Recenzja e-roweru trekkingowego Eleglide C1: 27.5-calowe koła ze środkowym silnikiem i wątpliwy wybór projektu
Przetestowaliśmy już dwa rowery elektryczne tej firmy Eleglide Citycrosser e-city bike (ok. 1,226 USD) oraz model Eleglide M2 (ok. 1000 USD). Nowy C1 jest nieco droższy i kosztuje 1 448 USD, ale nadal jest stosunkowo przystępny cenowo. Ten rower trekkingowy wyposażony jest w hydrauliczne hamulce tarczowe, amortyzowany widelec, 7-biegową tylną przerzutkę Shimano i silnik umieszczony centralnie, w przeciwieństwie do silników na tylne koło, które można znaleźć w poprzednio wymienionych rowerach.
Montaż: Światło tylne nie przetrwało transportu
Rower jest dostarczany w dużym kartonowym pudełku z dużą ilością plastikowej izolacji i materiału ochronnego. Po usunięciu opasek kablowych i plastiku można rozpocząć prosty montaż.
Teraz należy zamontować kierownicę, przednie światło, przedni błotnik, przednie koło i pedały, co oznacza, że trzeba je przykręcić - po czym e-rower jest gotowy do jazdy.
Nawiasem mówiąc, zarówno przednie, jak i tylne koła są wyposażone w szybkozamykacze, co może ułatwić potencjalnym złodziejom. Być może pewnego dnia będą się Państwo musieli martwić o powrót do e-roweru bez przedniego koła.
Był jeden problem z konfiguracją, dotyczący tylnego światła. Po pierwsze, podobnie jak w przypadku Citycrossera, jest ona w niewytłumaczalny sposób oddzielona od reszty obwodu elektrycznego, wymagając do działania dodatkowych baterii (2x AAA, w zestawie). W przeciwieństwie do przedniego światła, które jest zasilane z akumulatora roweru elektrycznego, ta separacja oznacza, że możesz jeździć w ciemności z w pełni naładowanym akumulatorem, podczas gdy tylne światło nagle zgaśnie z powodu wyczerpania baterii.
Jednak bardziej palącym zmartwieniem jest to, że pozornie tanie tylne światło nie przetrwało transportu. Plastikowa obudowa komory baterii jest pęknięta w najbardziej wrażliwym punkcie i teraz odchyla się do tyłu. W rezultacie nie ma już żadnego kontaktu między komorą baterii a światłem; świeci tylko wtedy, gdy komora baterii jest popchnięta do przodu. Z powodu uszkodzenia pokrywa reflektora komory baterii nie pozostaje już na miejscu i natychmiast odpada. W związku z tym konieczna jest wymiana tylnego światła.
Wyposażenie i optyka: Dwie opcje o wadze 56,22 funtów
C1 jest dostępny w dwóch wersjach, w tym jednej z głębokim wejściem. Wersja z głębokim wejściem jest szara, podczas gdy nasz model jest niebieski; nie ma innych opcji kolorystycznych.
Konstrukcja ramy naszego podstawowego modelu jest dość stabilna, zwłaszcza dolna rura, w której znajduje się akumulator. Bateria jest zabezpieczona przed przypadkowym wyjęciem za pomocą dźwigni bezpieczeństwa, którą należy nacisnąć podczas wyjmowania, a także można ją zablokować; w zestawie znajdują się dwa klucze.
Jednak niska poprzeczka może stanowić wyzwanie przy montażu fotelika dziecięcego, choć nie testowaliśmy tego.
Wspornik kierownicy można lekko przechylić do góry, siodełko jest stosunkowo wygodne, a uchwyty mają spłaszczoną podpórkę pod dłonie. Ogólnie rower waży 56,22 kg, co nie jest niczym niezwykłym, ale z czasem może być dość ciężki podczas wchodzenia po schodach.
Dane techniczne | Eleglide C1 |
---|---|
Silnik | 36 V, 250 W (krótkotrwale maks. 432 W) |
Czujnik | Czujnik ruchu/obrotu |
Moment obrotowy | 70 Nm |
Prędkość maksymalna | 25 km/h |
Bateria | 522 Wh |
Czas ładowania | 7,5 h |
Wyświetlacz | 1,8 cala |
Napęd | Łańcuch |
Hamulce | Hydrauliczne hamulce tarczowe |
Waga | 56,22 funta |
Opony | 27,5 cala * 2,25 opony pneumatyczne |
Różne | Stalowy widelec amortyzowany (skok zawieszenia 3,94 cala), podpórka, aluminiowe pedały |
Bezpieczeństwo | Blokada akumulatora |
Cena | 1,448 USD |
W przeciwieństwie do PVY Libon w podobnej cenie, Eleglide C1 niestety nie wykorzystuje czujnika momentu obrotowego; opiera się wyłącznie na czujniku obrotu, który omówimy w sekcji dotyczącej jazdy testowej w warunkach rzeczywistych.
Układ napędowy wykorzystuje mechanizm łańcuchowy z przerzutką Shimano Tourney.
Hamulce, widelec zawieszenia i opony
Opony mają średnicę 27,5 cala i szerokość 2,25 cala, a optymalne ciśnienie powietrza wynosi od 55 do 60 PSI. Hydrauliczne hamulce tarczowe są dobrze wyregulowane i działają cicho, nawet gdy przednie koło jest założone przez kierowcę.
Widelec amortyzowany oferuje 3,94 cala skoku zawieszenia i można go zablokować, obracając niebieskie kółko znajdujące się w prawym górnym rogu widelca.
Bateria: 522 Wh, 36 V i długi czas ładowania
Akumulator ma pojemność 522 Wh (14,5 Ah) przy napięciu 36 V. Jest on umieszczony w dolnej rurze roweru i można go zablokować, ale można go również łatwo wyjąć w celu naładowania i zabrać do domu. Niestety ładowanie zajmuje sporo czasu - 7,5 godziny - zwłaszcza, że obecnie dostępna jest lepsza technologia akumulatorów. Na przykład podwójna bateria 10 Ah w PVY Libon ładuje się w "zaledwie" 5 godzin.
Według Eleglide, bateria powinna zapewnić zasięg do 150 km. Wynik ten uzyskano przy wadze rowerzysty wynoszącej 165,35 funtów na płaskiej, prostej trasie z minimalnym wiatrem czołowym i przy prędkości zaledwie 9,32 mil na godzinę. W części poświęconej jeździe testowej w warunkach rzeczywistych przedstawimy nasze spostrzeżenia oparte na codziennym użytkowaniu.
Silnik: 70 nm momentu obrotowego firmy Ananda
Producentem silnika o mocy 250 W jest Ananda, chińska firma z siedzibą w Szanghaju. Zainstalowany M60 to podstawowy silnik Anandy, zapewniający moment obrotowy 70 Nm. Moc ta jest generalnie wystarczająca do miejskich dojazdów do pracy i lżejszych wycieczek, ale jeśli planują Państwo pokonywać bardziej strome podjazdy lub górzysty teren, warto rozważyć mocniejszy silnik.
Chociaż Ananda nie jest tak dobrze znana w tym kraju jak marki takie jak Bafang, ich silniki stają się coraz bardziej popularne i podobno są ciche i niezawodne. Mogą jednak Państwo napotkać wyzwania związane z pozyskiwaniem części zamiennych w przypadku awarii.
Wyświetlacz i aplikacja: Aplikacja nie jest dostępna
Wyświetlacz mierzy 1,8 cala i ma standardowy wygląd. Posiada jednak port USB-A, który może być używany do ładowania smartfona, choć wpłynie to na żywotność baterii.
Wyświetlacz pokazuje kluczowe informacje, w tym prędkość, poziom wsparcia (od 1 do 5), poziom naładowania baterii i przebieg podróży. Można przełączyć się na całkowity przebieg, krótko naciskając przycisk zasilania, o czym nie wspomniano nigdzie w instrukcji.
Wyświetlacz jest obsługiwany za pomocą trzech przycisków: Plus, Minus i Zasilanie. Naciskając przyciski Plus i Minus przez kilka sekund, można uzyskać dostęp do menu. W tym menu można dostosować kilka ustawień, w tym jasność wyświetlacza i jednostki (np. km vs. mile), a także parametry wydajności, takie jak maksymalna prędkość, którą można ustawić do 19,88 mph.
Podczas gdy w przypadku innych sprzedawców aplikacja jest w większości przypadków bardzo przydatna, instrukcja obsługi Eleglide nie zawiera żadnego oprogramowania, a ustawienia na wyświetlaczu również nie obsługują funkcji Bluetooth. Ob das gut or weniger gut ist, mag jeder for sich entscheiden, als Tester war es ganz schön mal keine überflüssige App austesten zu müssen.
Podczas gdy inni producenci często podkreślają swoje aplikacje, które są zazwyczaj umiarkowanie użyteczne, instrukcja obsługi Eleglide nie wspomina o żadnym oprogramowaniu, a ustawienia wyświetlacza nie wskazują na żadną funkcjonalność Bluetooth. To, czy jest to pozytywny, czy negatywny aspekt, jest subiektywne, ale jako tester, odświeżające było to, że nie musiałem oceniać zbędnej aplikacji.
Jazda próbna w warunkach rzeczywistych: Wymaga trochę czasu na dostosowanie
Podczas naszej jazdy testowej wybraliśmy się na wycieczkę z Sees Street w pobliżu Bornholmer Street do jeziora Tegler. Trasa, która obejmowała około 15,5 mili, składała się głównie ze ścieżek rowerowych z minimalnymi zmianami wysokości, a warunki wiatrowe były umiarkowane. Wokół jeziora było kilka nieutwardzonych ścieżek, ale były one dość rzadkie.
Następnie wróciliśmy podobną trasą, co dało łączny dystans około 15,3 mil.
Po dodaniu blokady łańcucha i innego sprzętu, waga rowerzysty wynosiła około 165,35 funtów. Podczas jazdy korzystaliśmy głównie z 3 poziomu wsparcia, choć od czasu do czasu przełączaliśmy się na inne poziomy, jak opisano w sekcji dotyczącej wrażeń z jazdy.
Wrażenia z jazdy
Biegi działały odpowiednio, choć nie były idealnie wyregulowane; czasami zmiana biegu na wyższy wymagała nieco więcej wysiłku. Widelec przedniego zawieszenia zapewniał płynne tłumienie, a skuteczność hamowania była zadowalająca. Ogólne wrażenia z jazdy można opisać jako wielopłaszczyznowe, głównie ze względu na czujnik pedału.
Od czasu naszego ostatniego doświadczenia z rowerem elektrycznym wyposażonym w czujnik momentu obrotowego, a konkretnie PVY Libon, od razu zauważyliśmy, jak inaczej Eleglide C1 reaguje na czujnik ruchu. Dzięki czujnikowi momentu obrotowego wspomaganie jest aktywowane w oparciu o siłę przyłożoną do pedałów. Mocniejsze pedałowanie skutkuje zwiększonym wspomaganiem, pozwalając na lepszą kontrolę nad zachowaniem wspomagania.
W przeciwieństwie do tego, czujnik pedału w Eleglide C1 jest bardziej przystępny cenowo, ale powoduje inne wrażenia z jazdy. Przede wszystkim wspomaganie często wydaje się nieco opóźnione, co może być frustrujące podczas rozpoczynania jazdy na cięższym rowerze, takim jak C1. Ponadto zachowanie wspomagania jest znacznie mniej spójne. Silnik włącza się głównie - choć nie wyłącznie - na podstawie kadencji. Zachęca to do odpowiedniej zmiany biegów; jeśli zaczniesz na wyższym biegu, otrzymasz znacznie mniejsze wsparcie. Jednak zmiana biegu na niższy na początku zapewnia znacznie silniejsze wspomaganie ze względu na zwiększoną kadencję.
W zależności od poziomu wspomagania, dodatkowa moc zmniejsza się przy pewnych prędkościach. Przy wyższych prędkościach wybrany poziom wspomagania (od 1 do 5) staje się kluczowy. Na przykład, podczas gdy wspomaganie na poziomie 3 wydaje się nadmierne przy niższych prędkościach, prawie znika po przekroczeniu około 11,2 mil na godzinę. Dlatego też, jeśli preferuje Pan/Pani spokojną jazdę z prędkością około 9,3 km/h, powinien Pan/Pani wybrać poziom 1 lub 2; w przeciwnym razie przyspieszy Pan/Pani zbyt szybko. Aby utrzymać wspomaganie przy prędkościach powyżej 12,4 mph, wymagany jest poziom 5.
Zmiany biegów muszą być dokonywane szybciej w zależności od warunków jazdy; wymóg ten jest mniej pilny, gdy używany jest czujnik momentu obrotowego. W końcu spadek wspomagania nie następuje gwałtownie; czuliśmy, że każdy bieg przynajmniej zapobiega konieczności pracy z silnikiem, nawet po przekroczeniu jego maksymalnej prędkości.
W drodze powrotnej jechaliśmy w ciemności, co było okazją do przetestowania świateł - przedniego, ponieważ tylne było uszkodzone. Przednie światło działało bez zarzutu.
Gdy silnik jest wyłączony, C1 staje się nieco niewygodny w prowadzeniu, co podkreśla jego znaczny rozmiar i wagę. Dlatego też dłuższe wycieczki trekkingowe wymagają starannego planowania, zapewniając, że stacje ładowania są dogodnie zlokalizowane na trasie. W związku z tym postrzegamy Eleglide bardziej jako rower miejski niż odpowiednią opcję na długie trekkingowe przygody. Ponadto, jeśli trzeba będzie przenosić rower elektryczny po schodach lub pokonywać inne przeszkody, potrzebna będzie znaczna siła.
Zakres
Eleglide twierdzi, że zasięg wynosi 93 mile. Zostało to przetestowane przy wadze 165 funtów, na prawie płaskiej trasie (tak), przy niewielkim wietrze (uhh, napotkaliśmy trochę wiatru, ale niewiele) i przy stałej prędkości 9,3 mil na godzinę. Oczywiście nasze doświadczenie było inne; jechaliśmy normalnie w ruchu miejskim, zatrzymując się na światłach i ruszając ponownie, i jeździliśmy z prędkością około 15,5 mil na godzinę, gdy pozwalały na to warunki. Nasza średnia prędkość wyniosła 11,3 mil na godzinę.
Zaczęliśmy z poziomem naładowania baterii wynoszącym 93 procent, a po przejechaniu 15,3 mil spadł on do 48 procent. Wskaźnik poziomu naładowania baterii jest godny uwagi sam w sobie. Kiedy ponownie skorzystaliśmy z roweru kilka dni później, poziom naładowania baterii wzrósł do 64 procent. W oparciu o oba odczyty, pełne naładowanie baterii powinno zapewnić zasięg około 35 do 52 mil przy naszym stylu jazdy. Jeśli będą Państwo dynamiczniej zmieniać biegi i szybciej dostosowywać tryby wspomagania do warunków jazdy, mogą Państwo nawet przekroczyć granicę 62 mil. Jednak z pewnością nie w górzystym terenie, jak przedstawiono na zdjęciach marketingowych Eleglide.
Za
Przeciw
Werdykt: Stosunek jakości do ceny, kompromisy i problemy z tylnym światłem
Eleglide C1 to stabilny i dość duży rower elektryczny, charakteryzujący się dobrym skokiem zawieszenia i grubszymi oponami. W zależności od stylu jazdy, bateria wystarcza na około 43,5 do 62 mil. Po opanowaniu optymalnej gry biegów i trybów wspomagania, jazda staje się przyjemna.
Wolelibyśmy jednak czujnik momentu obrotowego zamiast standardowego czujnika pedału, choć prawdopodobnie zwiększyłoby to koszty. Ponadto zastanawia nas fakt, że Eleglide nadal oddziela tylne światło od głównego obwodu elektrycznego, wymagając oddzielnych baterii - zwłaszcza biorąc pod uwagę, że jakość jest nieco niższa, o czym świadczy pęknięcie komory baterii podczas transportu.
Eleglide C1 wymaga pewnej regulacji, aby nauczyć się idealnej równowagi między poziomami zmiany biegów i podparcia. Kiedy już to zrozumiesz, możesz naprawdę cieszyć się jazdą. Mamy nadzieję, że przyszłe modele zintegrują tylne światło z obwodem akumulatora.
Cena i dostępność
Geekmaxi zwykle sprzedaje rower za 1.448 USD.
Transparency
The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was provided to the author as a loan by the manufacturer or retailer for the purpose of this review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.
This is how Notebookcheck is testing
Every year, Notebookcheck independently reviews hundreds of laptops and smartphones using standardized procedures to ensure that all results are comparable. We have continuously developed our test methods for around 20 years and set industry standards in the process. In our test labs, high-quality measuring equipment is utilized by experienced technicians and editors. These tests involve a multi-stage validation process. Our complex rating system is based on hundreds of well-founded measurements and benchmarks, which maintains objectivity. Further information on our test methods can be found here.