Test techniczny Black Ops 6 z testami porównawczymi: Światło i cień w nowym Call of Duty
Systemy testowe
Na tych urządzeniach przeprowadzamy obecnie nasze testy porównawcze w grach. Kliknięcie na zdjęcia przeniesie Państwa na stronę internetową danego producenta. Więcej szczegółów na temat specyfikacji znajdą Państwo na końcu artykułu.
Tech
Każdego roku fani Call of Duty otrzymują nowe wersje od różnych deweloperów. Za Black Ops 6 odpowiadają głównie Treyarch i Raven Software. Z perspektywy ocen, najnowsza odsłona serii radzi sobie znacznie lepiej niż jej poprzedniczka poprzedniczkaktórą również poddaliśmy testom porównawczym w 2023 roku. Pod względem graficznym gracze otrzymują przyzwoitą, a czasem nawet dobrą oprawę, chociaż często jest jeszcze miejsce na poprawę. Nawet na maksymalnym poziomie jakości niektóre tekstury i efekty są tylko częściowo imponujące. Pod tym względem więcej powinno być możliwe w 2024 roku, zwłaszcza że gra będzie kosztować 70 dolarów na Steam.
W międzyczasie fani tuningu mogą spodziewać się bardzo rozbudowanych opcji graficznych, obejmujących kilka podmenu ze względu na samą objętość. Zaczynając od zakładki wyświetlania, w której można zmienić takie klasyki jak rozdzielczość, proporcje obrazu, liczbę klatek na sekundę i wiele innych ustawień (w tym opcjonalny limit FPS). Szczególnie rozbudowane jest menu jakości. Znajduje się w nim prawie 30 kontrolek, które czasem mają większy, a czasem mniejszy wpływ na wydajność i wyświetlanie obrazu. Wyświetlacz VRAM pomaga ocenić efekty. Podoba nam się również to, że istnieją objaśnienia tekstowe, a w niektórych przypadkach obrazy porównawcze dla poszczególnych ustawień.
Poręczny: Niemal wszystkie korekty są stosowane bez konieczności ponownego uruchamiania gry, a kilka ustawień wstępnych pozwala zmienić większość ustawień za jednym razem. Jak przystało na nowoczesną grę, Black Ops 6 obsługuje różne tryby skalowania, w tym DLSS, FSR i XeSS. Jednak w tym momencie (od 1 listopada 2024 r.) nie działają one najpłynniej, co pokażemy za chwilę za pomocą testów porównawczych. Ogólnie rzecz biorąc, ustawienie skalowania w górę nadal wydaje się być błędne. Jeśli aktywują Państwo DLSS i opuszczą menu, gra automatycznie przełączy się na FidelityFX CAS, chyba że ustawią Państwo opcję wyostrzania na 0 zamiast 50.
Kolejnym poważnym problemem w naszych oczach jest słabe doświadczenie użytkownika, szczególnie przy pierwszym uruchomieniu lub uruchomieniach. Miało to miejsce już przy premierze poprzedniczek, ale teraz stało się jeszcze gorsze tu i ówdzie. Gra nie tylko wymaga konta Activision, ale także zmusza do dodania numeru telefonu dla wersji Steam. Wstępne ładowanie shaderów, które może zająć kilka minut i które stało się modne w Call of Duty, również prowadzi do czasu oczekiwania. Ogólnie rzecz biorąc, nie jesteśmy wielkimi fanami nadrzędnej aplikacji Call of Duty, ponieważ zmiany gry lub trybu często zmuszają do ponownego uruchomienia.
Benchmark
Zintegrowany benchmark, którego obecność jest ogólnie godna pochwały, również sprawił, że podrapaliśmy się po głowie, ponieważ tym razem jest on dostępny bezpośrednio w menu graficznym - ale tylko wtedy, gdy użytkownik jest aktualnie w trybie wieloosobowym. Pomijając ten fakt, benchmark prezentuje się całkiem nieźle. Po krótkim ruchu kamery widok przełącza się na perspektywę pierwszoosobową i odtwarzanych jest kilka pełnych akcji i intensywnych graficznie scen z ogniem, eksplozjami itp.
Jak widać na poniższym filmie, cała sekwencja trwa niecałe 50 sekund. Na koniec wyświetlana jest bardzo szczegółowa ocena, w tym wykorzystanie CPU, GPU i VRAM, a także wydajność w kilku strefach. Ponieważ jest to gra (wieloosobowa) o dużej szybkości, średnia powinna wynosić co najmniej 40 klatek na sekundę, a nawet lepiej 60 klatek na sekundę.
Wyniki
FHD (1,920 x 1,080)
Wymagania graficzne są dość umiarkowane jak na strzelankę pierwszoosobową, co sugeruje, że została ona dobrze zoptymalizowana. Na przykład Radeon 780M iGPU, który jest bardzo popularny w laptopach i handheldach klasy podstawowej, całkiem dobrze radzi sobie ze średnimi ustawieniami (preset Balanced) w rozdzielczości Full HD. Z kolei Intel Arc Graphics 140Vz drugiej strony, zwykle wystarcza - jeśli w ogóle - dla ustawienia minimalnego.
Call of Duty Black Ops 6 | |
1920x1080 Basic Preset 1920x1080 Balance Preset 1920x1080 Ultra Preset 1920x1080 Extreme Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
AMD Radeon 780M, Z1 Extreme | |
Intel Arc Graphics 140V, Core Ultra 7 258V |
QHD (2560 x 1440)
Jeśli pod maską Państwa komputera znajduje się procesor graficzny ze średniej półki, będą Państwo dobrze przygotowani na rozdzielczość QHD. Zaczynając od mobilnego GeForce RTX 4050można już wybrać rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli i maksymalne ustawienia.
Call of Duty Black Ops 6 | |
2560x1440 Extreme Preset 2560x1440 Extreme Preset + DLSS Quality 2560x1440 Extreme Preset + FSR Quality | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H |
UHD (3 840 x 2 160)
Nie trzeba też mieć dostępu do absolutnie topowego modelu podczas grania na wyświetlaczach 4K. 3840 x 2160 pikseli i preset Extreme są odpowiednio wyczarowywane na ekranie z pomocą laptopa GeForce RTX 4070 lub wyższej. Niestety, upscaling nie jest jeszcze w pełni dojrzały. Po aktywowaniu DLSS lub FSR Quality wydajność w UHD jest czasami ledwo lepsza lub nawet gorsza. Deweloperzy zdecydowanie muszą nad tym popracować.
Call of Duty Black Ops 6 | |
3840x2160 Extreme Preset 3840x2160 Extreme Preset + DLSS Quality 3840x2160 Extreme Preset + FSR Quality | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H |
Overview
Test system details
Mobilny | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
XMG Neo 16 E23 | Nvidia GeForce RTX 4090 @175 W TGP (16 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Razer Blade 16 Mid 23 | Nvidia GeForce RTX 4080 @175 W TGP (12 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13950HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Razer Blade 14 Mid 23 | Nvidia GeForce RTX 4060 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 7940HS | 2 x 8 GB DDR5 |
Medion Erazer Scout E20 | Nvidia GeForce RTX 4050 @100 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-13700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Asus Zenbook S 14 | Intel Arc Graphics 140V | Intel Core Ultra 7 258V | 32 GB LPDDR5-8533 |
Asus ROG Ally Z1 Extreme | AMD Radeon 780M | AMD Ryzen Z1 Extreme | 16 GB LPDDR5-6400 |
Tower PC | Karta graficzna | Procesor | Pamięć RAM |
---|---|---|---|
Asus ROG Strix Z790-F | Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB GDDR6X) AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB GDDR6) |
Intel Core i9-13900K | 2 x 24 GB DDR5 G.Skill |
monitor 4K | System operacyjny | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD | Sterownik Intel |
---|---|---|---|---|
Philips Evnia 329M1RV | Windows 11 | 566.03 | 24.10.1 | 101.6044 |