Xiaomi Mi Electric Scooter 3 w recenzji: Sprawdzona e-hulajnoga z dwoma punktami krytyki
Właśnie otrzymaliśmy Topowy model Xiaomi, Electric Scooter 4 Pro, a teraz przyjrzymy się Electric Scooter 3, odchudzonej, ale lżejszej wersji. Ma mniejsze opony, słabszy silnik i mniejszą baterię, ale waży tylko 13 kg zamiast 17 kg. W zestawie znajduje się pozwolenie drogowe na Niemcy.
Za około 550 euro i dość niski zasięg model należy do wyższej klasy podstawowej lub niższej klasy średniej i jest skierowany do klientów, którzy mają do pokonania krótkie dystanse.
Electric Scooter 3 | Electric Scooter 4 Pro | Niu KQi3 Max | Eleglide Coozy | |
---|---|---|---|---|
Max. Zasięg (wg producenta)/pojemność baterii | 30 km/275 Wh | 55 km/446 Wh | 65 km/608 Wh | 50 km/450 Wh |
Moc znamionowa/maks. moc | 300 W/600 W | 350 W/700 W | 450 W/900 W | 350 W/700 W |
Maks. Stopniowalność | 14 % | 20 % | 20 % | 15 % |
Waga | 13,2 kg | 17,4 kg | 21,1 kg | 18,7 kg |
Opony | 8,5 cala | 10 cali | 9,5 cala | 10 cali |
Maks. obciążenie | 100 kg | 120 kg | 120 kg | 120 kg |
Cena | 550 € | 750 € | 900 € | 600 € |
Dane techniczne - ABS i napęd na koła przednie o mocy do 600 W
W Niemczech oczywiście każdy skuter z pozwoleniem drogowym oficjalnie jedzie tylko 20 km/h. Jednak silnik o mocy 300 zamiast 350 W jest nieco mniejszy niż w topowym modelu, przez co oficjalnie radzi sobie tylko z nachyleniem 14 zamiast 20 procent. Największą różnicą jest jednak zasięg: Xiaomi podaje, że skuter ma zasięg 30 km. Sprawdziliśmy tę informację w dalszej części artykułu.
Cechy | Mi Electric Scooter 3 |
---|---|
akumulator | 36 V; 275 Wh |
Napęd | Napęd na przednie koła, 300 W (maks. 600 W) |
Prędkość maksymalna | 20 km/h (możliwość nielegalnego dostrojenia) |
Zasięg według producenta | 30 km |
Ładowarka | 71 Watt |
Maks. obciążenie | 100 kg |
Wymiary w zabudowie | 108 x 43,5 x 114 cm |
Wymiary po złożeniu | 108 x 43,5 x 49 cm |
Opony | 8,5 x 2,1 cala, opony pneumatyczne |
Układ hamulcowy | mechaniczny tylny hamulec tarczowy z eABS |
Waga | 13,2 kg |
Oświetlenie/Bezpieczeństwo | światła LED z przodu i z tyłu, 6 reflektorów |
Inne cechy | aplikacja obowiązkowa, blokada silnika |
Cena | 550 Euro |
Rozpakowanie i montaż - Szybka konfiguracja
Montaż jest szybki i bezproblemowy. Należy jedynie założyć kierownicę i zabezpieczyć ją czterema śrubami, odpowiednie narzędzie znajduje się w zestawie.
To wszystko, następnie e-hulajnogę można podłączyć do ładowarki, która sygnalizuje proces ładowania czerwoną diodą, a jego zakończenie zieloną.
Niestety bateria nie jest wyjmowana, więc hulajnogę zawsze trzeba wozić w domu, co nie jest zbyt problematyczne, biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką wagę.
Do przenoszenia hulajnoga może być oczywiście złożona. Hak dzwonu służy również jako hak blokujący mechanizm zaciskowy. Aby hulajnoga nie złożyła się podczas jazdy, podczas składania należy również rozłożyć dźwignię.
Struktura, wyposażenie i działanie - Przymus aplikacji i mania gromadzenia danych
Oprócz ładowarki i koniecznych narzędzi do wstępnego montażu, w pakiecie jako akcesoria znajduje się jeszcze zapasowa opona i przedłużka do mocowania wentyli dla wygodniejszego pompowania opon.
Sama hulajnoga wykonana jest głównie z ciemnoszarego metalu, a bieżnik jest dodatkowo gumowany. Przyjemna jest jej stosunkowo niska waga wynosząca około 13 kg. Dzięki temu po złożeniu można ją łatwiej wnieść do mieszkania niż niektóre konkurencyjne modele.
Wykonanie i stabilność wydają się bardzo wysokiej jakości, szczeliny czy nieczyste połączenia klejone są praktycznie niezauważalne i nawet drążek kierownicy nie ma luzu pozwalającego na chybotanie. Kierownica nie ma możliwości regulacji wysokości.
W naszym modelu dominuje kolor ciemnoszary, a design nieco rozluźniają niebieskie kable i niebieski hamulec. Opcjonalnie dostępna jest wersja biała z pomarańczowymi akcentami kolorystycznymi.
W centrum znajduje się podłużny wyświetlacz, który jest jednolity i nie podzielony na strefy. Obsługuje się go za pomocą tylko jednego przycisku. Tutaj można włączyć i wyłączyć, przełączyć się pomiędzy trzema trybami jazdy (push, normal/D, sport/S) poprzez dwukrotne naciśnięcie oraz aktywować światła poprzez jednokrotne naciśnięcie.
Oprócz aktualnej prędkości, na wyświetlaczu w postaci 5 pasków widać również stan świateł, tryb jazdy, ewentualne błędy, stan połączenia Bluetooth oraz poziom naładowania baterii. Aby uzyskać przebieg, trzeba ponownie skorzystać z aplikacji. Jednak nawet tam nie ma całkowitego przebiegu
Większe bezpieczeństwo ma zapewnić blokada silnika, która polega na tym, że hulajnogę można popchnąć tylko z mocnym oporem, a hulajnoga wtedy wydaje sygnały dźwiękowe i miga. Jednak pikanie nie jest szczególnie głośne, przynajmniej na zewnątrz. Dostęp do funkcji można uzyskać tylko za pośrednictwem aplikacji.
Sprzęt oświetleniowy
Hulajnoga Xiaomi nie posiada kierunkowskazów, a jazda jedną ręką jest zabroniona według filmiku intro i również nie jest zalecana ze względu na bardzo chybotliwą kierownicę. Jak masz wskazać zmianę kierunku jazdy?
Białe przednie światło dobrze oświetla drogę przed Tobą w praktycznej odległości. Z tyłu znajduje się czerwone światło stójki i hamulca, które pełni również funkcję odblasku.
Dodatkowe odblaski znajdują się z przodu oraz w postaci żółtych pasków odblaskowych po lewej i prawej stronie dwóch kół.
App - Zgadnijcie, gdzie jest ten sygnał dźwiękowy, Xiaomi?
Po przyjemnie krótkiej konfiguracji, niestety nie można jeszcze rozpocząć bezproblemowej jazdy. Xiaomi zmusza swoich klientów do zainstalowania aplikacji Mi Home. W przeciwnym razie e-hulajnoga wydaje ciągłe sygnały dźwiękowe i jest ograniczona do 10 km/h - absolutny brak!
Aplikacja instaluje się szybko, ale najpierw trzeba założyć konto Mi. Producent podaje, że przechowuje różne dane, jak imię, e-mail, adres, środki płatnicze itp. i przekazuje je również do spółek zależnych, w tym na serwery w Chinach. Przynajmniej żadne dane nie są rzekomo przekazywane innym stronom trzecim.
Ponadto aplikacja wymusza na użytkowniku udostępnienie lokalizacji i, co najlepsze, połączenia Wi-Fi do wstępnej konfiguracji, aby wyszukać i dodać nowe urządzenia. Połączenie ze Scooterem 3 odbywa się za pomocą Bluetooth.
Aplikacja nie znajdzie skutera bez zatwierdzenia lokalizacji. Jeśli ujawnisz wszystko, połączenie przez Bluetooth działa dość szybko. Następnie jesteś zmuszony obejrzeć do końca filmik bezpieczeństwa o prowadzeniu skutera, dopiero wtedy uaktywnia się wyszarzony wcześniej przycisk "Next" i możesz wreszcie aktywować pojazd. Dopiero wtedy ustaje irytujące i ciągłe pikanie skutera i można jechać ponad 10 km/h. Autor niniejszej recenzji nigdy nie spotkał się z taką uciążliwością!
Można by się też obejść bez aplikacji, bo po wymuszonej wstępnej konfiguracji (a raczej aktywacji) skuter działa również bez połączenia z aplikacją. Aplikacja i tak nie oferuje wielu funkcji, jedynie zachowanie rekuperacji (w 3 krokach) i ewentualnie blokada silnika mają większe zastosowanie. Nie ma też całkowitego przebiegu.
Właściwości jezdne i komfort - Bez zawieszenia, ale lekki
Trasa testowa o długości około 10 km prowadziła przez drogi asfaltowe, berlińskie ścieżki rowerowe i parki. Różnice wysokości prawie nie występowały, ale było trochę wiatru przy temperaturze zewnętrznej 7 - 10 °C ze względu na porę roku. Waga brutto kolarza wynosiła 72,6 kg.
Mi Scooter 3 posiada trzy tryby jazdy. Tylko w najwyższym trybie S można osiągnąć 20 km/h, w trybie D jesteśmy ograniczeni do maksymalnie 15 km/h, tryb I służy tylko do pchania.
Aby uruchomić, Scooter 3 musi być kopnięty i natychmiast wciśnięta dźwignia przepustnicy. Jeśli naciśniesz ją zbyt wcześnie, nic się nie stanie.
Prędkość maksymalna jest utrzymywana dość dobrze w normalnych warunkach, skuter klasy podstawowej radzi sobie również całkiem dobrze z mniejszymi wzniesieniami lub wiatrem czołowym, ale tylko z pełną baterią (patrz poniżej).
Przy okazji trzeba cały czas trzymać wciśniętą gumowaną przepustnicę na kciuku; niestety nie ma tu "tempomatu" jak w Coozy. Promień skrętu jest dość duży na 2,2 m, ale lekki skuter nadal sprawia zwrotne wrażenie.
Jednym punktem krytyki jest to, że e-hulajnoga nie ma zawieszenia. Na nierównej nawierzchni czuć każdą nierówność, bo pneumatyczne opony amortyzują tylko w ograniczonym stopniu, zwłaszcza że są nieco mniejsze niż w modelu Pro, Coozy, czy Niu KQi3.
Głupio, że aplikacja znowu sprawiała kłopoty i zaraz po 10-kilometrowej przejażdżce po prostu pokazała, że hulajnoga nie była ruszana od ponad 10 dni i w związku z tym bateria przechodzi w tryb uśpienia - aha, 10 dni nie ruszana - szybko przecięliśmy połączenie Bluetooth, żeby nie musieć przepychać ostatnich metrów do domu.
Przyspieszenie i hamowanie
W trybie S skuter startuje przyzwoicie, a przyspieszenie jest co najmniej wystarczające. Prędkość maksymalną 20 km/h osiąga się w około 5 sekund po kickstarcie. W 3 sekundy jest się przy 15 km/h. Model Pro przyspiesza nieco szybciej (- 1,5 s), zwłaszcza od 5 do 20 km/h, co wynika z nieco mocniejszego silnika. Podczas przyspieszania Scooter 3 jest na równi z Eleglide Coozy.
Scooter 3 pokonuje pochyłości w bardzo dużym stopniu w zależności od aktualnego poziomu baterii. Jeśli bateria jest pełna, można niemal z pełną prędkością wspinać się na mosty, ale jeśli brakuje tylko 2 z 5 kresek, wydajność już spada.
Pod względem hamowania nasz model testowy dorównuje modelowi Pro i może co najmniej pokonać konkurenta z Eleglide, którego droga hamowania jest znacznie dłuższa. Mi-Scooter ma tylko jedną dźwignię hamulca, ale oprócz mechanicznego tylnego hamulca tarczowego, elektroniczny ABS interweniuje na zmotoryzowane przednie koło. Przy hamowaniu z prędkości 20 km/h rolka ma nieco ponad 3 metry. Jedynie Niu KQi3 Max jest wyraźnie lepszy.
Bateria i ładowanie - kończy się wcześniej niż oczekiwano, obniżona wydajność
Według producenta bateria o pojemności 275 Wh powinna wystarczyć na około 30 km. W trybie 20 km/h udało nam się w najlepszym wypadku 20 km, czyli raczej mniej. Oczywiście nasze zimowe warunki testowe mają raczej niekorzystny wpływ. Ale nawet 20 km to wciąż bardzo optymistyczny wynik i raczej obliczony na lato.
W końcu wydajność jazdy systematycznie spada, a wyświetlacz baterii też można by zoptymalizować. E-hulajnoga rozpędza się do maksimum dopiero przy pełnej baterii. Hulajnoga potrzebuje już więcej czasu, aby osiągnąć 20 km/h z tylko trzema z 5 pasków baterii na wyświetlaczu, a nawet działa zauważalnie mniej wydajnie na lekkich podjazdach.
W pewnym momencie pasek na wyświetlaczu zaczyna migać, aż w końcu znika. Przy trzech paskach spada moc silnika; przy dwóch paskach skuter nadal może jechać 15 km/h przy ledwie niewielkim wysiłku. Jeśli zniknie również przedostatni słupek, nadal można dojechać do 9 km/h przed całkowitym zatrzymaniem, bez ostatniego słupka, który nawet nie miga.
Moja 10-kilometrowa trasa spowodowała, że żywotność baterii skurczyła się z 75 do 25 procent. Te 50 procent można by więc podwoić do 20 km, ale poniżej 25 procent prawie nic się nie dzieje, po pierwsze dlatego, że moc jest dławiona, a po drugie dlatego, że hulajnoga szybko się zatrzymuje. Realistycznie rzecz biorąc, e-hulajnoga wytrzyma tylko 15 do 18 km przy 7 do 10 °C. Oznacza to, że utkniesz na 3 z 10 km.
Łatwo więc wpaść w panikę przy 3 na 5 słupków, zwłaszcza gdy pojawiają się one po 6 do 8 km w zimie. Ogólnie rzecz biorąc, zasięg i wynikający z niego spadek mocy jest wielkim rozczarowaniem Mi Electric Scooter 3. Bateria jest po prostu zbyt mała, takie wczesne redukcje wydajności znacznie zmniejszają przyjemność z jazdy. Dlatego każda jazda powinna być zaplanowana z wyprzedzeniem. W sieci, zwłaszcza na YouTube, są różne instrukcje, jak podłączyć dodatkowe baterie, ale wiąże się to z niemałymi kosztami dodatkowej baterii, a także wysiłkiem.
Nawet najwyższy poziom rekuperacji, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania przez silnik, w wąskim zakresie zmienia bardzo niewiele. Testowany niedawno m.in.Xiaomi Electric Scooter 4 osiąga w naszym teście około 45 km, ale też kosztuje około 200 euro więcej.
Ponieważ bateria nie zostaje całkowicie opróżniona, nie mierzymy również pełnego Wh wpompowanego podczas ładowania.
Edycja: Po aktualizacji firmware'u zmieniło się zachowanie baterii. Ostatni pasek miga teraz na czerwono, gdy skuter jest prawie pusty. Moc nadal jest mocno ograniczona, ale już niekoniecznie prędkość, która teraz po prostu zależy od mocy. W sprzyjających warunkach (lekko w dół, bez wiatru), skuter może teraz osiągnąć 18 lub 20 km/h nawet z tylko 1 barem.
Za
Przeciw
Werdykt - Brak wytrzymałości zmniejsza przyjemność
Mi Electric Scooter 3 jest dobrze wykonany, lekki i łatwy do przenoszenia. Jest też szybka, sprawna i przyjemna - ale tylko w górnych 60-100% poziomu baterii.
Poniżej 60 procent wydajność jest stopniowo ograniczana, nawet w tak zwanym "trybie sportowym". Zmniejsza to radość z jazdy, zwłaszcza że wciąż nie jest ona prawie wystarczająca do postulowanego przez producenta zasięgu. Zasięg poniżej 20 km zamienia co drugą podróż w nieprzyjemną walkę o paznokcie.
Prawdziwym nietaktem jest wyłożenie na stół ok. 550 euro, a następnie otrzymanie e-hulajnogi, która ma ograniczenie do 10 km/h i cały czas pika, dopóki nie zainstalujemy wymuszonej aplikacji!
Mi Electric Scooter 3 może przekonać dobrym wykonaniem, niską wagą, a także właściwościami jezdnymi - jednak mała bateria ogranicza radość z jazdy, a także osiągi (zbyt) szybko. Wymuszona aplikacja w ogóle nie działa!
Większy zasięg i nieco mocniejszy silnik można też uzyskać od Xiaomi w postaci Electric Scooter 4 Pro. Trwa co najmniej 45 km, ale również kosztuje 200 euro więcej, co jest rozsądne w świetle zysku. Rozwiązania DIY z dodatkowymi bateriami dla Scooter 3 będą prawdopodobnie podobnie drogie i nie skorzystają z mocniejszego silnika. W związku z tym cena około 550 euro wydaje nam się nieco za wysoka, mimo dobrego wykonania. Dlatego polecamy też przyjrzeć się modelowi 1S firmy Xiaomi, który jest niemal taki sam, ale kosztuje tylko około 400 euro. W zamian za to silnik znów jest nieco słabszy.
Transparency
The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was provided to the author as a loan by the manufacturer or retailer for the purpose of this review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.
This is how Notebookcheck is testing
Every year, Notebookcheck independently reviews hundreds of laptops and smartphones using standardized procedures to ensure that all results are comparable. We have continuously developed our test methods for around 20 years and set industry standards in the process. In our test labs, high-quality measuring equipment is utilized by experienced technicians and editors. These tests involve a multi-stage validation process. Our complex rating system is based on hundreds of well-founded measurements and benchmarks, which maintains objectivity. Further information on our test methods can be found here.
Cena i dostępność
Na stronie Xiaomi dla Niemiec scooter 3 kosztuje obecnie około 500 euro. Portale porównawcze wymieniają go częściowo za około 460 euro dzięki ofertom na eBay & Co. Jest też wersja Lite, która kosztuje nieco mniej i ma jeszcze mniejszy zasięg - oficjalnie 20 km!