CheckMag | Zmarnowany potencjał Pico 4 - sam dobry sprzęt nie wystarczy, by zmierzyć się z ofertą VR firmy Meta
W 2020 roku Meta wprowadziła przystępną cenowo wirtualną rzeczywistość dla mas, wypuszczając zestaw słuchawkowy Quest 2. Jego samodzielny charakter sprawił, że VR stał się łatwo dostępny dla zwykłych ludzi: Żadnych warunków wstępnych, żadnych uwięzi. Wystarczy założyć go na głowę i grać do woli. Dla bardziej zagorzałych graczy, urządzenie można połączyć z komputerem PC, aby uzyskać wysokiej jakości gry PCVR za pośrednictwem Oculus Link. Na stronie sprzedano do tej pory 20 milionów zestawów słuchawkowychstał się najpopularniejszym zestawem VR na rynku.
Chiński gigant cyfrowy ByteDance uważnie obserwował historię sukcesu Mety i doszedł do wniosku, że przestrzeń VR będzie lukratywnym rynkiem do wejścia. W 2022 roku pojawił się Pico 4, opracowany zarówno w celu podbicia lokalnego rynku, jak i konkurowania z zestawami słuchawkowymi Quest firmy Meta za granicą. W momencie premiery mieścił się w przedziale cenowym Quest 2 (320 euro) na rodzimym kontynencie, podczas gdy europejscy detaliści wycenili go między Quest 2 i 3, na około 400 euro. Pomimo przystępnej ceny, urządzenie zostało wyposażone w 2 GB więcej pamięci RAM niż budżetowa oferta Mety, wyższą rozdzielczość na oko i obiektywy typu pancake zapewniające szerszy kąt widzenia. Jego twórcy sprytnie zaprojektowali baterię tak, aby była umieszczona z tyłu paska, aby zrównoważyć rozkład masy. Podobnie jak jego zachodni rywal, umożliwia on również tethering do PCVR za pośrednictwem aplikacji PICO Connect (dawniej Streaming Assistant).
Wszystkie te miłe dla oka funkcje sprawiają, że Pico 4 jest bardziej komfortowy niż nieporęczny Quest 2 po wyjęciu z pudełka. W ciągu dwóch lat, kiedy był dostępny, stał się wyborem dla świadomych budżetu graczy, którzy chcą doświadczyć PCVR dla siebie. Jest tylko jeden problem..
To nie jest to, do czego Pico 4 został stworzony.
Firma ByteDance poszła w ślady Meta, projektując Pico 4. Podobnie jak Quest 2, Eastern VR jest sprzedawany ze stratą w nadziei, że ich samodzielna biblioteka, sklep PICO, przyniesie zyski. Jednak to, co oferuje sklep PICO, istnieje już w sklepie Meta, a ekskluzywne tytuły tej ostatniej, takie jak Assassin's Creed Nexus, Asgard's Wrath i nadchodzący Batman: Arkham Shadow, by wymienić tylko kilka, tylko przyciągają więcej kupujących do sklepu. Brak unikalnej zawartości sprawia, że trudno jest polecić samodzielny zestaw słuchawkowy ByteDance, niezależnie od tego, jak potężny jest jego sprzęt.
I tak, Pico 4 popadł w zapomnienie, ponieważ zawiodła go nijaka biblioteka gier. Zamiast stać się wyzwaniem Quest, którym chcieli być jego twórcy, został zdegradowany do budżetowej niszy PCVR z możliwością samodzielnego użytku jako drugorzędną funkcją.
ByteDance miał wszystko, czego potrzebował, aby rywalizować z Metą na rynku samodzielnych zestawów słuchawkowych, ale Pico 4 strzelił sobie w stopę swoim słabym oprogramowaniem. Co ciekawe, nie jest to pierwszy raz, kiedy nieodpowiednie oprogramowanie powstrzymało rozwój świetnego sprzętu: Kolejnym przykładem jest PlayStation VR 2 firmy Sony. Recenzenci chwalili komfort noszenia i wyświetlacz OLED który pozwalał na dostarczanie zdumiewających efektów wizualnych, ale wroga cena ustawiona wyżej niż konsola PS5 całkowicie zabiła zabawę. Stało się to zakupem za tysiąc dolarów dla tych, którzy chcą doświadczyć rozczarowującej biblioteki ekskluzywnych tytułów - która od tego czasu nie wzrosła. Rezultatem był fatalny brak sprzedaży co spowodowało, że Sony zaprzestało produkcji, a ostatnio obniżyło cenę PlayStation VR 2 i uczynienie go kompatybilnym z PCVR aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Są dwa wnioski: Świetny sprzęt jest niczym bez dobrego oprogramowania, a zestawy słuchawkowe VR firmy Meta mogły stać się zbyt duże, by upaść. Questy miały 5 lat na ugruntowanie swojej pozycji jako domyślne samodzielne zestawy słuchawkowe, rosnącą rozpoznawalność marki, bibliotekę treści i ekskluzywność, aby przyciągnąć uwagę szerokiego grona konsumentów. W tym momencie każdy przyszły samodzielny konkurent będzie musiał zdawać sobie sprawę, że będzie toczył stromą walkę z Metą, a jego produkty mogą skończyć się takim samym niszowym losem jak Pico 4.
Źródło(a)
Własny