XIV na Macu: Apple silicon Mac może teraz uzyskać do 120 fps w 1440p w Final Fantasy XIV dzięki nowemu launcherowi społeczności open source
Final Fantasy nie miało dobrej passy na Macu. Ostatnią znaną wersją wspierającą sprzęt Apple był Final Fantasy XIV (FFXIV), ale premiera gry na Maca w 2015 roku wraz z pierwszym pakietem rozszerzeń spotkała się z poważną krytyką wydajności. Firma Square Enix została zmuszona do tymczasowego zawieszenia sprzedaży i wydania zwrotów pieniędzy.
Jednak kolejne aktualizacje gry, w tym rozszerzenie Endwalkers i przejście z OpenGL na Metal API sprawiły, że gra stała się grywalna na komputerach Mac - zarówno modelach krzemowych Intela, jak i Apple za pośrednictwem Rosetta 2 - mimo że oficjalne wymagania systemowe nie wspominają konkretnie o obsłudze M1/M2.
Według MacGamerHQ, w 2021 r M1 Pro MacBook Pro 14 powinien być w stanie uruchomić FFXIV z prędkością 45-60 fps przy niskich ustawieniach 1440 x 900. Chociaż Square Enix ma oficjalny launcher dla FFXIV, istnieje społeczność, która oferuje wydajniejszą i lepiej działającą opcję.
"XIV on Mac" to sposób na uruchomienie Final Fantasy XIV na komputerach Mac bez konieczności polegania na przestarzałym i słabo wspieranym pakiecie Square Enix lub płacenia za licencję CrossOver. Program uruchamiający XIV na Maca ma otwarte źródło i jest napisany w języku Swift z obsługą popularnych modów FFXIV, takich jak Dalamud, GShade, Anamnesis i IINACT.
Twórcy twierdzą, że ich launcher działa znacznie lepiej niż oficjalny wrapper i oferuje natywne wsparcie dla najnowszego Apple silicon, macOS i Metal 2 API wraz z jednodniowym wsparciem dla głównych wydań macOS. XIV na Maca zawiera również niestandardową dystrybucję Wine ze zoptymalizowanymi warstwami tłumaczenia DXVK/MoltenVK.
Użytkownicy na Reddicie również zdają się potwierdzać twierdzenia dewelopera. Gracze donoszą o nawet dwukrotnie lepszej wydajności launchera XIV na Mac w porównaniu do oficjalnego wrappera od Square Enix. Jeden z użytkowników powiedział, że gra działa świetnie z wysoką liczbą klatek na sekundę na podstawowej wersjiM1 MacBook Air w ustawieniach średnich nawet na zasilaniu bateryjnym, choć nie podano konkretnych liczb.
Według XIV na Macu, natywny launcher powinien umożliwić doskonałą liczbę klatek na sekundę. Na przykład Apple M1 Ultra z 64 rdzeniami GPU powinien być w stanie pozwolić sobie na 75 fps przy 5120 x 2880. Model M1 Maxmoże osiągnąć nawet 120 klatek na sekundę w rozdzielczości 1440p M1 Pro robi 75 fps w 1080p. Najnowszy M2 Max-są również w stanie osiągnąć od 90 do 120 klatek na sekundę w rozdzielczości 1440p.
Niestety, tego samego nie można powiedzieć o Final Fantasy XV na Macu. Według AppleGamingWiki, FFXV pokazuje po prostu pusty ekran, gdy jest używany przez CrossOver i nie uruchamia się nawet, gdy jest uruchamiany przez Parallels na Apple krzemie.