Zmiany warunków pozwalają X na sprzedaż danych użytkowników stronom trzecim
Platforma mediów społecznościowych X, wcześniej znana jako Twitter, zmieniła swoje ogólne warunki korzystania z serwisu https://x.com/en/privacy (T&Cs) w taki sposób, że zezwalają one teraz również na przekazywanie danych klientów stronom trzecim. Oznacza to, że X może sprzedawać dane użytkowników firmom, które z kolei mogą wykorzystywać je do własnych celów - na przykład do trenowania swoich modeli sztucznej inteligencji.
Zmiany w regulaminie wejdą w życie 15 listopada 2024 r. i początkowo będą domyślnie aktywowane dla wszystkich użytkowników. Nowa polityka prywatności stanowi:
"Jeśli nie zrezygnują Państwo z tej opcji, odbiorcy informacji mogą w niektórych przypadkach wykorzystywać je do własnych, niezależnych celów, w tym na przykład do trenowania swoich modeli sztucznej inteligencji, oprócz celów określonych w Polityce prywatności X"
X od pewnego czasu jest krytykowany za sposób, w jaki obchodzi się z danymi użytkowników. W 2023 r. firma, która jest obecnie własnością Tesli i dyrektora generalnego Space X Elona Muska, została upomniana przez Komisję Europejską za naruszenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) i ustawy o usługach cyfrowych (DSA). Sprawa dotyczyła nielegalnego mikrotargetowania https://www.notebookcheck.net/X-Twitter-violates-GDPR-and-Digital-Services-Act-Illegal-micro-targeting-for-political-advertising.783636.0.html do celów reklamy politycznej. Najnowsze zmiany w regulaminie prawdopodobnie jeszcze bardziej podsycą debatę na temat ochrony danych użytkowników.
Opcja rezygnacji dostępna, ale nie domyślnie
Użytkownicy mają możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec przekazywania ich danych. Należy to jednak zrobić aktywnie, co z kolei zakłada, że użytkownicy X są świadomi, że ich dane są w ogóle przekazywane. Chociaż do 15 października pozostało jeszcze kilka dni, X nie ujawnił jeszcze, gdzie opcja rezygnacji będzie dostępna.
Nowe kary dla zewnętrznych podmiotów gromadzących dane
Wraz ze zmianami w polityce ochrony danych, X wdraża również bardziej rygorystyczne środki przeciwko zewnętrznym podmiotom gromadzącym dane. Nowe OWU nakładają surowe kary za korzystanie ze zautomatyzowanych narzędzi, które pobierają masy danych z platformy mediów społecznościowych. Jeśli konto zostanie przyłapane na przeglądaniu 1 miliona postów w ciągu 24 godzin, zostanie ukarane grzywną w wysokości 15 000 USD - i taką samą kwotą za każdy kolejny milion.
Źródło(a)
X (dawniej Twitter) Ogłoszenie o zmianach / Regulamin