Notebookcheck Logo

Zaawansowane technologicznie żagle dla statków towarowych: Oszczędność CO2 z możliwością poprawy

Żagle można łączyć z niemal każdym typem statku. (Zdjęcie: Cargill)
Żagle można łączyć z niemal każdym typem statku. (Zdjęcie: Cargill)
Po sześciu miesiącach na pełnym morzu można dokonać wstępnej oceny. Najnowocześniejsze, zautomatyzowane żagle mogą zaoszczędzić sporo morskiego oleju napędowego. Testy wypadły bardzo obiecująco, a potencjał jest ogromny.
Renewable Science

W sierpniu ubiegłego roku Pyxis Ocean rozpoczął swoją podróż wzdłuż ruchliwych szlaków żeglugowych na całym świecie. Na pokładzie zamontowano dwa żagle, zwane WindWings, które obracają się niezależnie w optymalnej pozycji.

Ich celem było wykorzystanie energii wiatru do zaoszczędzenia części oleju napędowego statku. W końcu wszystkie statki polegały kiedyś na tym systemie napędowym, który zastąpił siłę mięśni i ster używany do tej pory.

Teraz żagiel powraca w bardzo nowoczesnej, zdatnej do żeglugi i mierzącej nieco poniżej 40 metrów wersji. A liczby po wielkim teście praktycznym są przekonujące. Średnio można zaoszczędzić 3 tony morskiego oleju napędowego dziennie - 14 procent całkowitego zużycia.

Odpowiada to niemal dokładnie pierwotnym zapowiedziom, że każdy WindWing może zaoszczędzić 1,5 tony, co odpowiada 5,6 tonom CO2. To znacznie więcej niż roczna emisja CO2 na mieszkańca rocznie.

Testy spełniły więc już oczekiwania. Potencjał oszczędności w transporcie towarowym jest jednak ogromny. Każdego roku emituje się lub spala prawie 1 miliard ton CO2 lub 300 milionów ton morskiego oleju napędowego.

Kilka dodatkowych WindWingów byłoby właśnie tym, czego potrzebujemy. Przy obecnej cenie oleju napędowego wynoszącej około 500 euro (550 dolarów) za tonę (40 centów za litr), każdy dodatkowy żagiel pozwoliłby zaoszczędzić 270 000 euro (300 000 dolarów) rocznie.

Proszę dodać do tego podatek od emisji CO2 wynoszący obecnie około 45 dolarów za tonę (13 centów za litr), który oczywiście nie istnieje w przypadku morskiego oleju napędowego na oceanach świata, a łączna kwota wyniesie już 360 000 euro (400 000 dolarów). To powinno być tego warte.

Tylko w przypadku bardzo dużych kontenerowców technologia będzie wymagała kilku dodatkowych dostosowań. Tutaj średnie zużycie szybko osiąga 100 ton dziennie (w zależności od prędkości, stanu morza i obciążenia).

Potrzeba zatem znacznie większych i prawdopodobnie większych żagli, aby osiągnąć znaczące oszczędności. Poczyniono jednak obiecujący krok.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 03 > Zaawansowane technologicznie żagle dla statków towarowych: Oszczędność CO2 z możliwością poprawy
Mario Petzold, 2024-03-21 (Update: 2024-08-15)