPS, w porównaniu do lidera, Nobara Linux, i jego 71,5 FPS.
Pomijając imponujące różnice w FPS, należy wspomnieć, że z wyjątkiem Arch Linux, średnie czasy klatek (mierzone w tym przypadku jako 1% wartości najniższych) na Linuksie były generalnie gorsze od tego, co zarządzał Windows nawet o 20%, chociaż czasy klatek były bardzo zróżnicowane, więc średnią należy traktować z przymrużeniem oka.
Co ciekawe, The Talos Principle II jest grą, w której Windows przodował najbardziej pod względem najniższych wartości 1%, uzyskując wynik o całe 14% lepszy niż najbliższa konkurencja, Pop!_OS. Jedyną dystrybucją Linuksa, która konsekwentnie rzuca wyzwanie Windows 11, jeśli chodzi o czasy generowania klatek, jest Arch Linux, który pokonał system operacyjny Microsoftu w grach Cyberpunk 2077, Forspoken i Starfield.
Sukces Arch Linux zarówno w FPS - gdzie uzyskał wynik w granicach 3% najszybszego systemu w tej rundzie testów - jak i w czasie wyświetlania klatek może dać pewien wgląd w to, dlaczego Valve zmieniło Debiana na Arch Linux jako podstawę swojego SteamOS dla Steam Deck(obecnie 626,98 USD na Amazon), a przejście na Linuksa może być opłacalne dla graczy w ruchu, którzy chcą wydobyć każdą ostatnią kroplę wydajności z ROG Ally (obecnie599,99USD w Best Buy) lub Lenovo Legion Go (obecnie699,99 USD w Best Buy).
Źródło(a)
Teaser image Alexander Andrews na Unsplash