Zysk Tesla na jeden pojazd ośmiokrotnie pokonał najcenniejszą markę samochodową świata
Podczas gdy Toyota jest nadal najbardziej wartościową marką samochodową i była nią przez dłuższy czas, wartość wewnętrzna jej nazwy wzrosła mniej więcej tak, jak globalna stopa inflacji w 2022 r., podczas gdy wartość marki Tesla wzrosła trzykrotnie szybciej i wynosi 48 mld USD. Tesla jest teraz nie tylko trzecią najbardziej wartościową marką motoryzacyjną ale wartość jej odznaki wzrosła o 32% rok do roku, dzięki zwiększonej rozpoznawalności marki i wzrostowi kapitalizacji rynkowej, która jest wynikiem rekordowych marż zysku które pokonały Toyotę ośmiokrotnie.
Jeden z dyrektorów Tesli, , potwierdził niedawno, że produkcja samochodów kosztuje średnio 36 000 dolarów w częściach i montażu, a jednocześnie sprzedają się za około 10 000 USD więcej, co czyni je najbardziej udanym producentem samochodów na świecie pod tym względem. Nie trzeba dodawać, że Model S Plaid lub Model X będzie kosztował więcej niż skromny Model 3, który zaczyna się od 46 990 USD MSRP, ale marża brutto na wszystkich pojazdach w całym portfolio Tesli wynosi prawie 30%, a tylko kilka firm, takich jak Apple, które faktycznie wytwarzają produkty, ma wyższe ceny.
Elon Musk wspomniał niedawno, że w tym tempie, w jakim sprawy się toczą Tesla będzie w stanie wyprodukować swój gorąco oczekiwany Model 2 EV na rynek masowy za połowę kosztów obecnego Modelu 3 i może pewnego dnia osiągnąć kapitalizację rynkową wyższą niż"Apple i Saudi Aramco razem wzięte".
Przyznaj, Toyota jest największym na świecie automakerem z ogromnym portfolio i produkcją jednostkową przekraczającą VW, nie mówiąc już o puny output Tesli, ale jej market cap zajmuje drugie miejsce za Teslą. W ostatnim kwartale Tesli udało się po raz pierwszy zarobić nieco więcej pieniędzy niż Toyocie, na poziomie 3,29 mld USD wobec 3,15 mld USD, pomimo tego, że japońska firma wysyła na rynek siedem pojazdów na jedną Teslę.
To zasługa "szczerze żenujących", jak to określił Elon Musk, cen samochodów Tesli w porównaniu do pozycji kosztów sprzedanych towarów w jej bilansie. Zysk Toyoty na jeden pojazd wyniósł w minionym kwartale około 1 200 USD, podczas gdy zysk Tesli był ośmiokrotnie wyższy i wyniósł około 9 570 USD. To może być więcej niż marża zysku netto na pojazd "najcenniejszej na świecie marki samochodów luksusowych", jak określił się Mercedes-Benz.
Toyota ma oczywiście większy potencjał zarobkowy i w rzeczywistości jej zysk operacyjny był wyższy niż Tesli, ale musiała ona zlikwidować swoją działalność w Rosji i wspomóc swoich dostawców kosztami energii elektrycznej. Została ona jednak wprowadzona do nowej ery kopiąc i krzycząc ze stosunkowo powolnym przyjęciem strategii wyłącznie elektrycznej, która dopiero niedawno wypchnęła pierwszy pojazd na Toyota bZ4X platforma.
Źródło(-a)
Nikkei(paywall)