Wysokie ceny pojazdów elektrycznych i nieliczne ładowarki hamują rządowe dążenie do ograniczenia emisji z pojazdów
Podczas gdy szef EPA prezydenta Bidena przygotowuje się do ogłoszenia zmiany w standardach emisji pojazdów które zmuszą producentów samochodów do porzucenia ICE, Amerykanie wciąż wahają się co do pojazdów elektrycznych. Rząd chce, aby dwie trzecie wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych w 2032 roku były zasilane bateriami, ale 60% badanych Amerykanów twierdzi, że samochody elektryczne są nadal zbyt drogie dla nich, nawet po Tesla-induced EV wojny cenowej.
Ankieta AP-NORC została przeprowadzona wśród 5 408 dorosłych osób reprezentatywnych dla demografii USA na początku tego roku, a wyniki nie są zbyt zachęcające dla zwolenników elektryfikacji transportu osobistego. Nie tylko połowa respondentów wyraziła pewne pragnienie, aby ich następny pojazd był napędzany wyłącznie bateriami, ale zaledwie 19% stwierdziło, że jest bardzo prawdopodobne, że w przyszłości kupi samochód elektryczny.
Zgadza się to z udziałem gospodarstw domowych, które posiadają pojazdy elektryczne lub hybrydowe typu plug-in, wynoszącym zaledwie 8%. Oprócz najważniejszego powodu - cen pojazdów elektrycznych - respondenci wymieniali również brak odpowiedniej infrastruktury do ładowania jako kolejną główną przeszkodę przed rozważeniem zmiany samochodu na elektryczny. W rzeczywistości 75% badanych osób stwierdziło, że rzadkie ładowarki są jednym z powodów, dla których nie chcą kupić pojazdu elektrycznego.
Dwie trzecie po prostu twierdzi, że na razie woli niższe ceny i wygodę tankowania pojazdów zasilanych gazem. W ramach walki ze zmianami klimatycznymi rząd próbuje odwrócić te zachęty na korzyść pojazdów elektrycznych, przyznając 7 500 USD dotacji na zakup nowego pojazdu elektrycznego i budując ogólnokrajową sieć ładowania.
Niektóre wyniki ankiety AP-NORC można uznać za zachęcające dla rządowych wysiłków na rzecz elektryfikacji. Jeśli ludzie mogliby zaoszczędzić pieniądze na benzynie w porównaniu z ładowaniem pojazdu elektrycznego, zdecydowana większość 75% stwierdziła, że rozważyłaby na przykład zakup takiego pojazdu. Ponadto, młodsi ludzie poniżej 45 roku życia są o wiele bardziej skłonni do posiadania samochodu elektrycznego jako swojego kolejnego pojazdu.
Mimo to, jak wynika z szeroko zakrojonego badania postaw Amerykanów wobec bezprecedensowego przejścia na pojazdy elektryczne, aby strategia rządu odniosła sukces, musiałaby najpierw znacznie spaść ich cena. Pojawienie się samochodu elektrycznego o wartości poniżej 25 000 USD, które ma nadejść po 2025 roku wraz z Tesla Model 2, VW ID.2alli innych tanich EV z ogniwami LFP, może zatem ostatecznie przechylić szalę zakupową na korzyść pojazdów zasilanych bateriami.
Z drugiej strony, rządowe parcie w kierunku surowszych standardów zużycia paliwa w latach 70. spowodowało wiele zwolnionych ciężarówek i SUV-ów na amerykańskich drogach jako niezamierzoną konsekwencję, więc jury na temat przejścia EV wciąż jest tam.