Test porównawczy Until Dawn: Wysokie wymagania dotyczące GPU
Systemy testowe
Na tych urządzeniach przeprowadzamy obecnie nasze testy porównawcze w grach. Kliknięcie na zdjęcia przeniesie Państwa na stronę internetową danego producenta. Więcej szczegółów na temat ich specyfikacji znajdą Państwo na końcu artykułu.
Tech
Podczas gdy oryginalne Until Dawn, które ukazało się na PS4 w 2015 roku, bazowało na silniku Decima Engine, remake na PS5 i PC wykorzystuje potężny Unreal Engine 5. Ten ostatni gwarantuje, że gra będzie wyglądać najlepiej nawet w 2024 roku. Choć w niektórych aspektach (np. animacje) można jeszcze nieco poprawić, grafika prezentuje się w sumie świetnie. W szczególności bogactwo szczegółów na poziomach i liczne efekty (ślady na śniegu) przemawiają na korzyść gry i są zgodne z duchem czasu. W połączeniu z mroczną i ekscytującą atmosferą sprawia to bardzo dobre wrażenie.
Fakt, że wersja PC otrzymuje obecnie jedynie ocenę "mieszaną" na Steamie, wynika głównie z problemów technicznych, jeśli przejrzeć komentarze i oceny. Poza koniecznością posiadania konta PSN i kilkoma wątpliwymi zmianami lub "ulepszeniami" (np. nową muzyką), często krytykowane są także zawieszanie się gry i chwilowe spadki liczby klatek na sekundę.
Podczas naszych testów gra działała całkiem stabilnie - jeśli pominąć sporadyczne awarie podczas wychodzenia z gry (po powrocie do pulpitu, Until Dawn często potrzebuje dużo czasu, aby całkowicie się zamknąć). Mówiąc o długim czasie: Irytujący proces kompilacji shaderów, który jest obecnie powszechny w coraz większej liczbie gier, zwykle zajmuje kilka minut przy pierwszym uruchomieniu tytułu, nawet na mocniejszych systemach. Pozostałe czasy wczytywania są na szczęście utrzymane w limitach i można pominąć filmy wprowadzające, co, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre zmiany ustawień wymagają ponownego uruchomienia, nieco skraca czas oczekiwania.
To prowadzi nas do opcji graficznych. Z perspektywy PC są one zadowalające, tj. dość rozbudowane. Menu wideo zaczyna się od różnych ustawień ekranu (rozdzielczość, limit klatek na sekundę, V-Sync, tryb obrazu, ...). Nasze pomiary zostały wykonane przy użyciu domyślnego 2.39:1, co oznacza czarne pasy na górze i na dole (Star Wars Outlaws przesyła pozdrowienia). Menu opcji zawiera około 10 ustawień jakości, które można wygodnie dostosować za jednym razem za pomocą ustawień wstępnych. Paleta sięga od Niskiej do Ultra, choć opisalibyśmy grę jako naprawdę przyzwoitą tylko przy Wysokiej.
Po tym następuje kilka zaawansowanych funkcji, z których większość nie ma wpływu na wydajność. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeśli chodzi o skalowanie rozdzielczości. Oprócz TSR, Until Dawn obsługuje również FSR i DLSS (w tym generowanie klatek, jeśli jest to wymagane). Gra obsługuje również śledzenie promieni, w tym odbicia i okluzję otoczenia. Niestety, menu wideo nadal wydaje się być nieco wadliwe. Na przykład, procent ekranu jest automatycznie ustawiany na 25 przy każdym (ponownym) uruchomieniu gry. Ponadto, benchmarki wskazują, że gra została zoptymalizowana bardziej pod Nvidię niż AMD.
Benchmark
Chociaż menu graficzne zawiera pozycję o nazwie Hardware Benchmark, jest to najwyraźniej tylko krótkie wykrywanie sprzętu, które nie wykorzystuje prawdziwej sekwencji. Musieliśmy zatem poszukać ręcznej sekwencji do naszych pomiarów. Ponieważ liczba klatek na sekundę jest czasami znacznie lepsza w pomieszczeniach, zdecydowaliśmy się na przejście na zewnątrz, jak widać na poniższym filmie. Narzędzie CapFrameX zostało użyte do nagrania stałej trasy przez około 20 sekund. Ze średniej wartości 40 FPS, Until Dawn wycina bardzo grywalną postać.
Wyniki
FHD (1,920 x 1,080)
Horror okazuje się dość wymagający pod względem wymagań graficznych. Chociaż z pewnością można w nią grać z iGPU, nie można oczekiwać więcej niż 1920 x 1080 pikseli i minimalnych szczegółów - nawet przy użyciu mocniejszych przedstawicieli, takich jak Intel Arc 8. Na Radeon 780Mwydajność jest wystarczająca tylko dla 1280 x 720 pikseli (lub odpowiedniego skalowania w górę). Układy średniej klasy na poziomie Laptop RTX 4050z drugiej strony, mogą również obsługiwać wysokie detale przy ponad 40 FPS w Full HD. W przypadku ustawienia Ultra zalecalibyśmy Laptop RTX 4060 lub lepszą.
Until Dawn | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Ultra Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
Intel Arc 8-Core iGPU, Ultra 7 155H | |
AMD Radeon 780M, Z1 Extreme |
QHD (2560 x 1440)
Grając w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli, należy raczej zdecydować się na model z wyższej półki. Maksymalne ustawienia są odpowiednio zasilane przez Laptop RTX 4080 lub wyższa. Wliczając Quality DLSS, Laptop RTX 4060 jest wystarczający do Full HD.
Until Dawn | |
2560x1440 Ultra Preset 2560x1440 Ultra Preset + Quality DLSS + Ray Tracing 2560x1440 Ultra Preset + Quality FSR + Ray Tracing | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H |
UHD (3 840 x 2 160)
Until Dawn zmienia się w absolutnego sprzętowego wieprza w 4K. Mieszanka 3,840 x 2,160 pikseli i ustawienia Ultra popycha nawet obecnego lidera laptopów, kartę Laptop RTX 4090do granic możliwości. Jeśli aktywują Państwo skalowanie do wysokiej jakości, będą Państwo po bezpiecznej stronie z Laptopem RTX 4080 lub wyższym.
Until Dawn | |
3840x2160 Ultra Preset 3840x2160 Ultra Preset + Quality DLSS + Ray Tracing 3840x2160 Ultra Preset + Quality FSR + Ray Tracing | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H |
Overview
Test system details
Mobilny | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
XMG Neo 16 E23 | Nvidia GeForce RTX 4090 @175 W TGP (16 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Razer Blade 16 Mid 23 | Nvidia GeForce RTX 4080 @175 W TGP (12 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13950HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Razer Blade 14 Mid 23 | Nvidia GeForce RTX 4060 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 7940HS | 2 x 8 GB DDR5 |
Medion Erazer Scout E20 | Nvidia GeForce RTX 4050 @100 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-13700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Lenovo Yoga Pro 7 14 | Intel Arc 8 | Intel Core Ultra 7 155H | 2 x 16 GB LPDDR5-7467 |
Asus ROG Ally Z1 Extreme | AMD Radeon 780M | AMD Ryzen Z1 Extreme | 16 GB LPDDR5-6400 |
Tower PC | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
Asus ROG Strix Z790-F | Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB GDDR6X) AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB GDDR6) |
Intel Core i9-13900K | 2 x 24 GB DDR5 G.Skill |
monitor 4K | System operacyjny | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD | Sterownik Intel |
---|---|---|---|---|
Philips Evnia 329M1RV | Windows 11 | 565.90 | 24.9.1 | 101.6079 |