Wymarzona bateria Tesli Semi, która może zastąpić olej napędowy jako zasilanie ciężkich ciężarówek, odsłonięta przez Northvolt i Scanię
Twórcy pierwszej w Europie Gigafactory baterii - Northvolt - zaprezentowali teraz baterię do pojazdów elektrycznych stworzoną specjalnie z myślą o długodystansowych pojazdach elektrycznych, takich jak Tesla Semi na uwadze. Ogniwo zostało opracowane we współpracy z producentem samochodów ciężarowych, firmą Scania, która określiła cechy, jakie chciałaby zobaczyć w akumulatorze, który mógłby zastąpić olej napędowy jako paliwo wybierane do ciężkich, długodystansowych zastosowań.
Pierwszą kwestią była trwałość ogniwa, a Scania ustaliła, że liczba ta będzie satysfakcjonująca dla nabywców półciężarówek, czyli 1,5 miliona kilometrów (około 932 tysięcy mil). Bateria po przejechaniu miliona mil zapewniłaby to, co obecnie robią diesle - wiele lat pracy oraz moment obrotowy przy niskich obrotach - co nabywcy dużych ciężarówek chcieliby zobaczyć, zanim pociągną za spust czegokolwiek, co nie jest silnikiem wysokoprężnym.
Ogniwa Northvolt, które znalazłyby się w takim akumulatorze do ciężarówek 18-kołowych są typu pryzmatycznego "gumy do żucia" i mają pojemność 157 Ah każde przy napięciu nominalnym 3,6 V. Mama słowo na temat dokładnej technologii i chemii, którą Northvolt wykorzystał przy opracowywaniu baterii na milion mil we współpracy ze Scanią od 2017 roku. Według dyrektora generalnego Scania, Christiana Levina:
Wraz z rozpoczęciem prac nad ogniwem baterii, celowaliśmy w wysoką wydajność, niskie koszty eksploatacji i długi okres użytkowania. Zdecydowaliśmy się na wymóg, aby ogniwo umożliwiało 1,5 miliona kilometrów żywotności dla ciężkiego pojazdu Scania. Testy pokazują, że ten wymóg można nie tylko spełnić, ale i przekroczyć".
Obie firmy nie sprecyzowały również, jakiego rodzaju testy przeprowadziły na baterii do pojazdów ciężarowych, ponieważ interesujące byłoby sprawdzenie, jak radzi sobie ona w niskich temperaturach, takich jak w rodzimej Szwecji. Eksploatacja pojazdów elektrycznych w mroźnych temperaturach może z łatwością zmniejszyć o połowę ich zasięg bez wstępnego przygotowania.
Wydaje się jednak, że Scania skupiła się na trwałości baterii i kosztach eksploatacji wyposażonego w nią pojazdu, ponieważ jej obecne elektryczne platformy są przeznaczone głównie do "regionalnych przewozów długodystansowych", jak Semi Tesli. Żywotność jest tym, co bardziej interesuje klientów, niż zasięg na jednym ładowaniu, ponieważ przedwczesna wymiana ogromnej paczki, która wystarczyłaby do zasilenia 18-kołowca, byłaby zaporowo droga.
Northvolt jak zwykle idzie o krok dalej i czerpie energię do produkcji baterii z odnawialnych źródeł, obniżając ślad węglowy ogniw o dwie trzecie w porównaniu z obecnymi bateriami trójskładnikowymi. Nowe ogniwa są już produkowane w zakładzie Northvolt's Ett Gigafactory w Szwecji, podczas gdy Scania buduje dedykowany zakład dla baterii do ciężarówek długodystansowych, który zacznie działać jeszcze w tym roku, produkując ogniwa gotowe do umieszczenia w swoich ciężkich platformach elektrycznych.