Wyciek Droolworthy PS5 Pro: 4,4 GHz AMD Zen 2, GPU RDNA 3.5 klasy RX 7800 XT i XDNA 2 NPU we wrześniu 2024 roku mogą sprawić, że będzie to idealna konsola do GTA VI
Plotki na temat możliwej konsoli PlayStation 5 (PS5) Pro robi rundy już od dłuższego czasu. Informowaliśmy o kilku przeciekach, które omawiały prawdopodobne specyfikacje rzekomej "najpotężniejszej konsoli na świecie". Teraz pojawiły się nowe przecieki, które potwierdzają niektóre z wcześniejszych plotek.
Zgodnie z postem na forum ResetEra autorstwa RandomlyRandom67, Sony PS5 Pro będzie nadal korzystać z procesora opartego na architekturze AMD Zen 2, ale takiego, który jest wytwarzany w węźle TSMC N4P. Architektura procesora została najwyraźniej zachowana ze względu na kompatybilność, ale zegary będą wynosić do 4,4 GHz.
Dla porównania, obecny PS5 pozwala na zmienne taktowanie do 3,5 GHz. Nie należy tego jednak interpretować jako "zwiększania zegarów" w tradycyjnym znaczeniu tego terminu. Częstotliwości procesora są "ograniczone", aby zapewnić równoważną wydajność we wszystkich jednostkach PS5. Architektura PS5 pozwala GPU działać z maksymalną mocą, nawet jeśli oznacza to pożyczenie części z CPU. Jeśli to prawda, zegar 4,4 GHz powinien być postrzegany w tym świetle.
Nowe twierdzeniaRandomlyRandom67 dotyczące PS5 Pro znajdują się poniżej:
- Viola jest produkowana na TSMC N4P.
- GFX1115
- Procesor Viola zachowuje architekturę zen2 znalezioną w istniejącym PS5 w celu zapewnienia kompatybilności, ale częstotliwość będzie ponownie dynamiczna z wartością szczytową 4,4 GHz. 64 KB pamięci podręcznej L1 na rdzeń, 512 KB pamięci podręcznej L2 na rdzeń i 8 MB współdzielonej pamięci L3 (4 MB na CCX).
- Kość Viola ma 30WGPs, gdy jest w pełni włączona, ale będzie miała tylko 28WGPs (56 CU) włączone dla krzemu w detalicznych jednostkach PS5 Pro.
- Trinity jest kulminacją trzech kluczowych technologii. Szybka pamięć masowa (sprzętowa akceleracja kompresji i dekompresji, już istniejąca kluczowa technologia PS5), akcelerowany ray tracing i skalowanie w górę.
- Architektura to RDNA3, ale czerpie ulepszenia ray tracingu z RDNA4. Przejścia BVH będą obsługiwane przez dedykowany sprzęt RT, zamiast w pełni polegać na shaderach. Obejmie to również zmianę kolejności wątków w celu zmniejszenia rozbieżności danych i wykonania, coś podobnego do Ada Lovelace SER i Intel Arc TSU.
- 3584 jednostek cieniujących, 224 TMU i 96 ROP.
- 16 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 18 gb/s. 256-bitowa magistrala pamięci o przepustowości 576 GB/s.
- Docelowa częstotliwość GPU wynosi 2,0 GHz. Daje to TFLOPs w podwójnym wydaniu w zakresie 28,67 TFLOPs szczytowo (224 (TMU) * 2 (operacje, podwójne wydanie) * 2 (zegar rdzenia)). 14.33 TFLOPs, jeśli zignorujemy czynnik podwójnej emisji.
- wzrost wydajności rasteryzacji o 50-60% w porównaniu do Oberon i Oberon Plus, ponad dwukrotnie wyższa surowa wydajność RT.
- Procesor XDNA2 NPU będzie wykorzystywany do akceleracji opracowanej przez Sony techniki temporalnego uczenia maszynowego. Będzie to jeden z głównych celów PS5 Pro, podobnie jak w przypadku renderowania szachownicy na PS4 Pro. Celem jest stabilne czasowo skalowanie do 4K przy ponad 30 FPS.
- Premiera we wrześniu 2024 roku"
Początkowo post na forum wskazywał, że GPU będzie miał 30 procesorów grup roboczych (WGP) lub 60 jednostek obliczeniowych (CU), z czego 28 WGP (56 CU) będzie włączonych. Znany przeciek @Kepler_L2 na X wydaje się być przekonany, że GPU PS5 Pro będzie faktycznie wyposażony w 32 WGP (64 CU) lub 30 WGP (60 CU) będzie aktywnych.
Zakładając, że jest to prawdą, powinno to dać 3 840 jednostek cieniujących i 240 jednostek mapowania tekstur (TMU), co jest dość znaczącym wzrostem mocy graficznej w stosunku do 2 304 jednostek cieniujących PS5.
Podczas gdy GPU PS5 jest zasadniczo nieco osłabionym Radeon RX 6700 XTto jednostka graficzna PS5 Pro prawdopodobnie będzie odpowiednikiem karty RX 7800 XT lub RX 7700 XT co najmniej.
Zapożyczy również niektóre technologie RDNA 4, takie jak BVH traversal na dedykowanych potokach ray tracingu, zamiast wykonywania pracy przez shadery. Oczekuje się również, że GPU PS5 Pro zaoferuje wariant Shader Execution Reordering (SER) podobny do implementacji Nvidii w obecnych kartach Ada Lovelace. SER to sposób na optymalizację wątków ray tracingu podobny do tego, w jaki procesor wykonuje planowanie wątków.
Interesującym aspektem tego przecieku jest podsystem pamięci PS5 Pro. Wyciek wskazuje na 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali. Na pierwszy rzut oka wydaje się to wolniejsze niż 320-bitowa magistrala pamięci Xbox Series X, ale podobno prędkość 18 Gb/s w PS5 Pro powinna nadal zapewniać szybszą przepustowość 576 GB / s w porównaniu do 560 GB / s w Series X.
Wreszcie, możemy zobaczyć, jak AMD wprowadza swoje przetwarzanie neuronowe XDNA 2 do PS5 Pro. Oczekuje się, że Sony położy duży nacisk na NPU, aby pomóc w skalowaniu w górę i innych rzeczach związanych ze sztuczną inteligencją, takich jak prawdopodobnie NPC stworzone przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji.
Chociaż przeciek jest soczysty, wzbudza ciekawość:
- Czy PS5 Pro faktycznie stanie się rzeczywistością? Jeśli tak, to z jakim narzutem w stosunku do PS5?
- Jaka będzie fragmentacja pomiędzy grami stworzonymi na PS5 i PS5 Pro?
- Jak duży będzie to realny zysk?
- A co ważniejsze, jak zareaguje na to Microsoft?
Z zestawami deweloperskimi PS5 Pro już podobno w rękach wybranych deweloperów, bardziej wiarygodne informacje mogą zacząć pojawiać się w nadchodzących miesiącach.
Jedna rzecz staje się jednak coraz bardziej oczywista. To może być idealna konsola dla GTA VI w oczekiwaniu na ruch Microsoftu.
Źródło(a)
Forum ResetEra przez Wccftech
@Kepler_L2 i @_Tom_Hendersonna X
Źródło obrazu zwiastuna: Technizo Concept na YouTube