iPhone 15 Pro Max v Galaxy S24 Ultra v ROG Phone 8 Pro w teście termicznym dla graczy
Gry na smartfony zostały przeniesione na wyższy poziom wraz z premierą iPhone'a 15 Pro. Po raz pierwszy widzimy nowe lub prawie nowe tytuły gier AAA, które trafiają na smartfony. Tytuły dostępne obecnie na iPhone 15 Pro (wraz z iPadami M1 i M2) obejmują Resident Evil Village, remake Resident Evil 4, Death Stranding i Assassin's Creed Mirage.
Jak zauważyliśmy w naszym niedawnym porównaniu porównawczym iPhone'a 15 Pro Max, Galaxy S24 Ultra i Vivo X100 ProApple wygląda na to, że udało się rozwiązać problemy z przegrzewaniem szeroko zgłaszane niedługo po premierze. Było to wynikiem połączenia błędu w systemie operacyjnym i problemów z aplikacjami innych firm, które można było rozwiązać za pomocą kolejnych poprawek oprogramowania.
Pomimo tego, uwaga skupiła się na Apple zastosowaniu tytanowej ramki w konstrukcji serii iPhone 15 Pro, która różni się od bardziej przewodzącej ciepło stalowej ramki, którą zastosowano w poprzedniej serii iPhone 14 Pro. Podczas gdy iPhone 15 Pro może nie być już podatny na przegrzanie w ogólnym użytkowaniu, z pewnością może działać cieplej pod niewielkim obciążeniem, a nawet na biegu jałowym w porównaniu do poprzednich modeli. Jak ujawniliśmy wyłącznieApple poinformował swoich techników, że jest to "oczekiwane zachowanie" i dlatego nie jest uważane za usterkę sprzętową, ale wydaje się, że jest to związane z terytorium, biorąc pod uwagę zastosowanie tytanu i stosunkowo prymitywnego systemu chłodzenia.
Mając pod kontrolą problemy z przegrzewaniem, nowy nacisk na gry AAA, w połączeniu z pozornym przyznaniem, że modele iPhone'a 15 Pro działają cieplej niż poprzednie modele, nawet w stanie bezczynności, pomyśleliśmy, że interesujące byłoby przeprowadzenie kolejnego testu naszegoiPhone'a 15 Pro Max, porównując go z Galaxy S24 Ultra i Asus ROG Phone 8 Pro.
Test gier w świecie rzeczywistym:
W tym teście nie skupialiśmy się na liczbie klatek na sekundę lub zużyciu energii, ale wyłącznie na temperaturze poszczególnych telefonów przed i po 30 minutach mobilnej gry AAA. Jest to po prostu rzeczywisty test termiki urządzenia po typowej sesji gier mobilnych, chociaż mogą Państwo zobaczyć, jak radziły sobie iPhone 15 Pro Max i Galaxy S24 Ultra w naszym najnowszym artykule benchmarkowym Geekbench 6 i 3D Mark Wild Life Extreme Stress Test.
Aby wszystko było jak najbardziej sprawiedliwe, do testu wybraliśmy Alien: Isolation. Jest to tytuł AAA przeniesiony z komputerów PC i konsol, który jest dostępny zarówno na platformach iOS, jak i Android. Chociaż może nie jest to jedna z najnowszych gier AAA na rynku, nadal jest wymagająca graficznie i była w stanie wykorzystać wszystkie telefony. IPhone 15 Pro Max jest zasilany przez A17 Proi jest to pierwszy układ od Apple z GPU obsługującym ray tracing w czasie rzeczywistym. Zarówno Galaxy S24 Ultra, jak i ROG Phone 8 Pro są zasilane przez Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 z procesorem graficznym Adreno 750 z obsługą bardziej zaawansowanej formy ray tracingu znanej jako globalna iluminacja.
Wyniki testów termicznych:
Na początku sesji temperatura otoczenia w pomieszczeniu wynosiła 26 stopni Celsjusza (78,8 F). Trzy telefony miały mierzoną temperaturę za pomocą monitora temperatury na podczerwień z tyłu każdego urządzenia, przed i po każdej 30-minutowej sesji grania. Jak widać w poniższej tabeli, iPhone 15 Pro Max pracował na biegu jałowym w temperaturze 30,3 stopni Celsjusza (86,54 F), Galaxy S24 Ultra w temperaturze 29,4 stopni Celsjusza (84,92 F), a ROG Phone 8 Pro w temperaturze 29,5 stopni Celsjusza (85,1 F). Baterie we wszystkich telefonach były naładowane w ponad 80%.
Po 30 minutach grania w Alien: Isolation, iPhone 15 Pro Max osiągnął temperaturę 44,6 stopni Celsjusza (112,28 F), podczas gdy Galaxy S24 Ultra osiągnął 35,1 stopni Celsjusza (95,18 F), a ROG Phone 8 Pro odnotował temperaturę z tyłu 34,3 stopni Celsjusza (93,74 F). Kluczowym punktem różnic między urządzeniami i ich wydajnością termiczną można szybko wskazać fakt, że zarówno Galaxy S24 Ultra, jak i ROG Phone 8 Pro są wyposażone w systemy chłodzenia z komorą parową.
Systemy chłodzenia i analiza:
Galaxy S24 Ultra wyraźnie korzysta z nowej, o 92% większej komory parowej niż ta zamontowana w Galaxy S23 Ultra. Jego komora parowa obejmuje zarówno chip, jak i część baterii, a także wykorzystuje związek termiczny na chipie, aby odprowadzać ciepło z niego do podkładki termicznej. Za komorą parową znajduje się warstwa folii grafitowej, która przylega do miedzianego arkusza znajdującego się za wyświetlaczem.
Oprócz podejścia przyjętego przez Samsunga, ROG Phone 8 Pro wykorzystuje azotek boru, zaawansowany związek termiczny, który pomaga odprowadzać ciepło z chipu do tego, co nazywa "przewodnikiem szybkiego chłodzenia" między SoC a metalem w pobliżu tylnej pokrywy. Wykorzystuje również kilka warstw arkuszy grafitu po obu stronach komory parowej. JerryRigEverything nazwał zeszłoroczne rozwiązanie chłodzące ROG Phone 7 najbardziej złożonym na rynku, a Asus twierdzi, że jego poprawiony system jest tym razem o kolejne 20% bardziej skuteczny.
Podczas gdy korzyści płynące z systemu chłodzenia ROG nie są od razu widoczne w porównaniu do Galaxy S24 Ultra, przeprowadziliśmy osobny test porównawczy 3D Mark Wild Life Extreme Stress Test, aby zobaczyć, jak radzi sobie pod długotrwałym obciążeniem. Podczas gdy granie w grę AAA przez 30 minut z pewnością wystawi system termiczny smartfona na próbę, test obciążeniowy 3D Mark maksymalizuje go przez 20 minut bez przerwy. Korzyści płynące z bardziej zaawansowanego chłodzenia ROG w porównaniu do Galaxy 24 Ultra stają się oczywiste. Uzyskał on najlepszy wynik w pętli wynoszący 5,222 i niewiarygodnie imponujący najniższy wynik w pętli wynoszący 4,141. Ten sam układ w Galaxy S24 Ultra zwrócił najlepszy wynik w pętli wynoszący 4,918, ale najniższy wynik w pętli wynoszący zaledwie 2,360.
Niemniej jednak, jak na pierwszy telefon nie przeznaczony do gier, Galaxy S24 Ultra stanowi szczęśliwy środek pomiędzy ROG Phone 8 Pro i iPhone 15 Pro Max. To powiedziawszy, iPhone 15 Pro Max z łatwością wypadł najgorzej w tym porównaniu, działając o około 10 stopni Celsjusza cieplej niż pozostałe dwa smartfony po 30 minutach grania w gry AAA. Bez komory parowej i z ograniczonym wykorzystaniem grafitu - w tym nic z tyłu płyty głównej, aby utrzymać temperaturę w ryzach - nie jest zaskoczeniem, że działał tak gorąco, jak podczas tego testu.
Chociaż nie było to zauważalne podczas korzystania z kontrolera Razer Kishi v2, ani nie spowodowało żadnych oczywistych spadków liczby klatek na sekundę w Alien: Isolation, byłoby to bardzo niewygodne, gdybyś trzymał iPhone'a 15 Pro Max w dłoniach i korzystał z ekranu dotykowego do grania w grę. Chociaż niewątpliwie wspaniale jest zobaczyć nowe i najnowsze gry AAA na iPhonie 15 Pro Max, obecne podejście do chłodzenia Appletak naprawdę go nie ogranicza, a szkoda, ponieważ A17 Pro to bardzo potężny układ, który ma potencjał, aby spełnić obietnicę Appleposiadania konsoli do gier, którą można schować do kieszeni.
Stop tytanu i tytan:
Tytan jest mniej przewodzący ciepło niż stal, a fakt, że iPhone 15 Pro wykorzystuje tytan, również nie pomaga. Oznacza to, że tam, gdzie ciepło łatwiej rozprasza się przez stalową ramę zastosowaną w iPhonie 14 Pro, jest bardziej prawdopodobne, że zostanie ono uwięzione w obudowie, powodując gromadzenie się ciepła, szczególnie pod obciążeniem. IPhone 14 Pro nie był również mistrzem pod obciążeniem, ponieważ korzystał z podobnie minimalistycznego rozwiązania chłodzącego jak iPhone 15 Pro - przejście na tytan bez dalszego ograniczania temperatury wydaje się być największym czynnikiem przyczyniającym się do tego, że iPhone 15 Pro tak się nagrzewał w tym teście.
Należy jednak zauważyć, że Galaxy S24 Ultra również wykorzystuje tytanową ramkę. Ostatnie doniesienia wskazują, że Apple używa mocniejszego i droższego wariantu tytanu klasy 5, który jest stopowany z aluminium (6%) i wanadem. Samsung używa tańszego tytanu klasy 2, który jest niestopowy i uważany za komercyjnie czysty (CP). Chociaż nie jest tak wytrzymały jak tytan klasy 5, ma tę zaletę, że jest nieco bardziej przewodzący ciepło. Dla przypomnienia, gatunki tytanu sięgają aż do gatunku 38, który jest stopem tytanu stosowanym w pancerzach.
Przyszłość gier AAA na iPhone'a i termiki:
Apple wcześniej krążyły plotki, że firma testuje komory parowe w swoich iPhone'ach, ale jak dotąd nie zostały one jeszcze zmaterializowane w żadnym produkcie wysyłkowym, co jest niefortunne. Bardziej najnowsza plotka wskazuje na to, że Apple wykorzystuje grafen oprócz grafitu, aby pomóc utrzymać ciepło w ryzach, co okazało się bardzo skuteczną metodą chłodzenia urządzeń elektronicznych w badaniach przeprowadzonych nad tym podejściem. Dzięki Apple zmniejszeniu wagi iPhone'a 15 Pro Max o znaczące 19 gramów, dodanie komory parowej prawdopodobnie zniweczy część tej dobrej pracy.
Jednakże, haker haker sprzętowy, który przeprojektował iPhone'a 15 Pro w celu włączenia komory parowej wykazał, że zapewnił on znacznie lepszą wydajność termiczną, wyraźnie podkreślając korzyści, jakie można osiągnąć dzięki takiemu podejściu. Przy odrobinie szczęścia możemy zobaczyć, jak Apple przyjmuje kombinację grafenu i arkusza grafitu w nadchodzącej serii iPhone'ów 16 Pro, ale to niewiele pomaga właścicielom obecnej serii iPhone'ów 15 Pro, którzy naprawdę powinni teraz cieszyć się korzyściami płynącymi z solidniejszego rozwiązania chłodzącego.
Jeśli Apple chce na poważnie zająć się grami AAA na iPhone'ach - a mamy nadzieję, że tak się stanie - to naprawdę musi wprowadzić bardziej wyrafinowane rozwiązanie chłodzenia termicznego. Jej klienci i chipy na to zasługują.
Źródło(a)
Własny