Zakaz stosowania silników spalinowych powszechnie krytykowany pomimo imponujących sukcesów w redukcji emisji
Pomimo sceptycyzmu związanego z pojazdami elektrycznymi, badania wydają się wskazywać, że pojazdy elektryczne są kluczowym elementem w zmniejszaniu naszego ogólnego wpływu na zmiany klimatu. Zakazy dotyczące silników spalinowych stają się coraz bardziej powszechne - Unia UE planuje zakazać samochodów z silnikami diesla i benzynowymi do 2035 r., a Stany Zjednoczone mają ambicje przejście na większość pojazdów elektrycznych do 2030 r. - dla wielu osób stała się to kwestia gorąca, a nastroje nie zawsze są pozytywne.
Badanie zlecone przez Clean Cities Campaignopublikowane jako (E)Mission Zero, wykazało, że elektryfikacja i zakaz wjazdu pojazdów z silnikami spalinowymi do miast, choć nie jest srebrną kulą w walce o redukcję emisji i przeciwdziałanie zmianom klimatu, jest częścią skutecznej strategii. W analizie porównano wpływ różnych podejść do transportu w Brukseli, Greater Manchester, Madrycie, Mediolanie i Warszawie.
Naukowcy odkryli, że ogólnie rzecz biorąc, poleganie na strategii łączącej elektryfikację pojazdów publicznych i prywatnych ze strefami bezemisyjnymi w miastach przyniosło podobne wyniki, jak podejścia zachęcające do alternatywnych środków transportu, takich jak ekologiczny transport publiczny, jazda na rowerze, chodzenie pieszo oraz elektryczne skutery i motorowery, a także ogólne ograniczenie transportu poprzez zachęcanie do pracy z domu i dni bez samochodu.
W niektórych miastach, takich jak Greater Manchester, elektryfikacja była zaskakująco skuteczniejsza zarówno pod względem kosztów na mieszkańca, jak i emisji, niż zachęcanie do chodzenia pieszo, jazdy na rowerze i korzystania z transportu publicznego.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje, tabelę z wynikami analizy można znaleźć pod tekstem tego artykułu.
To dobrze, że dane mówią, że elektryfikacja i zakaz używania pojazdów z silnikami spalinowymi pomogą zmniejszyć emisje, ale te polityki wydają się być jednymi z najbardziej oprotestowywanych przez mieszkańców europejskich miast.
Badanie przeprowadzone przez Clean Cities Campaign w ramach którego przeprowadzono wywiady z 15 000 mieszkańców Niemiec, Francji i Polski, wykazało, że środki, które karały korzystanie z pojazdów napędzanych olejem napędowym i benzyną, były powszechnie nielubiane, a całkowity zakaz stosowania silników spalinowych był postrzegany jako najmniej pożądana zmiana polityki.
Warto zauważyć, że najmniej popularne polityki w ankiecie oznaczałyby odebranie czegoś (zakaz samochodów z silnikami spalinowymi, wyższe podatki i opłaty drogowe od samochodów z silnikami spalinowymi oraz zakazy stosowania oleju i gazu do ogrzewania mieszkań), podczas gdy najbardziej akceptowane polityki to te, które obejmowałyby nowe dotacje, ekspansję zielonej energii i inwestycje w transport publiczny.
Oczywiste jest, że decydenci szukający sposobów na lepsze przeciwdziałanie zmianom klimatycznym będą musieli wykazać się kreatywnością. Styl życia i środki transportu stały się zakorzenione w naszym codziennym życiu i wydaje się, że zawsze będzie sprzeciw, jeśli chodzi o odebranie tych udogodnień.
Należy jednak zauważyć, że najbardziej udane wyniki w badaniu Clean Cities Campaign były mieszanką podejść, które wdrożyły wszystko, od zwiększonego transportu publicznego po elektryfikację i strefy wolne od samochodów w miastach.
Jeśli szukają Państwo czegoś do zrobienia podczas dojazdów do pracy, proszę kupić Asus ROG Ally z procesorem AMD Ryzen Z1 Extreme za 599 ,99 USD w Best Buy lub wybrać bardziej ekologiczny sposób dojazdu do pracy z e-rowerem Super73 RX w Best Buy za 2 99,99 USD.
Źródło(a)
(E)Mission Zero, Jacques Delors Centre (za pośrednictwem Euractiv), Biały Dom, Parlament Europejski
Obrazek zwiastujący: Emmanuel Kontokalos on Unsplash / Freepik - zredagowano