The Witcher 3 v4.00: Benchmarki dla notebooków i desktopów
Technologia
Strona Witcher 3 od kilku lat jest nie tylko jednym ze standardowych benchmarków w naszych testach notebooków, ale także służy do sprawdzania długoterminowej wydajności 3D. Ponieważ jednak deweloperski CD Project - jak wspomniano na początku - z czasem włączył wiele nowinek technicznych, uznaliśmy za stosowne przejść na aktualną wersję.
W porównaniu z oryginałemwersji menu grafiki zostało znacznie zmienione. Nie ma już zakładki post-processing (opcje te znajdują się teraz w "normalnym" menu grafiki). Zamiast tego opcje dotyczące ekranu (rozdzielczość itp.) zostały przeniesione do osobnego menu.
Ponadto pojawiły się liczne świeże ustawienia, zwłaszcza dla ray tracingu, którym deweloper poświęcił dwa presety. Podczas gdy normalny preset RT aktywuje jedynie oświetlenie ray tracingowe, to preset RT Ultra (używany w benchmarkach ray tracingowych) obejmuje również odpowiednie odbicia, cienie i ambient occlusion. Ponadto istnieje wsparcie dla DLSS i FSR 2.
Z drugiej strony trochę szkoda, że po raz kolejny obywa się bez objaśnień do poszczególnych ustawień, na niektóre opcje nie mamy wpływu w presetach, a przewijania jest sporo ze względu na samą masę funkcji. Z drugiej strony, zmiany są stosowane bez konieczności restartu. Rozmiar gry wzrósł od naszej wersji referencyjnej z nieco poniżej 30 GB do około 40 GB, co nadal mieści się w granicach.
Benchmark
Dla lepszej porównywalności, za punkt odniesienia służy ta sama sekwencja co wtedy. Tuż po samouczku główny bohater Geralt zostaje wypuszczony do otwartego świata gry i może zwiedzać okolicę wraz ze swoim koniem. Jak widać na poniższym filmiku, jedziemy za wiedźmińskim kolegą po fachu ustaloną trasą przez około minutę, aż do momentu, gdy w pobliżu mostu rozpocznie się sekwencja wideo. Liczba klatek na sekundę została zarejestrowana za pomocą narzędzia CapeFrameX. Dla przyzwoitej rozgrywki zalecamy co najmniej 40 FPS jako średnią wartość w benchmarku.
Wyniki
Do benchmarków wykorzystujemy głównie urządzenia rentalowe z XMG (Schenker Technologies).
FHD (1.920 x 1.080)
W umiarkowanych rozdzielczościach i ustawieniach The Witcher 3 nie jest szczególnie wymagający. O ile iGPU od Intela (np Iris Xe Graphics G7 z 96 EU) radzą sobie maksymalnie z rozdzielczością 1280 x 720 pikseli i presetem Low, niektóre iGPU od AMD (np Radeon 680M) potrafią też obsłużyć minimalne detale w Full HD. Układy ze średniej półki cenowej na poziomie np GeForce RTX 3050 Ti nie mają natomiast żadnych problemów w rozdzielczości 1920x1080 pikseli nawet przy ustawieniach średnich i maksymalnych.
The Witcher 3 v4.00 | |
1920x1080 Low Preset / Off 1920x1080 Medium Preset / On AA:FX 1920x1080 High Preset / On AA:FX 1920x1080 Ultra Preset / On AA:FX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS | |
Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs, i7-1165G7 |
QHD (2,560 x 1,440)
W przypadku wyświetlaczy QHD o rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli powinna to być karta graficzna z wyższej klasy średniej. Ultra-Preset jest tu stosowany począwszy od np Radeon RX 6600M płynnie na ekranie.
The Witcher 3 v4.00 | |
2560x1440 Ultra Preset / On AA:FX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
UHD (3.840 x 2.160)
z kolei monitory 4K wymagają prawdziwie high-endowego GPU, jeśli pożądana jest maksymalna ilość szczegółów. Mieszanka 3,840 x 2,160 pikseli i presetu Ultra potrzebuje co najmniejRadeon RX 6800M lub lepszego. Jeśli brakuje Wam wyników 4K w naszych notebookach Nvidii: niestety od kilku tygodni musimy zmagać się z częściowo znacznie gorszą wydajnością na ekranach zewnętrznych (prawdopodobnie błąd w nowszych wersjach sterowników). Na szczęście urządzeń AMD to nie dotyczy.
The Witcher 3 v4.00 | |
3840x2160 Ultra Preset / On AA:FX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
Śledzenie promieni
Strona Witcher 3 staje się naprawdę wymagająca, gdy włączony jest ray tracing. Większość kart graficznych w laptopach osiąga swoje limity już w Full HD. Tylko topowy model Nvidii, tj GeForce RTX 3080 Tidrapie granicę 40 FPS w presecie RT Ultra.
The Witcher 3 v4.00 | |
1920x1080 RT Ultra Preset / On AA:FX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU, i7-11800H |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, na czas publikacji artykułów możemy udostępnić Wam jedynie część benchmarków. Kolejne karty graficzne będą instalowane w najbliższych dniach i tygodniach.
Overview
Test systems
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć | System operacyjny |
---|---|---|---|---|
Notebooki | ||||
MSI Titan GT77 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900 | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
XMG Neo 15 | Nvidia GeForce RTX 3080 @165 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Neo 17 | Nvidia GeForce RTX 3070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Core 15 | Nvidia GeForce RTX 3060 @130 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Focus 17 | Nvidia GeForce RTX 3050 Ti @75 W TGP (4 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Komputery typu tower | ||||
Custom I | MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) lNvidia GeForce RTX 2070 Super (8 GB GDDR6)Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMDGDDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX5700XT(8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Custom III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Mini-komputery | ||||
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum NUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Minisforum HX90G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
monitory 4K | Sterowniki Nvidia | Sterowniki AMD |
---|---|---|
Asus PB287Q, Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | ForceWare 528.02 | Adrenalin 22.11.2 |