Pomimo powolnej sprzedaży konsol XboxpSVR 2 nie był przekonującym powodem, by zdecydować się na PS5. Desperacko pragnąc większego wsparcia, Sony obniży cenę zestawu słuchawkowego VR do 400 dolarów w marcu. Teraz Seamus Blackley, współtwórca pierwszej konsoli Xbox, ocenił stan gier VR. Blackley twierdzi, że VR brakuje killer app
Po spotkaniu z Billem Gatesem w 1999 roku, Blackley ostatecznie przekonał Microsoft do stworzenia konsoli rywalizującej z Sony PlayStation 2. Po jego odejściu z firmy, jeden z jego ostatnich projektów dotyczył rzeczywistości rozszerzonej. Blackley nie jest przeciwnikiem najnowocześniejszych technologii, ale krytykuje rolę VR we współczesnych grach.
Na VideoGamer Podcastblackley argumentował, że pomimo wolności, jaką daje VR, gracze potrzebują poczucia celu. Zamiast bezcelowo przemierzać wirtualne scenerie, podkreśla, że do prowadzenia graczy niezbędna jest skoncentrowana narracja. Jak dotąd deweloperzy mieli trudności z połączeniem ekscytujących wrażeń z gry z technologią VR.
Inna krytyka Blackleya dotycząca niezgrabnych zestawów słuchawkowych VR wydaje się surowa, ponieważ urządzenia peryferyjne stały się wygodniejsze w noszeniu. Niezależnie od tego, nawet jeśli Microsoft Windows przyjął Meta Quest VR phil Spencer zgadza się z Blackleyem. Xbox przeszedł na strategię wieloplatformowąa dyrektor generalny Microsoft Gaming jest przeciwny wszelkim urządzeniom przewodowym, które łączą się tylko z jedną konsolą.
Twórcy gier wydają się niechętnie inwestować w PSVR 2 i wyprodukowali ostatnio niewiele kompatybilnych tytułów AAA. Sony wypuściło nawet Adapter PC aby uczynić zestaw VR bardziej atrakcyjnym. Linia Meta Quest pokazuje, że istnieje rynek dla opcji bezprzewodowej z ogromną biblioteką aplikacji. Microsoft może ulec pokusie zmiany swojego stanowiska, jeśli więcej nabywców zażąda najwyższej jakości wrażeń z gier VR.