Recenzja The Last of Us Part I: Benchmarki laptopów i komputerów stacjonarnych
Aspekty techniczne
Symulator czekania z absurdalnym zużyciem VRAM: Tak można obecnie podsumować pecetową wersję The Last of Us. Nic dziwnego, że gra action-adventure jest bombardowana negatywnymi recenzjami na Steamie. Zamieszanie zaczyna się już w ciągu pierwszych kilku sekund: Zainstalowanie shaderów zajmuje co najmniej pół godziny - nawet na pecetach z najwyższej półki. To nowy rekord - i to nie w dobrym znaczeniu. Długie czasy ładowania wydają się jednak w porównaniu z nimi nieszkodliwe.
Równie uciążliwe jak czas instalacji shaderów okazuje się niebotyczne zużycie pamięci VRAM. Konkretnie karty graficzne z 6 GB lub mniej szybko wpadają w spore kłopoty. Doprowadziło to do tego, że nasze urządzenie testowe zGeForce RTX 3060 podczas uruchamiania gry w rozdzielczości 1 920 x 1 080 pikseli na ustawieniach ultra stale się zawieszało. Nie pomaga w tym fakt, że Nvidia już od wielu lat daje swoim kartom graficznym zbyt mało pamięci VRAM - choć trzeba przyznać, że The Last of Us jest po prostu ogólnie źle zaprogramowane pod tym względem.
Na pierwszy rzut oka ta słabo radząca sobie gra jest zaskoczeniem, gdyż poprzednie adaptacje Sony na PC (np. Spider-Man "Miles Morales,Days Gone&God of War) wszystkie zrobiły całkiem dobre wrażenie. Problemem wydaje się być Iron Galaxy, deweloper odpowiedzialny za port na PC, który w przeszłości nie zawsze dostarczał czyste prace (słowo kluczowe: Batman Arkham Knight). Niezależnie jednak od tego, kto jest odpowiedzialny za ten techniczny problem, naszym zdaniem The Last of Us nigdy nie powinno było zostać wydane na PC w takim kształcie. Pozostaje nam tylko mieć nadzieję, że przyszłe aktualizacje poradzą sobie ze wszystkimi tymi problemami.
Jeśli chodzi o grę, to zdecydowanie ma ona potencjał, by się nią cieszyć - pod warunkiem, że macie mocną kartę graficzną z dużą ilością VRAM. Grafika remake'u ogólnie wydaje się dość nowoczesna i aktualna. Tekstury, jak również efekty na wyższych poziomach (dym, ogień, odbicia, ...) i postacie, są świetne. Gra zdobywa kilka prawdziwych punktów w swoim poziomie szczegółowości i świetnej atmosferze. Podobała nam się jej filmowa produkcja i w większości dynamiczne przejścia między sekwencjami wideo a rozgrywką. Kolejnym pozytywnym aspektem jest wciągająca fabuła gry.
Producenci zdecydowanie przesadzili z menu graficznym. The Last of Us oferuje tak wiele opcji (patrz zrzuty ekranu), że trzeba je przewijać przez wieki i bardzo szybko stracić orientację, co jest czym. Na szczęście jest kilka praktycznych presetów, które zdejmują z nas część ciężkiej pracy i jednym kliknięciem poprawiają jakość gry. Zmiany dokonywane są błyskawicznie, a więc bez konieczności ponownego uruchamiania gry. Jak można się spodziewać po nowoczesnej grze, obsługuje ona różne opcje upscalingu, takie jak FSR i ekskluzywny dla Nvidii DLSS (brakuje jednak ray tracingu).
W porównaniu do wersji konsolowej, szybkość FPS jest ograniczona tylko wtedy, gdy wybierzemy taką opcję. Kolejnym pozytywem są szczegółowe opisy z wpływem CPU, GPU i VRAM, które czasem zawierają nawet poręczne obrazki porównawcze. Jedyne, czego nam brakowało, to "klasyczny" tryb pełnoekranowy. Duże zapotrzebowanie na CPU przy umiarkowanej rozdzielczości jest prawdopodobnie winne temu, że gra prawie nie radzi sobie lepiej pomimo zmniejszenia ustawień, co prowadzi do wyraźnie gorszej grafiki.
Benchmark
Do naszych pomiarów użyliśmy mieszanki sekwencji wideo z gry, jak również "prawdziwej" rozgrywki. Dokładny fragment, który wykorzystaliśmy, mający miejsce na początku gry i zawierający mnóstwo przechodniów i efektów, możecie zobaczyć na poniższym filmie. Rejestrowaliśmy liczbę klatek na sekundę za pomocą narzędzia CapframeX.
Wyniki
FHD (1.920 x 1.080)
Jeśli chodzi o wykorzystanie procesorów graficznych, można zapomnieć o The Last of Us. Nawet karta Radeon 680M nie zdołała osiągnąć 30 FPS w Full HD przy minimalnych ustawieniach (1,280 x 720 pikseli było prawie grywalne). Do gry w rozdzielczości 1 920 x 1 080 pikseli potrzebne jest urządzenie ze średniej półki. ARadeon RX 6600M udaje się osiągnąć prawie 60 FPS przy użyciu presetów średnich i wysokich.
The Last of Us | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Ultra Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS |
QHD (2,560 x 1,440)
The Last of Us | |
2560x1440 Ultra Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
UHD (3.840 x 2.160)
Jeśli grasz w grę w rozdzielczości 3 840 x 2 160 pikseli i maksymalnych ustawieniach, nawet topowe układy, jak np.GeForce RTX 3080 Ti naprawdę walczą. Tutaj sensowne jest wykorzystanie np. DLSS, co wyłożyliśmy w poniższej tabeli.
The Last of Us | |
3840x2160 Ultra Preset + Quality DLSS 3840x2160 Ultra Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić Wam jedynie część wyników benchmarków. W ciągu najbliższych dni i tygodni będziemy dodawać kolejne karty graficzne.
Overview
Systemy testowe
Obecnie używamy tych laptopów do naszych benchmarków gamingowych. Kliknięcie na zdjęcia przeniesie Cię na odpowiednią stronę producenta. Wszystkie inne systemy testowe (komputery typu tower, mini PC, ...) można znaleźć na poniższej liście.
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
Laptopy | |||
MSI Titan GT77 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900 | 2 x 16 GB DDR5 |
Lenovo Legion 5 Pro | Nvidia GeForce RTX 3060 @140 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-12700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 |
Komputery typu tower | |||
Custom I | AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB GDDR6) AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB GDDR6) MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GBDDR4 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) lNvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD RadeonRX 6950 XT (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMDRadeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 |
Custom III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 |
Komputery mini | |||
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 |
Minisforum NUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Minisforum HX99G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 6900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
monitory 4K | System operacyjny | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD |
---|---|---|---|
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | Windows 11 | ForceWare | Adrenalin |