Test porównawczy S.T.A.L.K.E.R. 2: Znaczący potencjał, ale wyzwania związane z wydajnością pozostają
Urok nieznanego.
Pomimo swojego niedokończonego stanu, Stalker 2 otrzymał przytłaczająco pozytywne recenzje. Dokładnie przeanalizowaliśmy grę i wymagania dotyczące GPU - zwłaszcza w przypadku popularnych modeli ze średniej półki, takich jak GeForce RTX 3060 i RTX 4060. Czy te kasowe hity wystarczą do płynnej rozgrywki?Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Published 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict - Stalker 2 still immature and experiences FPS drops
Stalker 2 to ciekawa i niezwykle klimatyczna strzelanka pierwszoosobowa, która - jak to niestety zbyt często bywa w dzisiejszych czasach - została wydana przedwcześnie i przydałoby się jej jeszcze kilka tygodni lub miesięcy optymalizacji. Przede wszystkim rażące spadki wydajności wciąż psują zabawę na niektórych systemach. Potencjał na bardzo dobry tytuł jednak jest, jeśli tylko deweloperzy uporają się z obecnymi problemami.
Jeśli zignorować rażące niekiedy spadki FPS, głód graficzny nie jest ani niski, ani ekstremalnie wysoki. Podczas gdy z laptopem GeForce RTX 3060 laptop na przykład, 1920 x 1080 pikseli i średnie ustawienia są możliwe, laptop GeForce Laptop RTX 4060 również poradzi sobie z maksymalnymi detalami przy akceptowalnej liczbie klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD. Z pomocą generowania klatek i skalowania w górę, tj. DLSS lub FSR, laptop RTX 4060 może nawet obsłużyć kombinację rozdzielczości QHD (2560 x 1440 pikseli) i ustawienia Epic. Z drugiej strony, laptop RTX 3060 nie radzi sobie z presetem Epic nawet w rozdzielczości Full HD - prawdopodobnie ze względu na niewystarczającą ilość pamięci VRAM (6 GB), co ma również miejsce w przypadku laptopa RTX 4050 laptop (stan na 28.11.24). Korzyści z upscalingu mogą być zatem bardzo różne, o czym więcej za chwilę.
Wrażenia z gry - Atmosfera na najwyższym poziomie, AI klapa
Stalker 2, podobnie jak jego poprzednik, nie jest typową strzelanką pierwszoosobową, w której po krótkim czasie orientujemy się w mechanice rozgrywki. Wielka siła serii i dewelopera GSC Game World - podobnie jak w przypadku serii Dark Souls - polega na tym, że gracz zostaje wrzucony do dziwnego i bardzo unikalnego świata i walczy o przetrwanie. Przewidywalne, a czasem niewytłumaczalne rzeczy mogą wydarzyć się na każdym kroku, co często prowadzi do fascynujących i zaskakujących sytuacji. W połączeniu z mroczną atmosferą, Stalker 2 udaje się absolutnie wciągnąć gracza, czego nie można powiedzieć o wielu innych strzelankach pierwszoosobowych.
Na pochwałę zasługuje również udane i niezwykle emocjonujące wprowadzenie, które stopniowo wyjaśnia różne elementy i koncepcje gry (promieniowanie, artefakty, ...). Podstawowa struktura jest dość złożona jak na strzelankę pierwszoosobową, co widać na przykład po wielu przypisanych przyciskach. W połączeniu z wysokim poziomem trudności, Stalker 2 zdecydowanie nie jest zwykłą popcornową rozrywką pomiędzy grami.
Deweloperzy powinni poprawić w szczególności sztuczną inteligencję. Spotkania zarówno z potworami, jak i ludźmi są czasami bardzo dziwne i nierealistyczne. Fakt, że tu i ówdzie napotkamy błędy i że nie każda mechanika jest w pełni rozwinięta lub godna potrójnego A, jest czymś, co możemy przeboleć, o ile nie jest to przeszkodą fabularną lub podobną.
Z czysto technicznego punktu widzenia, sporadyczne spadki wydajności powodują obecnie bóle głowy, które z naszego doświadczenia wpływają szczególnie na karty graficzne z niewielką ilością pamięci VRAM, tj. szczególnie popularny średni zakres (RTX 3060, RTX 4050 itp.). Zawsze działa to w następujący sposób: Podczas gdy liczba klatek na sekundę jest często wystarczająca bezpośrednio po procesie ładowania, wydajność zwykle nagle spada bez powodu po zaledwie kilku sekundach, czyniąc tytuł niegrywalnym. Nawet kilka dni po premierze (odczekaliśmy chwilę, aby przeprowadzić testy porównawcze), zjawisko to niestety nadal nie zostało rozwiązane.
Samą jakość grafiki określilibyśmy jako zmienną. W niektórych momentach Stalker 2 wygląda po prostu dobrze, ale w innych sytuacjach prezentuje się znakomicie. Szczególnie podobała nam się na przykład gęsta roślinność. Zmiany dzień/noc są również imponujące wizualnie
Fani tuningu mogą oczekiwać rozbudowanego menu graficznego, które zawiera wiele wariantów skalowania w górę (np. DLSS, FSR i XeSS), co ucieszy zwłaszcza posiadaczy tańszych GPU. Nie zabrakło również innych nowoczesnych funkcji, takich jak generowanie klatek. Studio pomyślało również o presetach do szybkiego przełączania. Nieco irytujące jest jednak to, że niektóre zmiany wymagają restartu, gdyż shadery muszą się czasem kompilować przez kilka minut przy każdym uruchomieniu, co szczególnie odbija się na słabszych układach. Ponadto gra zajmuje wyjątkowo dużo miejsca na urządzeniu pamięci masowej, bo aż niecałe 150 GB.
Benchmarki - Kwestia pamięci VRAM, szczególnie w przypadku układów GPU średniej klasy
Niestety, Stalker 2 nie posiada wbudowanego benchmarku. Do naszych pomiarów wydajności wykorzystujemy specjalnie stworzoną sekwencję w Mniejszej Strefie, do której docieramy tuż po prologu (który nadal rozgrywa się w nocy). Za pomocą narzędzia CapFrameX nagrywany jest tam stały sprint przez około 20 sekund. Dokładną sekwencję można zobaczyć na poniższym filmie.
FHD (1920 x 1080)
Bez skalowania w górę, wymagania GPU są przyzwoite, ale niezbyt wysokie. iGPU, takie jak Radeon 780M są całkowicie niewymiarowe, a karty graficzne średniej klasy, takie jak GeForce RTX 4050 Laptop mogą przynajmniej osiągnąć grywalną liczbę klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD, chociaż wspomniany model całkowicie zawodzi przy najwyższym ustawieniu wstępnym z powodu ograniczonej pamięci VRAM (tylko 6 GB). Wymagałoby to GPU o pojemności 8 GB na poziomie GeForce RTX 4060 Laptop. To również radzi sobie z presetem Epic w Full HD z ponad 40 FPS (przynajmniej w naszej sekwencji). Bezpośredni poprzednik, również bardzo udany RTX 3060 Laptopradzi sobie co najwyżej ze średnimi ustawieniami.
Stalker 2 | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Epic Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon 780M, Z1 Extreme |
QHD (2560 x 1440)
W przypadku wyświetlaczy QHD bez skalowania w górę wymagana jest wysokiej klasy karta graficzna. Tylko zaczynając od RTX 4080 Laptop ustawienie wstępne Epic łamie próg 40 FPS, który uważamy za minimum dla strzelanek pierwszoosobowych. Sytuacja wygląda znacznie lepiej w przypadku DLSS lub FSR Quality and Frame Generation. Te ostatnie wydają się być bardzo dobrze zaimplementowane i katapultują liczbę klatek na sekundę do znacznie wyższych wartości, dzięki czemu układy ze średniej półki na poziomie Radeon RX 7600S i RTX 4060 są wystarczające (z drugiej strony modele 6 GB, takie jak RTX 3060 i RTX 4050, wyczerpują się nawet przy skalowaniu w górę).
Stalker 2 | |
2560x1440 Epic Preset 2560x1440 Epic Preset + Quality DLSS + FG 2560x1440 Epic Preset + Quality FSR + FG | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H |
UHD (3840 x 2160)
Dostępne obecnie laptopy zawodzą przy połączeniu rozdzielczości UHD i maksymalnych ustawień, jeśli nie jest używany upscaling. Korzystając z DLSS lub FSR i generowania klatek, są Państwo po bezpiecznej stronie w 4K z laptopem RTX 4080 lub nowszym.
Stalker 2 | |
3840x2160 Epic Preset 3840x2160 Epic Preset + Quality DLSS + FG | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS |
Nasze urządzenia testowe
Obecnie przeprowadzamy testy porównawcze tych urządzeń w grach:
Model/Raport z testów | Cena | |
---|---|---|
XMG Neo 16 E23 Intel Core i9-13900HX NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU |
od 2,329 Euro |
|
Razer Blade 16 (2023) Intel Core i9-13950HX NVIDIA GeForce RTX 4080 GPU do laptopów |
od 3,599 euro |
|
XMG Pro 15 E23 Procesor Intel Core i9-13900HX Karta graficzna do laptopa NVIDIA GeForce RTX 4070 |
od 1 849 euro |
|
Razer Blade 14 (2023) AMD Ryzen 9 7940HS NVIDIA GeForce RTX 4060 Karta graficzna do laptopa |
od 2,499 euro |
|
Medion Erazer Scout E20 Intel Core i7-13700H NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU |
od 1.699 euro |
|
Asus TUF Gaming A16 AMD Ryzen 7 7735HS AMD Radeon RX 7600S |
od 1,399 euro |
|
Asus Zenbook S 14 UX5406 Intel Core Ultra 7 258V Intel Arc Graphics 140V |
od 1,699 euro |
|
Asus ROG Ally Z1 Extreme AMD Ryzen Z1 Extreme AMD Radeon 780M |
od 469 euro |
|
Monitor do gier Philips Evnia 4K 329M1RV |
od 589 euro |