Kontekst | Zapomniane: Opera chce umożliwić darmowe przeglądanie sieci w większej liczbie krajów dzięki Operze Mini
Dostęp do Internetu pozostaje wyzwaniem dla osób o ograniczonych zasobach finansowych. Zwłaszcza w bardzo zubożałych krajach wiele osób nie jest w stanie pozwolić sobie zarówno na smartfona, jak i na mobilny pakiet danych. Od prawie 20 lat ta grupa demograficzna jest kluczowym segmentem biznesowym dla Opery, mimo że w krajach uprzemysłowionych jest często pomijana.
Często zapomina się o około 125 milionach aktywnych użytkowników Internetu miesięcznie wymienionych w statystykach Opery. Tylko nieliczni z nich mogą sobie pozwolić na megabajt danych, aby uzyskać dostęp do strony internetowej. Istnieją znaczące różnice między wariantami Opery Mini: wersja dla telefonów z funkcjami musi być o wiele bardziej ostrożna z wykorzystaniem danych niż wersja Android. Smartfony nie tylko mogą pochwalić się potężniejszym sprzętem, ale także mają do dyspozycji większą ilość danych. Według firmy, Opera Mini na telefony komórkowe może wykorzystywać technologię kompresji, aby zmniejszyć zużycie danych do 10% pierwotnej ilości, w porównaniu do 60% na smartfonach.
Pomimo tych wyzwań, Opera Mini nadal umożliwia dostęp do Internetu na telefonach i smartfonach z niższej półki, a nawet udaje jej się generować przychody w tym procesie, jak powiedział Notebookcheck.com Tim Lesnik, menedżer produktu Opera Mini.
Opera Mini zarabia dzięki Speed Dial
Firma generuje przychody głównie dzięki reklamom na tych rynkach. W szczególności wpisy Speed Dial w Operze Mini są bardzo cenne, nawet bardziej niż w wersji desktopowej.
Wynika to z faktu, że wyszukiwanie treści i wpisywanie adresów URL jest trudniejsze na telefonach z funkcjami. Zyski ze Speed Dials są tak duże, że Opera może nawet oferować darmowy dostęp do Internetu. W Nigerii, RPA i Etiopii prowadzone są różne kampanie mające na celu zapewnienie użytkownikom Opery Mini określonej ilości darmowych danych dziennie - w niektórych przypadkach do 50 megabajtów.
Afryka jest zatem kluczowym regionem dla Opery. Leśnik wspomniał, że liczba użytkowników Opery w Nigerii wzrosła o około 30%, gdy kampania ruszyła tam w 2019 roku. Podobny wzrost nastąpił również w innych krajach. Do sierpnia 2024 r. Opera pozyskała około 5 milionów połączonych użytkowników dzięki tej ofercie.
Kampania bezpłatnych danych ma wkrótce rozszerzyć się na więcej krajów, z uruchomieniem w Tanzanii na horyzoncie, a następnie w Ghanie i Kenii. Mimo to użytkownicy muszą najpierw odkryć tę ofertę, ponieważ Opera Mini zwykle musi być aktywnie zainstalowana na telefonie.
To powiedziawszy, Opera Mini nie jest w stanie obsłużyć każdego zadania. Na przykład odtwarzanie wideo pozostaje problemem na telefonach z funkcjami. Chociaż Opera Mini może odtwarzać filmy w niektórych przypadkach, jest to ograniczone do nowszych telefonów z funkcją 4G i, jak można się spodziewać, wersji Android. Pomocne może być to, że YouTube jest czasem klientem Speed Dial.
Tego rodzaju wsparcie ze strony dużych korporacji nie jest już czymś oczywistym. Według Lesnika, Facebook na przykład ograniczył swoje wdrożenia na telefonach komórkowych, co jest zaskakujące, biorąc pod uwagę, jak ważny był ten rynek dla rozwoju firmy.
Azja: Opera Mini jest bardziej popularna na smartfonach
Oprócz Afryki, Opera jest również aktywna w krajach azjatyckich z Operą Mini. Lesnik powiedział, że Bangladesz, Indie, Indonezja i Pakistan są głównymi rynkami firmy. Ci, którzy śledzą technologie konsumenckie w tym regionie, mogą się zastanawiać, dlaczego Opera Mini wciąż ma tam rynek.
Według Lesnika sprowadza się to głównie do starszych użytkowników, czyli starszych konsumentów, którzy nie przeszli na smartfony. Z kolei młodsze pokolenia w tych krajach mają tendencję do korzystania z urządzeń średniej klasy. Dodatkowo, baza instalacyjna Opery Mini na telefonach komórkowych jest bardzo niska w porównaniu do wersji na smartfony. Tylko dziesięć procent wszystkich instalacji działa na telefonach z funkcjami, a reszta na smartfonach.
Lesnik zauważył, że to również zwiększa konkurencję. Pojawienie się telefonów z funkcją 4G ułatwia dostawcom dostarczanie wyższych szybkości transmisji danych do grup docelowych. Przeglądarka UC, która również kompresuje dane, może być uważana za konkurenta w przestrzeni Android.
Z kolei baza instalacyjna Opery Mini w Afryce wykazuje 46/54-procentowy podział na telefony i smartfony. Wyjaśnia to ciągłą koncentrację firmy na Afryce jako rynku. Według Lesnika, firma nie zamierza przestać rozwijać przeglądarki, mimo że została ona w dużej mierze zapomniana w krajach uprzemysłowionych. Od czasu do czasu Opera Mini doczekała się nawet poważnych ulepszeń. Na przykład Opera dodała wyniki piłki nożnej do strony startowej Opery Mini w 2022 roku, prawdopodobnie dlatego, że sam Leśnik jest fanem piłki nożnej.
Transparency
The author received information about this article in the context of an event hosted by the manufacturer. Any travel and accommodation costs were fully or partially covered by the manufacturer. The manufacturer had no influence on this article, nor was there any obligation to publish it.
Źródło(a)
Opera / badania własne