Notebookcheck Logo
Teaser

Test porównawczy S.T.A.L.K.E.R. 2: Znaczący potencjał, ale wyzwania związane z wydajnością pozostają

Urok nieznanego.

Pomimo swojego niedokończonego stanu, Stalker 2 otrzymał przytłaczająco pozytywne recenzje. Dokładnie przeanalizowaliśmy grę i wymagania dotyczące GPU - zwłaszcza w przypadku popularnych modeli ze średniej półki, takich jak GeForce RTX 3060 i RTX 4060. Czy te kasowe hity wystarczą do płynnej rozgrywki?
Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Published 🇺🇸 🇩🇪 ...
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck

Verdict - Stalker 2 still immature and experiences FPS drops

Stalker 2 to ciekawa i niezwykle klimatyczna strzelanka pierwszoosobowa, która - jak to niestety zbyt często bywa w dzisiejszych czasach - została wydana przedwcześnie i przydałoby się jej jeszcze kilka tygodni lub miesięcy optymalizacji. Przede wszystkim rażące spadki wydajności wciąż psują zabawę na niektórych systemach. Potencjał na bardzo dobry tytuł jednak jest, jeśli tylko deweloperzy uporają się z obecnymi problemami.

Jeśli zignorować rażące niekiedy spadki FPS, głód graficzny nie jest ani niski, ani ekstremalnie wysoki. Podczas gdy z laptopem GeForce RTX 3060 laptop na przykład, 1920 x 1080 pikseli i średnie ustawienia są możliwe, laptop GeForce Laptop RTX 4060 również poradzi sobie z maksymalnymi detalami przy akceptowalnej liczbie klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD. Z pomocą generowania klatek i skalowania w górę, tj. DLSS lub FSR, laptop RTX 4060 może nawet obsłużyć kombinację rozdzielczości QHD (2560 x 1440 pikseli) i ustawienia Epic. Z drugiej strony, laptop RTX 3060 nie radzi sobie z presetem Epic nawet w rozdzielczości Full HD - prawdopodobnie ze względu na niewystarczającą ilość pamięci VRAM (6 GB), co ma również miejsce w przypadku laptopa RTX 4050 laptop (stan na 28.11.24). Korzyści z upscalingu mogą być zatem bardzo różne, o czym więcej za chwilę.

Wrażenia z gry - Atmosfera na najwyższym poziomie, AI klapa

Stalker 2, podobnie jak jego poprzednik, nie jest typową strzelanką pierwszoosobową, w której po krótkim czasie orientujemy się w mechanice rozgrywki. Wielka siła serii i dewelopera GSC Game World - podobnie jak w przypadku serii Dark Souls - polega na tym, że gracz zostaje wrzucony do dziwnego i bardzo unikalnego świata i walczy o przetrwanie. Przewidywalne, a czasem niewytłumaczalne rzeczy mogą wydarzyć się na każdym kroku, co często prowadzi do fascynujących i zaskakujących sytuacji. W połączeniu z mroczną atmosferą, Stalker 2 udaje się absolutnie wciągnąć gracza, czego nie można powiedzieć o wielu innych strzelankach pierwszoosobowych.

Na pochwałę zasługuje również udane i niezwykle emocjonujące wprowadzenie, które stopniowo wyjaśnia różne elementy i koncepcje gry (promieniowanie, artefakty, ...). Podstawowa struktura jest dość złożona jak na strzelankę pierwszoosobową, co widać na przykład po wielu przypisanych przyciskach. W połączeniu z wysokim poziomem trudności, Stalker 2 zdecydowanie nie jest zwykłą popcornową rozrywką pomiędzy grami.

S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2

Deweloperzy powinni poprawić w szczególności sztuczną inteligencję. Spotkania zarówno z potworami, jak i ludźmi są czasami bardzo dziwne i nierealistyczne. Fakt, że tu i ówdzie napotkamy błędy i że nie każda mechanika jest w pełni rozwinięta lub godna potrójnego A, jest czymś, co możemy przeboleć, o ile nie jest to przeszkodą fabularną lub podobną.

Z czysto technicznego punktu widzenia, sporadyczne spadki wydajności powodują obecnie bóle głowy, które z naszego doświadczenia wpływają szczególnie na karty graficzne z niewielką ilością pamięci VRAM, tj. szczególnie popularny średni zakres (RTX 3060, RTX 4050 itp.). Zawsze działa to w następujący sposób: Podczas gdy liczba klatek na sekundę jest często wystarczająca bezpośrednio po procesie ładowania, wydajność zwykle nagle spada bez powodu po zaledwie kilku sekundach, czyniąc tytuł niegrywalnym. Nawet kilka dni po premierze (odczekaliśmy chwilę, aby przeprowadzić testy porównawcze), zjawisko to niestety nadal nie zostało rozwiązane.

S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2

Samą jakość grafiki określilibyśmy jako zmienną. W niektórych momentach Stalker 2 wygląda po prostu dobrze, ale w innych sytuacjach prezentuje się znakomicie. Szczególnie podobała nam się na przykład gęsta roślinność. Zmiany dzień/noc są również imponujące wizualnie

Fani tuningu mogą oczekiwać rozbudowanego menu graficznego, które zawiera wiele wariantów skalowania w górę (np. DLSS, FSR i XeSS), co ucieszy zwłaszcza posiadaczy tańszych GPU. Nie zabrakło również innych nowoczesnych funkcji, takich jak generowanie klatek. Studio pomyślało również o presetach do szybkiego przełączania. Nieco irytujące jest jednak to, że niektóre zmiany wymagają restartu, gdyż shadery muszą się czasem kompilować przez kilka minut przy każdym uruchomieniu, co szczególnie odbija się na słabszych układach. Ponadto gra zajmuje wyjątkowo dużo miejsca na urządzeniu pamięci masowej, bo aż niecałe 150 GB.

S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2
S.T.A.L.K.E.R. 2

Benchmarki - Kwestia pamięci VRAM, szczególnie w przypadku układów GPU średniej klasy

Niestety, Stalker 2 nie posiada wbudowanego benchmarku. Do naszych pomiarów wydajności wykorzystujemy specjalnie stworzoną sekwencję w Mniejszej Strefie, do której docieramy tuż po prologu (który nadal rozgrywa się w nocy). Za pomocą narzędzia CapFrameX nagrywany jest tam stały sprint przez około 20 sekund. Dokładną sekwencję można zobaczyć na poniższym filmie.

FHD (1920 x 1080)

Bez skalowania w górę, wymagania GPU są przyzwoite, ale niezbyt wysokie. iGPU, takie jak Radeon 780M są całkowicie niewymiarowe, a karty graficzne średniej klasy, takie jak GeForce RTX 4050 Laptop mogą przynajmniej osiągnąć grywalną liczbę klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD, chociaż wspomniany model całkowicie zawodzi przy najwyższym ustawieniu wstępnym z powodu ograniczonej pamięci VRAM (tylko 6 GB). Wymagałoby to GPU o pojemności 8 GB na poziomie GeForce RTX 4060 Laptop. To również radzi sobie z presetem Epic w Full HD z ponad 40 FPS (przynajmniej w naszej sekwencji). Bezpośredni poprzednik, również bardzo udany RTX 3060 Laptopradzi sobie co najwyżej ze średnimi ustawieniami.

Stalker 2
    1920x1080 Low Preset     1920x1080 Medium Preset     1920x1080 High Preset     1920x1080 Epic Preset
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
128.6 (41.5min, 45.3P0.1, 84.7P1) fps ∼100%
110.3 (38.4min, 50P0.1, 72.8P1) fps ∼100%
98.5 (53.8min, 55.1P0.1, 69.2P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
67 (21.1min, 21.7P0.1, 31.2P1) fps ∼52%
55.5 (19.1min, 19.6P0.1, 31.5P1) fps ∼50%
55.1 (22.8min, 23.5P0.1, 28.6P1) fps ∼56%
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX
XMG Pro 15 E23
62.6 (17.6min, 18.3P0.1, 33.7P1) fps ∼49%
54 (15.9min, 16.7P0.1, 29.5P1) fps ∼49%
48.3 (23.6min, 24.7P0.1, 28.9P1) fps ∼49%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
58.5 (3.77min, 18.6P0.1, 31.6P1) fps ∼45%
50.9 (11.9min, 15.3P0.1, 28.6P1) fps ∼46%
44.1 (25.8min, 26.7P0.1, 28.9P1) fps ∼45%
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS
Asus TUF Gaming Advantage A16
52.8 (4.32min, 14.2P0.1, 36.9P1) fps ∼89%
46.1 (16.9min, 20.6P0.1, 34P1) fps ∼36%
39.4 (19.6min, 25P0.1, 30.9P1) fps ∼36%
31.7 (12.6min, 13.7P0.1, 21.7P1) fps ∼32%
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H
Medion Erazer Scout E20
59.4 (33.1min, 33.2P0.1, 39.1P1) fps ∼100%
49.8 (3.42min, 10.7P0.1, 31.6P1) fps ∼39%
43.6 (19.9min, 24.3P0.1, 30.2P1) fps ∼40%
10.5 (1.433min, 1.617P0.1, 3.49P1) fps ∼11%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H
54.7 (28.1min, 30.5P0.1, 36.2P1) fps ∼43%
16.1 (5.92min, 6.88P0.1, 12.7P1) fps ∼15%
11.6 (2.67min, 3.16P0.1, 8.91P1) fps ∼12%
AMD Radeon 780M, Z1 Extreme
Asus ROG Ally Z1 Extreme
16.9 (6.5min, 7.07P0.1, 10.4P1) fps ∼28%
14.7 (2.89min, 3.26P0.1, 6P1) fps ∼11%
13 (6.11min, 6.28P0.1, 8.57P1) fps ∼12%
9.65 (4.81min, 4.87P0.1, 5.45P1) fps ∼10%

QHD (2560 x 1440)

W przypadku wyświetlaczy QHD bez skalowania w górę wymagana jest wysokiej klasy karta graficzna. Tylko zaczynając od RTX 4080 Laptop ustawienie wstępne Epic łamie próg 40 FPS, który uważamy za minimum dla strzelanek pierwszoosobowych. Sytuacja wygląda znacznie lepiej w przypadku DLSS lub FSR Quality and Frame Generation. Te ostatnie wydają się być bardzo dobrze zaimplementowane i katapultują liczbę klatek na sekundę do znacznie wyższych wartości, dzięki czemu układy ze średniej półki na poziomie Radeon RX 7600S i RTX 4060 są wystarczające (z drugiej strony modele 6 GB, takie jak RTX 3060 i RTX 4050, wyczerpują się nawet przy skalowaniu w górę).

Stalker 2
    2560x1440 Epic Preset     2560x1440 Epic Preset + Quality DLSS + FG     2560x1440 Epic Preset + Quality FSR + FG
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
79.3 (31.5min, 37.2P0.1, 53.7P1) fps ∼100%
152.8 (61.2min, 76.2P0.1, 109.8P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
43 (21.1min, 22.4P0.1, 28.1P1) fps ∼54%
87.8 (20.5min, 29.1P0.1, 46.9P1) fps ∼57%
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX
XMG Pro 15 E23
36.5 (16.4min, 17.6P0.1, 25.2P1) fps ∼46%
73.3 (22.1min, 33.2P0.1, 47P1) fps ∼48%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
31.5 (18.3min, 19.6P0.1, 23.5P1) fps ∼40%
60.5 (25.2min, 27.4P0.1, 34.9P1) fps ∼40%
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS
Asus TUF Gaming Advantage A16
15.5 (2.81min, 3.38P0.1, 10.6P1) fps ∼20%
42.7 (2.63min, 6.85P0.1, 19.4P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H
Medion Erazer Scout E20
7.72 (6.67min, 6.68P0.1, 6.75P1) fps ∼10%
8.73 (2.52min, 2.53P0.1, 2.6P1) fps ∼6%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H
4 (3.23min, 3.24P0.1, 3.33P1) fps ∼5%
13.9 (1.421min, 1.75P0.1, 5.54P1) fps ∼33%

UHD (3840 x 2160)

Dostępne obecnie laptopy zawodzą przy połączeniu rozdzielczości UHD i maksymalnych ustawień, jeśli nie jest używany upscaling. Korzystając z DLSS lub FSR i generowania klatek, są Państwo po bezpiecznej stronie w 4K z laptopem RTX 4080 lub nowszym.

Stalker 2
    3840x2160 Epic Preset     3840x2160 Epic Preset + Quality DLSS + FG
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
48.1 (25min, 27.5P0.1, 38.9P1) fps ∼100%
97.1 (36.4min, 45.4P0.1, 77.2P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
25.5 (18.6min, 19P0.1, 20.3P1) fps ∼53%
53.6 (25.5min, 29.4P0.1, 37.2P1) fps ∼55%
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX
XMG Pro 15 E23
8.83 (2.17min, 2.43P0.1, 3.33P1) fps ∼18%
12.8 (4.62min, 4.63P0.1, 4.7P1) fps ∼13%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
5.37 (1.445min, 1.448P0.1, 1.509P1) fps ∼11%
11.3 (2.14min, 2.16P0.1, 2.23P1) fps ∼12%

Nasze urządzenia testowe

Obecnie przeprowadzamy testy porównawcze tych urządzeń w grach:

Model/Raport z testów Cena
Laptop XMG Neo 16 E23
Intel Core i9-13900HX
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU
od 2,329 Euro
Laptop Razer Blade 16 (2023)
Intel Core i9-13950HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 GPU do laptopów
od 3,599 euro
Laptop XMG Pro 15 E23
Procesor Intel Core i9-13900HX
Karta graficzna do laptopa NVIDIA GeForce RTX 4070
od 1 849 euro
Laptop Razer Blade 14 (2023)
AMD Ryzen 9 7940HS
NVIDIA GeForce RTX 4060 Karta graficzna do laptopa
od 2,499 euro
Laptop Medion Erazer Scout E20
Intel Core i7-13700H
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU
od 1.699 euro
Laptop Asus TUF Gaming A16
AMD Ryzen 7 7735HS
AMD Radeon RX 7600S
od 1,399 euro
Laptop Asus Zenbook S 14 UX5406
Intel Core Ultra 7 258V
Intel Arc Graphics 140V
od 1,699 euro
Laptop Asus ROG Ally Z1 Extreme
AMD Ryzen Z1 Extreme
AMD Radeon 780M
od 469 euro
Laptop Monitor do gier Philips Evnia 4K 329M1RV
od 589 euro

Overview

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Stalker 2
 Stalker 2 (2024)
niskie
1920x1080
Low Preset
średnie
1920x1080
Medium Preset
wysokie
1920x1080
High Preset
ultra
1920x1080
Epic Preset
QHD DLSS
2560x1440
Epic Preset + Quality DLSS + FG
QHD FSR
2560x1440
Epic Preset + Quality FSR + FG
QHD
2560x1440
Epic Preset
4K DLSS
3840x2160
Epic Preset + Quality DLSS + FG
4K FSR
3840x2160
Epic Preset + Quality FSR + FG
4K
3840x2160
Epic Preset
NVIDIA GeForce RTX 4080
128.6
110.3
98.5
152.8
79.3
97.1
48.1
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU
64.2
113.2
58.6
78.2
38.9
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU
67
55.5
59.1n2
87.8
46.65n2
53.6
28.2n2
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU
79.4
66.05n2
57.6n2
48.85n2
73.3
35.95n2
9.55n2
8.82n2
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU
45.6
36.5
21.7
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU
56.3n2
49.5n2
42.15n2
60.5
31.5
11.3
5.37
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
54.7
16.1
11.6
13.9
4
AMD Radeon RX 7600S
52.8
46.1
39.4
31.7
42.7
15.5
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU
59.4
49.8
43.6
10.5
8.73
7.72
AMD Radeon 780M
16.9
14.7
13
9.65
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Number of benchmarks for this median value / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Test porównawczy S.T.A.L.K.E.R. 2: Znaczący potencjał, ale wyzwania związane z wydajnością pozostają
Florian Glaser, 2024-12- 1 (Update: 2024-12- 1)