Praktyczna recenzja składanego e-roweru PVY Libon: Król zasięgu z podwójną baterią?
Wcześniej recenzowaliśmy Z20 Plus i Z20 Pro od PVY. Reklamowany jako "lekki składany rower elektryczny o najdłuższym zasięgu", PVY Libon to nowy składany rower z napędem pasowym, wprowadzony przez firmę w ramach niedawno zakończonej kampanii Indiegogo. Twierdzi się, że Libon ma zasięg 260 km, gdy jest wyposażony w system podwójnego akumulatora. Jednak ta konfiguracja jest opcjonalna, a my niestety otrzymaliśmy do recenzji tylko wersję z jednym akumulatorem. Różnica w cenie między tymi dwoma wariantami wynosi około 200 euro (215 USD), przy czym model z podwójnym akumulatorem jest wyceniony na na 1499 euro, a model z pojedynczym akumulatorem na 1299 euro na stronie PVY. To powiedziawszy, zasięg 130 km nadal brzmi imponująco na papierze. Przetestowaliśmy składany e-rower Libon, aby sprawdzić, jak długo wytrzyma w codziennym użytkowaniu oraz jakie są jego mocne i słabe strony.
Dodatkowo porównamy Libon z rowerem Ado Air 20innym składanym e-rowerem, który w naszej poprzedniej recenzji pozostawił świetne wrażenie jako miejski rower dojeżdżający do pracy.
Uwagi dotyczące sytuacji prawnej
W odpowiedzi na nasze zapytania PVY wielokrotnie podkreślało, że motocykl jest również legalny do jazdy w Niemczech. Jednak kilka funkcji sugeruje inaczej, w tym wiele opcji dostępnych na wyświetlaczu pokładowym. Według naszej wiedzy opcje takie jak tempomat i tym podobne nie są dozwolone w Niemczech. Co więcej, wbudowany głośny klakson może stanowić problem dla roweru. Możliwość zmiany napięcia i innych parametrów również może budzić obawy. Nie jest jasne, czy samo istnienie takich ustawień jest problematyczne.
W przeszłości pojawiły się zarzuty dotyczące wykorzystywania przez firmę fałszywych certyfikatów w reklamach. Odpowiadając na nasze zapytania, PVY zapewniło nas, że nowy certyfikat EN 15194 jest obecnie weryfikowany, a proces ten zajmie trochę czasu. Mimo to PVY utrzymuje, że Libon jest legalny w Niemczech. Certyfikat ten jest jednak niezbędny do uzyskania oznaczenia CE, które musi znajdować się na każdym legalnym rowerze ze wspomaganiem elektrycznym w tym kraju.
Biorąc pod uwagę te niejasności, radzimy wszystkim potencjalnym nabywcom, aby dokładnie przeanalizowali przepisy przed zakupem e-roweru.
Montaż: siodełko, kierownica, pedały, gotowe
Libon jest wysyłany w stanie złożonym w dużym kartonowym pudełku. Różne elementy styropianowe chronią rower przed uszkodzeniem podczas transportu. Użycie kartonu byłoby bardziej ekologiczną opcją.
Montaż roweru elektrycznego jest łatwy: nie ma wiele do zrobienia poza przymocowaniem pedałów i włożeniem kierownicy i sztycy. Chociaż jest nieco wygodniejszy niż ten w Ado Airsiodełko niestety nie może być regulowane w poziomie. Chcielibyśmy nieco podnieść końcówkę siodełka.
Specyfikacja i wygląd: Mocna aluminiowa rama, pasek napędowy i amortyzowany widelec
Specyfikacja | PVY Libon |
---|---|
Silnik | 250 W (500 W "odblokowane") |
Czujnik | Czujnik momentu obrotowego |
Moment obrotowy | 50 Nm |
Prędkość maksymalna | 25 km/h (do 32 km/h "odblokowane") |
Akumulator | Pojedynczy: 36 V, 10 Ah; Podwójny: 36 V 10 Ah + 10,4 Ah |
Czas ładowania | Pojedynczy: 2,5 h; Podwójny: 5 h |
Układ napędowy | Pasek |
Hamulce | Hydrauliczne hamulce tarczowe |
Masa | Pojedynczy: 16 kg (35,2 funta); Podwójny: 18,5 kg (40,8 funta) |
Opony | Opony pneumatyczne 20 cali * 2,5 |
Różne | Stalowy widelec amortyzowany, podpórka, aluminiowe pedały, tryb wspomagania chodzenia 6 km/h |
Bezpieczeństwo | Blokada akumulatora i znacznik GPS |
Cena | Standard: 1299 € (1400 USD); Dual: 1499 € (615 USD) |
Jeśli chodzi o kolory, mają Państwo wybór między szarym (jak w przypadku naszego egzemplarza testowego) i białym. Aluminiowa rama jest bardzo gruba, ale pusta w środku, zapewniając wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić drugą baterię w wersji z dwoma bateriami
Składany rower Libon zdecydowanie przypomina model Z20 Plus i Ado Air. W porównaniu z tymi ostatnimi, Libon ma jednak kilka różnic, które sprawiają, że wydaje się bardziej wyrafinowany w niektórych szczegółach. Oba rowery są wyposażone w niewymagający konserwacji napęd pasowy zamiast napędu łańcuchowego.
Ale tylko Libon ma przedni widelec amortyzowany, prawdopodobnie zaprojektowany w celu złagodzenia drobnych niedoskonałości drogi, sądząc po krótkim skoku zawieszenia i bardzo wysokiej sztywności. Wygodnym rozwiązaniem konstrukcyjnym jest tylne światło Libona, które jest zasilane bezpośrednio z głównego akumulatora, eliminując potrzebę stosowania oddzielnego akumulatora, jak w przypadku Ado Air.
Przed złożeniem roweru należy otworzyć zawias. Po zwolnieniu blokady zawiasu trzeba użyć sporej siły, aby otworzyć duży sztywny zawias pośrodku. Magnesy na przednim i tylnym kole utrzymują obie połówki ramy razem, gdy rower jest złożony.
Zauważą Państwo również małe kółko zaprojektowane w celu zwiększenia stabilności roweru i pomaga wygodniej toczyć rower w stanie złożonym. Choć jest to fajny pomysł, działa dobrze tylko na gładkich powierzchniach. Małe plastikowe kółko może mieć trudności na mniej gładkich nawierzchniach. Rower ma tryb wspomagania chodzenia, który pozwala pchać rower z prędkością do 6 km/h za pomocą silnika.
Hamulce, widelec zawieszenia i opony
PVY Libon jest wyposażony w hydrauliczne hamulce tarczowe, które są przyzwoicie wyregulowane zaraz po wyjęciu z pudełka, choć nie idealnie. W naszym egzemplarzu testowym, w szczególności przedni hamulec emituje głośny i nieprzyjemny pisk w mokrych warunkach. Nie mamy jednak żadnych zastrzeżeń co do skuteczności hamowania.
Jak wspomniano wcześniej, widelec amortyzowany jest niezwykle sztywny i ma ograniczony skok. Nie możemy z całą pewnością stwierdzić, czy naprawdę dodaje on coś do produktu, zwłaszcza że nieco szersze i grubsze opony zapewniają już pewną amortyzację. Prawie nie zauważyliśmy żadnej różnicy porównując Libon z Ado Airktóry nie posiada zawieszenia.
Bateria: wersja z jedną lub dwiema bateriami
Sprawy stają się interesujące, gdy spojrzą Państwo na sztycę podsiodłową. Podobnie jak w Ado Air, jedna z baterii jest wbudowana w masywną sztycę podsiodłową. Nie ma jednak sposobu, aby zabezpieczyć akumulator 10 Ah w Ado, co wymaga wyjęcia ciężkiego akumulatora z zacisku szybkozamykacza i noszenia go wraz z siodełkiem podczas parkowania roweru. PVY wykonało tutaj znacznie lepszą robotę: zacisk siodełka jest wyposażony w blokadę, aby zapobiec nieautoryzowanemu usunięciu sztycy. W zestawie znajduje się nawet znacznik GPS dla lepszej ochrony przed kradzieżą.
Opcjonalny drugi akumulator, o pojemności 10,4 Ah, jest umieszczany w szerokiej ramie, ale jego demontaż jest prawdopodobnie nieco bardziej skomplikowany, ponieważ trzeba wcześniej złożyć rower.
Nie trzeba dodawać, że wersja z dwoma akumulatorami jest również nieco cięższa, przechylając wagę na 18,5 kg (40,8 funta). Dla porównania, nasza jednostka testowa z jednym akumulatorem waży około 16 kg (35,3 funta), co czyni ją prawie tak lekką jak Ado Air, który nie ma zawieszenia.
Silnik: Xiongda o mocy znamionowej 250 W, czy może 500 W?
Silnik w tylnej piaście, wyprodukowany przez Xiongda, ma moc znamionową 250 watów, co jest zgodne z przepisami obowiązującymi w Niemczech. PVY twierdzi jednak, że silnik może osiągnąć 500 watów, gdy jest "odblokowany", umożliwiając rowerowi osiągnięcie prędkości do 32 km/h (około 20 mph). Moc szczytowa 500 W nie powinna stanowić problemu, ale możliwość jazdy z prędkością do 32 km/h zdecydowanie nie jest legalna w Niemczech. Dlatego należy podkreślić to, co wcześniej wspomnieliśmy o sytuacji prawnej: zaleca się, aby nie "odblokowywać" silnika.
Funkcja wspomagania jest regulowana przez czujnik momentu obrotowego, a silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy około 50 Nm.
W przeciwieństwie do Z20 Plus, PVY Libon nie ma systemu przekładni, co czyni go jednobiegowym e-rowerem à la Ado Air 20.
Wyświetlacz i aplikacja: Standardowy wyświetlacz z wieloma ustawieniami
2,4-calowy wyświetlacz IPS to dość standardowy model, który widzieliśmy już w różnych rowerach elektrycznych, w tym w Ado Air. Prezentacja nie jest szczególnie atrakcyjna, ale ekran jest czytelny. Pokazuje aktualną prędkość, tryb wspomagania (z opcjami od trzech do pięciu trybów), poziom naładowania baterii, przebyty dystans i kilka innych parametrów.
Jednoczesne przytrzymanie przycisków + i - przez kilka sekund otworzy obszerne menu opcji, które pozwala dostosować niezliczone opcje, w tym prędkość, tryb wspomagania, tempomat, hamulec elektryczny, napięcie, ochronę hasłem i inne. Jednak niektóre z tych opcji mogą nie być zgodne z niemieckimi przepisami.
Wyświetlacz może wyświetlać kod QR umożliwiający sparowanie roweru ze smartfonem i aplikacją BIKEGO przez Bluetooth. Oczywiście aplikacja poprosi o całą masę potencjalnych uprawnień.
Aby uzyskać dostęp do rozszerzonego zestawu funkcji, należy utworzyć konto w aplikacji. Dopiero wtedy można odblokować dodatkowe funkcje, takie jak funkcja nawigacji na wyświetlaczu roweru, która jest dodatkowo płatna. Poza tym aplikacja nie poprawia znacząco komfortu użytkowania.
Jazda testowa w warunkach rzeczywistych: Wygodny rower miejski
Wskoczyliśmy na rower i wyruszyliśmy w podróż przez Berlin, jadąc od Seestraße (w pobliżu Bornholmer Straße) do autostrady, a następnie objazdami i pętlami w drodze powrotnej. Początkowo trasa składała się głównie z długich odcinków płaskich dróg. Zmieniło się to mniej więcej w punkcie zwrotnym, oznaczonym spiralną rampą prowadzącą do kładki dla pieszych nad autostradą A100. Później było kilka niewielkich wzniesień, ale ścieżki były w większości płaskie.
Podczas gdy nasza średnia prędkość wynosiła 20 km/h (12 mph) w drodze do punktu zwrotnego, spadła ona na bardziej krętym odcinku powrotnym. Wynika to w szczególności z faktu, że moc wspomagania zmniejsza się, gdy poziom naładowania baterii spada poniżej 20%.
Wrażenia z jazdy
Od razu zauważyliśmy, że silnik nie napędza użytkownika tak energicznie, jak ten w Ado Air 20 Ado Air 20 niezależnie od poziomu wspomagania. Z tego powodu, a także z powodu bardziej masywnej ramy i widelca, Libon wydaje się cięższy i mniej zwinny niż Ado Air 20, mimo że ma podobną wagę. Wrażenia z jazdy również nie są tak przyjemne i sportowe jak w przypadku Air, ale bateria prawdopodobnie wytrzyma dłużej (patrz poniżej). Kierownica również wydaje się nieco cięższa w porównaniu.
Niemniej jednak można się dobrze poruszać. Niektóre parametry wydajności można również dostroić w ustawieniach, ale z pewnością kosztem zasięgu (i być może legalności). Siodełko jest wygodniejsze niż w Air. Wolelibyśmy przechylić końcówkę siodełka bardzo lekko do góry, ale niestety nie jest to możliwe. Uchwyty mają ergonomiczne podpórki pod dłonie.
Silnik jest cichy, choć nie tak cichy jak ten w Air. W ruchu miejskim można czasem usłyszeć jego delikatne "chrobotanie".
Wysokość sztycy i kierownicy można dostosować do wzrostu i preferencji rowerzysty. Grube opony zapewniają całkiem dobrą amortyzację. Nie możemy z całą pewnością stwierdzić, w jakim stopniu przedni widelec amortyzowany przyczynia się do komfortu jazdy. Ogólnie rzecz biorąc, Libon wydaje się być wygodnym jednobiegowym rowerem miejskim do codziennego użytku. Dzięki czujnikowi momentu obrotowego wspomaganie włącza się dość szybko po rozpoczęciu pedałowania.
Uważamy, że plątanina kabli w trójkątnej części ramy jest dość niewygodna. Jest to miejsce, w którym warto trzymać rower podczas podnoszenia, ponieważ znajduje się tam środek ciężkości. Podczas podnoszenia roweru kable nie tylko wywierają niewygodny nacisk na dłoń, ale istnieje również obawa o potencjalne uszkodzenie elektroniki. Trudno jest przenosić PVY Libon za inne punkty na ramie.
Zakres
PVY twierdzi, że nasz wariant z jednym akumulatorem ma imponujący zasięg 130 km (80 mil), a model z dwoma akumulatorami jest rzekomo w stanie przejechać dwa razy więcej - aż 260 km (160 mil)! Niestety, jak to często bywa w branży, podane liczby są dalekie od rzeczywistości, ponieważ warunki pomiaru znacznie różnią się od rzeczywistych sytuacji. Oto jak w przybliżeniu zmierzono zasięg Libona: na prostej, płaskiej drodze z prędkością 15 km/h (9,3 mph) w trybie Eco.
W naszym teście zasięgu my (ważący około 70 kg lub 154 funty) korzystaliśmy ze środkowego z trzech poziomów wspomagania. Na początku naszej podróży testowej poziom naładowania baterii wynosił 50%. Poziom naładowania baterii spadł do 8% po około 22 km (13,7 mil) jazdy po umiarkowanie zróżnicowanej trasie ze średnią prędkością około 17,3 km/h (10,7 mph).
Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej 20%, wskaźnik baterii zmieni kolor na czerwony, a ilość wspomagania zmniejszy się nieznacznie, ale zauważalnie. Ograniczenie mocy i zmniejszona prędkość pozwalają na dłuższe działanie baterii, a jej poziom spada bardziej stopniowo.
Ogólnie rzecz biorąc, poziom naładowania baterii spadł o około 42% podczas naszej 22-kilometrowej podróży. Ekstrapolacja tych informacji sugeruje, że PVY Libon realistycznie ma zasięg bliższy 50-60 km (31-37 mil) w codziennym użytkowaniu i w naszym scenariuszu testowym (obciążenie około 70 kg, poziom wspomagania 2, kilka podjazdów, w większości płaska trasa i średnia prędkość około 17,3 km/h). Oczywiście nie wygląda to tak dobrze jak 130 km w specyfikacji, ale nadal jest to przyzwoity wynik, który pomimo tego, że nie ustanawia żadnego rekordu, jest lepszy niż to, co oferuje Ado Air.
Z pewnością można uzyskać większy zasięg z akumulatora, jeśli przełączy się na najniższy tryb wspomagania i jeździ ze średnią prędkością 15 km/h (9,3 mph).
Za
Przeciw
Werdykt: Dobry rower miejski z napędem pasowym
PVY Libon wydaje się być lepiej zaprojektowany i dopracowany w niektórych obszarach niż na przykład Ado Air. Szczególnie doceniamy blokadę baterii, funkcję, której bardzo brakowało w Air. Chroni ona akumulator przed kradzieżą, eliminując potrzebę ciągłego noszenia go ze sobą. Magnesy pomagają utrzymać rower bezpiecznie złożony. Tylne światło jest zasilane z wbudowanego akumulatora, w przeciwieństwie do Air, który opiera się na oddzielnym akumulatorze. Napęd pasowy to kolejna cecha, którą lubimy.
Wrażenia z jazdy są zauważalnie mniej żywe w porównaniu z rywalem, Air 20, przez co Libon wydaje się cięższy i mniej zwinny w porównaniu. W rezultacie Libon nie jest tak przyjemny do jazdy po mieście jak Air. Z drugiej strony, wszystko to przyczynia się do zasięgu roweru, chociaż liczby podane przez producenta są po raz kolejny dalekie od rzeczywistości. Z drugiej strony, istnieje również wariant z dwoma akumulatorami, który powinien oferować zasięg od 100 do 120 km (62 do 75 mil), jeśli jeździ się podobnie do naszego testu.
Pomimo tego, że PVY Libon nie jest wyjątkowo szybki, może pochwalić się nieco większym zasięgiem niż zwykle, a dzięki składanemu mechanizmowi szczególnie dobrze nadaje się do użytku miejskiego.
Cena i dostępność
Po zakończeniu kampanii na IndiegogopVY Libon jest obecnie w produkcji i jest wysyłany do klientów od kwietnia. Modele z pojedynczym i podwójnym akumulatorem kosztują odpowiednio 1299 euro (1400 USD) i 1499 euro (1615 USD) na stronie PVY.
Transparency
The selection of devices to be reviewed is made by our editorial team. The test sample was provided to the author as a loan by the manufacturer or retailer for the purpose of this review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review. We never accept compensation or payment in return for our reviews. As an independent media company, Notebookcheck is not subjected to the authority of manufacturers, retailers or publishers.
This is how Notebookcheck is testing
Every year, Notebookcheck independently reviews hundreds of laptops and smartphones using standardized procedures to ensure that all results are comparable. We have continuously developed our test methods for around 20 years and set industry standards in the process. In our test labs, high-quality measuring equipment is utilized by experienced technicians and editors. These tests involve a multi-stage validation process. Our complex rating system is based on hundreds of well-founded measurements and benchmarks, which maintains objectivity. Further information on our test methods can be found here.