Zużycie opon do samochodów elektrycznych to "nowa wymiana oleju" - Michelin na szczycie rankingu satysfakcji
Firmy takie jak Vredestein z jej Quatrac Pro EV oferują obecnie opony stworzone specjalnie dla samochodów elektrycznych.
Michelin ma również w swojej ofercie szereg modeli opon "gotowych na pojazdy elektryczne", takich jak opona letnia Pilot Sport EV, odzwierciedlających różne potrzeby klientów posiadających pojazdy elektryczne.
Według najnowszego badania J.D. Power 2024 U.S. Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study, właściciele pojazdów elektrycznych są w dużej mierze zaskoczeni szybszym zużyciem opon. Jak ujął to jeden z dealerów, opony do pojazdów elektrycznych są "nową wymianą oleju", odnosząc się do regularnego podatku serwisowego, z którym właściciele pojazdów ICE są dobrze zaznajomieni.
Waga akumulatorów samochodów elektrycznych sprawiła, że amerykańskie pojazdy stały się obecnie najcięższymi a pojazdy elektryczne oferują również duży moment obrotowy przy każdej prędkości. Połączenie tych czynników sprawia, że opony zużywają się szybciej, więc producenci opracowują specjalne rozwiązania.
Na przykład wspomniana opona Quatrac Pro EV posiada "zoptymalizowaną mieszankę polimerów czwartej generacji i" inteligentnej "krzemionki w bieżniku", co zapewnia lżejszą konstrukcję z lepszymi oporami toczenia, cieńszymi ścianami bocznymi i lżejszym opasaniem. Vredestein sprawił, że wzdłużne rowki są bardziej strome i poszerzył zewnętrzny bark, aby dostosować się do zwiększonego obciążenia na zakrętach pojazdów elektrycznych i oprzeć się deformacji.
Michelin, który pokonał Goodyeara i Continental w badaniu satysfakcji z opon w 2024 r., również zrobił coś podobnego dla swoich opon "gotowych do pojazdów elektrycznych". "Wysokowydajna mieszanka gumowa na barkach zmniejsza zużycie energii przy dłuższych zasięgach i zapewnia długotrwały przebieg pomimo większej masy pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach" - radzi Michelin.
Według Ashley Edgar, dyrektor ds. analiz porównawczych w J.D. Power, "nowa wymiana oleju" polegająca na rotacji i wymianie opon musi być lepiej wyjaśniona właścicielom pojazdów elektrycznych. Okazało się, że są oni teraz głównie zainteresowani potencjalnymi problemami z oprogramowaniem, a nie zużyciem opon. Jak dodają, stanowi to również okazję dla producentów opon do wyróżnienia się:
Pogłębiająca się przepaść w zadowoleniu między pojazdami elektrycznymi a pojazdami napędzanymi gazem stanowi okazję dla producentów opon i producentów samochodów do edukowania właścicieli pojazdów elektrycznych na temat różnic w osiągach. Ponadto, ze względu na nieodłączny konflikt między maksymalizacją zasięgu pojazdu a optymalizacją zużycia opon dla pojazdów elektrycznych, producenci opon i producenci samochodów muszą współpracować, aby sprostać temu wyzwaniu bez całkowitego poświęcania osiągów opon w innych obszarach, zwłaszcza w miarę wzrostu rynku pojazdów elektrycznych.
Całoroczną oponę Goodyear ElectricDrive do pojazdów elektrycznych można kupić na Amazon
Źródło(a)
J.D. Power przez Autonews