Analiza procesorów graficznych Nvidia Ada RTX 40 do laptopów: 175 W RTX 4090 do laptopów przewyższa 350 W RTX 3090 pod względem wydajności i efektywności energetycznej
Układy GPU w laptopach są tradycyjnie ograniczone pod względem mocy i częstotliwości w porównaniu do ich desktopowych odpowiedników.
Choć wciąż nie jesteśmy na etapie, na którym można zdyskontować fizykę, dzisiejsze procesory graficzne ewoluowały, oferując większą wydajność na wat niż kiedykolwiek wcześniej.
W zeszłym roku Nvidia ogłosiła architekturę Ada Lovelace dla desktopów konsumenckich, która pojawiła się wraz z pojawieniem się serii GeForce RTX 40. W naszych testach RTX 4090, RTX 4080orazRTX 4070 Ti karty do komputerów stacjonarnych oferowały znaczny wzrost wydajności i efektywności w porównaniu z ich odpowiednikami Turing.
Dziś przyszła kolej na powtórzenie tego wyczynu przez mobilne warianty Ady.
Laptopy wyposażone we flagowe mobilne procesory graficzne Ada, takie jak np RTX 4090 oraz RTX 4080 GPU do laptopów są już dostępne na całym świecie. Urządzenia z kartami Ada ze średniej półki będą miały swoją premierę jeszcze w tym miesiącu.
Architektura mobilna Ada: RTX 40 mobile w porównaniu z innymi układami GPU Nvidii
Wepchnięcie pełnej matrycy AD102 do obudowy laptopa nie jest możliwe bez poważnych kompromisów w zakresie czasu pracy na baterii i zarządzania termicznego. Dlatego też mobilna linia RTX 40 zaczyna się od procesora graficznego AD103, który jest tworzony de novo dla procesorów graficznych głównego nurtu, takich jak RTX 4080 i niższe, a więc nie jest okrojoną częścią AD102.
Dlatego też laptopowy procesor graficzny RTX 4090 to w zasadzie to samo, co desktopowy RTX 4080 z mylącą nomenklaturą. Na tym jednak kończą się podobieństwa między tymi kartami.
Procesor graficzny RTX 4090 Laptop może być skonfigurowany w zakresie TDP od 80 W do 150 W, co przekłada się na zegary boost o częstotliwości od 1 455 MHz do 2 040 MHz.
Wyciągając wnioski z Fiasko "Ampere, producenci OEM proaktywnie wskazują teraz moc GPU w specyfikacji, co powinno dać nabywcom lepszą perspektywę wydajności w stosunku do konfiguracji laptopa i obudowy.
Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy producenci OEM publikują wartości Dynamic Boost.
Układ GPU RTX 4090 do laptopów wykorzystuje tę samą 256-bitową magistralę pamięci, co desktopowy RTX 4080, ale cierpi z powodu zmniejszenia przepustowości pamięci o ~20%, choć jest nieco szybszy od modelu RTX 3080 Ti Laptop GPU.
Żądna energii natura GDDR6X oznacza, że nie może być ona stosowana w laptopach. Nvidia twierdzi, że pamięć GDDR6 VRAM w mobilnej Adzie została zaprojektowana tak, aby była wysoce wydajna dzięki ulepszonemu bramkowaniu zegara, niskiemu napięciu i dodanym stanom pamięci o niższym poborze mocy.
Procesor graficzny RTX 4080 Laptop wykorzystuje matrycę AD104 desktopowego RTX 4070 Ti z niewielką redukcją liczby rdzeni CUDA, która odpowiada temu, co widzieliśmy wcześniej w procesorze RTX 3080 Ti Laptop.
Choć RTX 3080 Ti Laptop GPU wydaje się lepszy na papierze, przynajmniej pod względem charakterystyki VRAM, to RTX 4080 mobile nadrabia te braki usprawnieniami architektonicznymi w Ada.
Specyfikacja | RTX 4090 FE | RTX 4080 FE | RTX 4070 Ti | RTX 4090 Laptop GPU | RTX 4080 Laptop GPU | RTX 3090 Ti FE | RTX 3090 FE | RTX 3080 TiFE | RTX 3080 FE | RTX 3080 Ti Laptop GPU |
Układ scalony | AD102 | AD103 | AD104 | AD103 | AD104 | GA102 | GA102 | GA102 | GA102 | GA103 |
Proces FinFET | Custom 4N | Custom 4N | Custom 4N | Custom 4N | Custom 4N | 8 nm | 8 nm | 8 nm | 8 nm | 8 nm |
Rdzenie CUDA | 16,384 | 9,728 | 7,680 | 9,728 | 7,424 | 10,752 | 10,496 | 10,240 | 8,704 | 7,424 |
Jednostki tekstury | 512 | 304 | 240 | 304 | 232 | 336 | 328 | 320 | 272 | 232 |
Tensor Cores | 512 4th Gen. | 304 4th Gen. | 240 4th Gen. | 304 4th Gen. | 232 4th Gen. | 336 3rd Gen. | 328 3rd Gen. | 320 3rd Gen. | 272 3rd Gen. | 232 3rd Gen. |
RT Cores | 128 3rd Gen. | 76 3rd Gen. | 60 3rd Gen. | 76 3rd Gen. | 58 3rd Gen. | 84 2nd Gen. | 82 2nd Gen. | 80 2nd Gen. | 68 2nd Gen. | 58 2nd Gen. |
Zegar podstawowy procesora graficznego | 2,235 MHz | 2,205 MHz | 2,310 MHz | 1,590 MHz | 1,530 MHz | 1,560 MHz | 1,395 MHz | 1,365 MHz | 1,440 MHz | 1,230 MHz |
Zegar zwiększający częstotliwość pracy układu GPU | 2,520 MHz | 2,505 MHz | 2,760 MHz | 2,040 MHz | 1,995 MHz | 1,860 MHz | 1,695 MHz | 1,665 MHz | 1,710 MHz | 1,590 MHz |
Magistrala pamięci | 384-bit | 256-bit | 192-bit | 256-bit | 192-bit | 384-bit | 384-bit | 384-bit | 320-bit | 256-bit |
Przepustowość pamięci | 1 008 GB/s | 716,8 GB/s | 504 GB/s | 576 GB/s | 432 GB/s | 1 008 GB/s | 936 GB/s | 912 GB/s | 760 GB/s | 512 GB/s |
Pamięć wideo | 24 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6 | 12 GB GDDR6 | 24 GB GDDR6X | 24 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 10 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6 |
Pobór mocy | 450 W | 320 W | 285 W | 150 W (+25 W DB) | 150 W (+25 W DB) | 450 W | 350 W | 350 W | 320 W | 150 W (+25 W DB) |
Generacja Ada przynosi ze sobą również kilka istotnych zmian w implementacji Max-Q firmy Nvidia. Kiedy Max-Q zadebiutował wraz z Turingiem, skupiano się bardziej na samym wskaźniku TDP. Same karty były wyraźnie oznaczone jako Max-Q, co ułatwiało wybór.
Jednak w przypadku Ampere, Nvidia postanowiła postawić zarówno prasę, jak i użytkowników końcowych w trudnej sytuacji, usuwając oznaczenie Max-Q i zamiast tego używając go jako terminu zbiorczego dla takich technologii jak Whisper Mode, Resizeable BAR, Dynamic Boost, Advanced Optimus i tym podobnych.
Producenci OEM mają teraz możliwość wykorzystania dowolnego podzbioru technologii Max-Q, który uznają za odpowiedni, a także zmieszczenia dużego procesora graficznego w cienkiej obudowie, aby się pochwalić, a jednocześnie skonfigurować jego TDP w pobliżu wartości bazowych.
Wraz z Adą, Nvidia wprowadza coś, co nazywa piątą generacją Max-Q, w której DLSS 3 i niskoenergetyczna pamięć GDDR6 odgrywają integralną rolę.
Nowe potoki DLSS 3 i ray tracing
O DLSS 3 i nowych funkcjach ray tracingu w Adzie wspominaliśmy krótko w naszej recenzji RTX 4090 Founders Edition. Zasadniczo DLSS 3 wykorzystuje nowy samodzielny akcelerator przepływów optycznych (OFA) firmy Ada do wstawiania klatek w locie. Generowanie klatek odbywa się na GPU, a nie w grze.
Dokładniej mówiąc, DLSS 3 jest połączeniem istniejącego DLSS 2 Super Resolution i generowania klatek. Według Nvidii, DLSS 3 rekonstruuje 7/8 obrazu - 3/4 pierwszej klatki jest rekonstruowane za pomocą DLSS 2 Super Resolution, natomiast kompletna druga klatka powstaje dzięki generowaniu klatek.
Ponieważ generowanie klatek odbywa się na GPU, DLSS 3 może pomóc w zwiększeniu liczby klatek w tytułach obciążających CPU lub wykorzystujących fizykę, takich jak Microsoft Flight Simulator 2020.
Uwaga: DLSS 3 wymaga układu GPU RTX 40, obsługiwanej gry oraz włączenia funkcji Hardware accelerated GPU scheduling i Nvidia Reflex.
Ada posiada rdzenie ray tracingu (RT) trzeciej generacji z dwoma nowymi funkcjami - silnikiem mikromap krycia i silnikiem przesuniętych mikrosiatek. Jest to dodatek do silnika przecięcia skrzynek i trójkątów obecnego już w Ampere.
Jest też nowy Shader Execution Reordering (SER), który działa jako wydajny scheduler dla drugorzędnych wątków ray. Chociaż SER może potencjalnie przyspieszyć intensywne obliczenia RT, takie jak śledzenie ścieżek, wymaga wsparcia ze strony twórcy gry.
Według Nvidii, implementacja SER powinna być dość prosta. Deweloperzy będą mogli uzyskać informacje zwrotne na temat wydajności SER za pośrednictwem Nvidia NSight. Firma powiedziała, że współpracuje z Microsoftem i innymi podmiotami w celu dodania obsługi SER do API graficznych, takich jak DirectX.
Urządzenia do testowania: Cream of the crop
W naszych laboratoriach posiadamy następujące urządzenia testowe:
- MSI Titan GT77 HX 13V (Core i9-13950HX + RTX 4090 Laptop GPU)
- Schenker XMG Neo 16 (Core i9-13900HX + RTX 4090 Laptop GPU)
- Razer Blade 16 początek 2023 r (Core i9-13950HX + RTX 4080 Laptop GPU)
Wszystkie testowane urządzenia były uruchamiane w swoich maksymalnych trybach wydajności z przełączaniem MUX na dGPU. Dzięki temu RTX 4090 i RTX 4090 mogły wykorzystać pełne 175 W TGP, w tym Dynamic Boost.
Uwaga: Jesteśmy pierwszymi, którzy otrzymali wczesny wariant Schenkera XMG Neo 16. Ponieważ jest to model przedprodukcyjny, wyniki mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej wydajności urządzenia w naszej oficjalnej recenzji z próbką detaliczną.
Wydajność syntetyczna: RTX 4090 mobile tuż po piętach desktopowego RTX 4070 Ti
W skumulowanych wynikach 3DMark procesor graficzny RTX 4090 Laptop zarówno w Titan GT77 HX, jak i XMG Neo 16 osiąga podobne wyniki, co wskazuje na brak potencjalnych wąskich gardeł w innych częściach rurociągu.
Procesor graficzny RTX 4080 Laptop w Razer Blade 16 wypada gorzej o 19% w porównaniu do RTX 4090 Laptop, co jest podobne do procentowej różnicy między desktopowymi wariantami tych układów.
W porównaniu z desktopową kartą RTX 4090 Founders Edition, procesor graficzny RTX 4090 Laptop jest wolniejszy nawet o 35%, a w porównaniu z kartą Radeon RX 7900 XTX jest gorszy nawet o 26%. Jego wydajność jest jednak porównywalna z desktopowym RTX 4070 Ti.
Pomimo podobnej liczby rdzeni CUDA, ograniczenia TDP sprawiają, że 320 W RTX 4080 Founders Edition jest o 20% szybszy w porównaniu do 175 W RTX 4090 Laptop GPU w ogólnej wydajności 3DMark.
W porównaniu do poprzedniej generacji mobilnych GPU, generacja Ada wydaje się oferować znaczący wzrost wydajności. Procesor graficzny dla laptopów RTX 4090 jest o 76% szybszy we wszystkich testach 3DMark razem wziętych od przeciętnego procesora graficznego dla laptopów RTX 3080 Ti.
W przypadku układu graficznego RTX 4090 do laptopa zaobserwowano również wzrost o 43% w porównaniu z przeciętnym wariantem mobilnym RTX 3080 Ti.
Wydajność w grach: GPU RTX 4090 w laptopie na równi z RTX 4070 Ti w 4K
Podobny trend widać również w grach, gdzie procesor graficzny RTX 4090 Laptop w XMG Neo 16 jest w zasięgu ręki od desktopowego RTX 4070 Ti w skumulowanej wydajności w grach.
Widzimy, że układ graficzny RTX 4080 do laptopów ustępuje mobilnemu wariantowi RTX 4090 nawet o 17%, co jest podobne do różnic pomiędzy desktopowymi wersjami RTX 4090 i RTX 4080.
Ulepszenia w architekturze wydają się dawać RTX 4080 Laptop 33% przewagę nad RTX 3080 Ti Laptop GPU w ogólnej wydajności w grach, ale RTX 4090 oferuje niewiarygodny 61% wzrost w stosunku do mobilnego flagowca Ampere.
Podobnie jak ich odpowiedniki dla komputerów stacjonarnych, mobilne układy GPU RTX 40 wydają się również łatwo ulegać zatkaniu przez procesor w niższych rozdzielczościach. Na przykład w grze Metro Exodus (bez ulepszeń) układ graficzny RTX 4090 dla laptopów ustępuje desktopowemu RTX 4070 Ti nawet o 19% w rozdzielczości 1080p Ultra. Jednak w rozdzielczości 4K Ultra flagowy mobilny procesor graficzny Ada radzi sobie tak samo jak RTX 4070 Ti.
Widzimy również powiększające się delty pomiędzy procesorem graficznym RTX 4090 do laptopów a kartą RTX 4090 do komputerów stacjonarnych w 4K Ultra w porównaniu do 1080p lub QHD Ultra z tego powodu - Ada po prostu uwielbia być opodatkowana w 4K.
Co ciekawe, w 4K zwiększa się także różnica między kartą RTX 4080 Laptop GPU a RTX 4090 Laptop GPU.
Gry obciążające nadmiernie procesor, takie jak Mafia : Definitive Edition, wykazują odczuwalne różnice między RTX 4070 Ti a RTX 4090 Laptop GPU tylko w 1080p. Wraz ze wzrostem rozdzielczości układ graficzny RTX 4090 Laptop jest w stanie zniwelować różnicę, a nawet pokonać RTX 4070 Ti o włos w tej grze.
Wydajność śledzenia promieni
Pomimo tej samej liczby rdzeni RT, co RTX 4080 dla komputerów stacjonarnych, układ graficzny RTX 4090 dla laptopów może być nawet o 25% wolniejszy w ogólnej wydajności ray tracingu. W porównaniu z układem graficznym RTX 3080 Ti do laptopów, widzimy jednak doskonały wzrost, sięgający nawet 58%.
Podczas gdy widzimy bardzo dobre liczby fps w natywnym 1080p, natywny ray tracing w 4K przy grywalnej liczbie klatek na sekundę wciąż nie jest w zasięgu możliwości, co widać w wynikach Cyberpunk 2077. Nvidia forsuje DLSS 3 jako jedyny realny sposób na grę w wyższych rozdzielczościach z włączonym RT.
DLSS 3 wydajność
Poniższa tabela ilustruje korzyści płynące z zastosowania DLSS 3 w obsługiwanych tytułach z układem graficznym RTX 4090 Laptop w MSI Titan GT77 HX 13V.
W porównaniu z natywnym 4K, DLSS 3 w trybie Balanced pokazuje fenomenalną przewagę wydajności w ustawieniach 4K Ultra. Cyberpunk 2077 już od jakiegoś czasu jest dzieckiem plakatu Nvidii w zakresie wydajności ray tracingu i DLSS, a w związku z tym widzimy ogromny, 331% wzrost średniej liczby klatek na sekundę po włączeniu DLSS 3 w porównaniu z natywnym 4K przy ustawieniach Ultra.
Gra | Ustawienia | DLSS wyłączone | DLSS włączone (zrównoważone) | Różnica |
---|---|---|---|---|
Spider-Man Miles Morales | 4K Ultra | 83 FPS | 132 FPS | +59 % |
The Witcher 3 4.00 | 4K RT Ultra | 27 FPS | 50 FPS | +85 % |
Cyberpunk 2077 1.5 | 4K RT Ultra | 22 FPS | 95 FPS | +331 % |
God of War | 4K Ultra | 80 FPS | 111 FPS | +38 % |
Horizon Zero Dawn | 4K Ultra | 95 FPS | 143 FPS | +51 % |
MSI Titan GT77 HX 13VI
low | med. | high | ultra | QHD | 4K DLSS | 4K | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GTA V (2015) | 184.1 | 182.6 | 140.9 | 138.5 | 175.7 | ||
The Witcher 3 (2015) | 619 | 546 | 422 | 198.9 | 160 | ||
Dota 2 Reborn (2015) | 225 | 206 | 194.1 | 185.9 | 178.9 | ||
Final Fantasy XV Benchmark (2018) | 230 | 221 | 187.4 | 162.9 | 94.7 | ||
X-Plane 11.11 (2018) | 203 | 177.5 | 134.1 | 114.3 | |||
Far Cry 5 (2018) | 186 | 173 | 160 | 159 | 113 | ||
Strange Brigade (2018) | 490 | 396 | 391 | 373 | 309 | 159.3 | |
Shadow of the Tomb Raider (2018) | 245 | 227 | 219 | 214 | 187 | 103 | |
Metro Exodus (2019) | 204 | 183 | 153 | 132 | 116 | 81 | |
Control (2019) | 240 | 232 | 187 | 122 | 63 | ||
Borderlands 3 (2019) | 201 | 176 | 162 | 151 | 130 | 76 | |
Horizon Zero Dawn (2020) | 209 | 189 | 174 | 163 | 154 | 131 | 95 |
Mafia Definitive Edition (2020) | 219 | 189 | 179 | 161 | 93 | ||
Watch Dogs Legion (2020) | 152 | 144 | 131 | 120 | 109 | 69 | |
F1 2021 (2021) | 501 | 449 | 417 | 209 | 192.4 | 114.4 | |
Far Cry 6 (2021) | 167 | 147 | 144 | 135 | 89 | ||
Forza Horizon 5 (2021) | 220 | 181 | 174 | 124 | 113 | 95 | |
God of War (2022) | 201 | 200 | 180 | 133 | 115 | 80 | |
Rainbow Six Extraction (2022) | 378 | 347 | 346 | 314 | 219 | 112 | |
Dying Light 2 (2022) | 240 | 206 | 174 | 121 | 62 | ||
GRID Legends (2022) | 254 | 230 | 210 | 199 | 190 | 132 | |
Cyberpunk 2077 1.6 (2022) | 156 | 144 | 138 | 135 | 98 | 56 | |
Ghostwire Tokyo (2022) | 237 | 236 | 234 | 231 | 206 | 100 | |
Tiny Tina's Wonderlands (2022) | 339 | 289 | 224 | 182 | 131 | 70 | |
F1 22 (2022) | 316 | 294 | 283 | 138.2 | 90.1 | 44.9 | |
Call of Duty Modern Warfare 2 2022 (2022) | 230 | 215 | 183 | 176 | 135 | 126 | 85 |
Spider-Man Miles Morales (2022) | 134 | 131 | 118 | 116 | 113 | 83 | |
The Callisto Protocol (2022) | 195 | 181 | 145 | 144 | 114 | 68 | |
The Witcher 3 v4.00 (2023) | 240 | 189 | 173 | 150 | 104 | 50 | |
Dead Space Remake (2023) | 147 | 141 | 130 | 129 | 100 | 53 |
Razer Blade 16 Early 2023
low | med. | high | ultra | QHD DLSS | QHD FSR | QHD | 4K DLSS | 4K FSR | 4K | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GTA V (2015) | 186.6 | 185.2 | 183.4 | 140.7 | 125.2 | 143.7 | ||||
The Witcher 3 (2015) | 609.6 | 462.7 | 353.5 | 176.8 | 120.6 | |||||
Dota 2 Reborn (2015) | 218 | 204 | 196 | 194.7 | 176.7 | |||||
Final Fantasy XV Benchmark (2018) | 195.8 | 184.1 | 157.8 | 120.1 | 74.1 | |||||
X-Plane 11.11 (2018) | 201 | 177.7 | 137 | 117.5 | ||||||
Strange Brigade (2018) | 438 | 365 | 351 | 323 | 237 | 122.3 | ||||
Shadow of the Tomb Raider (2018) | 228 | 201 | 196 | 176 | 154 | 84 | ||||
Metro Exodus (2019) | 197 | 170.4 | 145 | 121.7 | 102 | 67 | ||||
Control (2019) | 239.1 | 204.7 | 157 | 102 | 50.1 | |||||
Borderlands 3 (2019) | 207.7 | 176.6 | 158.1 | 133.5 | 108.7 | 59.8 | ||||
Valorant (2020) | 336 | |||||||||
Horizon Zero Dawn (2020) | 128 | 112 | ||||||||
Mafia Definitive Edition (2020) | 280.3 | 184 | 171.3 | 121.6 | 70.4 | |||||
Watch Dogs Legion (2020) | 140 | 129 | 121 | 110 | 93 | 56 | ||||
Far Cry 6 (2021) | 181 | 149 | 134 | 125 | 115 | 71 | ||||
Dying Light 2 (2022) | 184.1 | 160.4 | 140.9 | 97.8 | 48.6 | |||||
Cyberpunk 2077 1.6 (2022) | 121.1 | 118.1 | 113.8 | 106.2 | 81.2 | 40 | ||||
Ghostwire Tokyo (2022) | 198.7 | 159.6 | 154 | 145 | 135.9 | 73.1 | ||||
The Callisto Protocol (2022) | 177.8 | 159.8 | 119.9 | 120.4 | 93.1 | 55.3 | ||||
Cyberpunk 2077 2.1 Phantom Liberty (2023) | 83 | |||||||||
Skull & Bones (2024) | 50 | |||||||||
Horizon Forbidden West (2024) | 56.1 | 54.8 | 39.5 | |||||||
F1 24 (2024) | 226 | 236 | 210 | 85.3 | 59.1 | |||||
Black Myth: Wukong (2024) | 110 | 89 | 71 | 42 | 47 | 31 | 33 | 18 | ||
Star Wars Outlaws (2024) | 84.3 | 81.5 | 74.1 | 64.4 | 59.1 | 47.7 | 35.8 | 20.5 | ||
Stalker 2 (2024) | 63.1 | 50.3 | 30.9 |
Schenker XMG Neo 16
low | med. | high | ultra | QHD | 4K | |
---|---|---|---|---|---|---|
GTA V (2015) | 137.5 | 137.7 | 88.9 | |||
The Witcher 3 (2015) | 216.4 | 137.1 | ||||
Dota 2 Reborn (2015) | 227 | 202 | 191.2 | 177.3 | 179.4 | |
Final Fantasy XV Benchmark (2018) | 180.7 | 158 | 91.5 | |||
X-Plane 11.11 (2018) | 204 | 179.7 | 135.5 | 124.2 | ||
Strange Brigade (2018) | 482 | 396 | 372 | 350 | 311 | 160.3 |
Shadow of the Tomb Raider (2018) | 207 | 168 | 103 | |||
Metro Exodus (2019) | 131.51 | 117.44 | 83.98 | |||
Control (2019) | 183.7 | 121.9 | 63.5 | |||
Borderlands 3 (2019) | 176 | 132.34 | 70.5 | |||
Mafia Definitive Edition (2020) | 187.9 | 168.1 | 91.8 | |||
Watch Dogs Legion (2020) | 127 | 113 | 71 | |||
Assassin´s Creed Valhalla (2020) | 161 | 130 | 78 | |||
Far Cry 6 (2021) | 139 | 134 | 92 | |||
Dying Light 2 (2022) | 171.8 | 118.4 | 61.7 | |||
Cyberpunk 2077 1.6 (2022) | 122.8 | 94.26 | 49.15 | |||
Ghostwire Tokyo (2022) | 230.1 | 196.8 | 97.7 | |||
Tiny Tina's Wonderlands (2022) | 189.4 | 135.8 | 73.7 | |||
F1 22 (2022) | 137.4 | 90.5 | 45.3 | |||
Call of Duty Modern Warfare 2 2022 (2022) | 181 | 137 | 86 | |||
Spider-Man Miles Morales (2022) | 121.4 | 115.7 | 84.2 | |||
The Callisto Protocol (2022) | 143.5 | 116.5 | 69.8 | |||
The Witcher 3 v4.00 (2023) | 141.8 | 102.9 | 52.8 |
Test na stres
Testowane modele laptopów nie wykazywały znaczących niezgodności z powodu throttlingu termicznego przy obciążeniach z The Witcher 3 w 1080p Ultra.
RTX 4090 w Titan GT77 HX 13V wydawał się mieć pewne problemy z utrzymaniem początkowego framerate'u, ale po pewnym czasie udaje mu się odzyskać siły. Implementacja RTX 4090 w XMG Neo 16 wypada pod tym względem nieco lepiej.
Z kolei RTX 4080 z Razer Blade 16 dobrze radzi sobie w tym teście obciążeniowym.
Pobór mocy: RTX 4090 mobile 53% bardziej energooszczędny niż RTX 3080 Ti GPU do laptopów
Pobór mocy ze ściany w przypadku GPU do laptopów nie jest tak naprawdę porównywalny z tym, co obserwujemy w przypadku części desktopowych. W rzeczywistości sama karta RTX 4090 Founders Edition potrafi wyciągnąć ponad 700 W pod obciążeniem, gdy jest skonfigurowana do korzystania z wyższego celu energetycznego.
Co jest tutaj interesujące, to fakt, że otrzymujemy teraz znacznie większą wydajność na wat w porównaniu z jakimkolwiek innym mobilnym GPU Nvidii do tej pory.
Na przykład MSI Titan GT77 12UHS wyposażony w RTX 3080 Ti ma podobny pobór mocy jak Titan GT77 HX 13V - około 248 W w teście The Witcher 3 przy 1080p ultra i o 11% wyższy 241 W w FurMark (1280 x 720, bez AA). Jednak Titan GT77 HX 13V jest o 53% bardziej wydajny energetycznie w The Witcher 3 w porównaniu do swojego poprzednika z 12. generacji.
Razer Blade 16 z układem graficznym RTX 4080 Laptop pobiera o 7% więcej energii (236 W) niż Blade 17 z układem graficznym RTX 3080 Ti Laptop (220 W) w grze The Witcher 3. Pomimo nieco wyższego ogólnego zużycia energii, nowy Blade 16 z układem graficznym RTX 4080 Laptop jest o 32% bardziej energooszczędny w grze w porównaniu z Blade 17, mimo że RTX 3080 Ti w tym drugim modelu jest skonfigurowany na 165 W.
Jest to również zgodne z tym, jak Nvidia zaprojektowała Adę, aby była znacznie bardziej energooszczędna niż Ampere. Pomijając korzyści płynące z niestandardowego procesu 4N, GPU Ada najpierw próbuje trafić w maksymalne zegary i limity napięcia przed zwiększeniem mocy, co skutkuje wyższą wydajnością i zwiększoną sprawnością przy tej samej wartości mocy w porównaniu do Ampere.
Power consumption: External monitor
Power Consumption / The Witcher 3 ultra (external Monitor) | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition (133% PT OC, Idle: 81.25 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition (100% PT, Idle: 81.25 W) | |
AMD Radeon RX 7900 XTX (Idle: 86.5 W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3090 (Idle: 464 - 597, n=17 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Founders Edition (110% PT, Idle: 78.45 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Founders Edition (100% PT, Idle: 78.45 W) | |
AMD Radeon RX 7900 XT (Idle: 84.6 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Perf BIOS / 110% PT, Idle: 75.4 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Perf BIOS / 100% PT, Idle: 75.4 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Quiet BIOS / 100% PT, Idle: 75.4 W) | |
MSI Titan GT77 HX 13VI | |
MSI Titan GT77 12UHS | |
Razer Blade 16 Early 2023 | |
Razer Blade 17 Early 2022 | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU (Idle: 144 - 287, n=27 W) | |
Average AMD Radeon RX 6800M (Idle: W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU (Idle: 124 - 244, n=26 W) | |
Average AMD Radeon RX 6700M (Idle: W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU (Idle: 115 - 234, n=25 W) | |
Average AMD Radeon RX 6600M (Idle: 124 - 191, n=6 W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU (Idle: 107.5 - 191, n=38 W) |
Power Consumption / FurMark 1.19 GPU Stress Test (external Monitor) | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition (133% PT OC, Idle: 81.25 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition (100% PT, Idle: 81.25 W) | |
AMD Radeon RX 7900 XTX (Idle: 86.5 W) | |
AMD Radeon RX 7900 XT (Idle: 84.6 W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3090 (Idle: 281 - 551, n=8 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Founders Edition (110% PT, Idle: 78.45 W) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Founders Edition (100% PT, Idle: 78.45 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Perf BIOS / 110% PT, Idle: 75.4 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Quiet BIOS / 100% PT, Idle: 75.4 W) | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti (Perf BIOS / 100% PT, Idle: 75.4 W) | |
Razer Blade 16 Early 2023 | |
MSI Titan GT77 12UHS | |
Razer Blade 17 Early 2022 | |
MSI Titan GT77 HX 13VI | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU (Idle: 139.2 - 288, n=28 W) | |
Average AMD Radeon RX 6800M (Idle: W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU (Idle: 123.6 - 211, n=27 W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU (Idle: 122 - 254, n=27 W) | |
Average AMD Radeon RX 6600M (Idle: 113 - 187, n=6 W) | |
Average AMD Radeon RX 6700M (Idle: W) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU (Idle: 94.1 - 202, n=38 W) |
Power Consumption / Witcher 3 ultra Efficiency (external Monitor) | |
MSI Titan GT77 HX 13VI | |
Razer Blade 16 Early 2023 | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU (0.4696 - 0.736, n=24) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU (0.4399 - 0.97, n=24) | |
AMD Radeon RX 7900 XT | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU (0.4432 - 0.69, n=26) | |
AMD Radeon RX 7900 XTX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Founders Edition | |
Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti | |
Razer Blade 17 Early 2022 | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU (0.4181 - 0.651, n=33) | |
Average AMD Radeon RX 6700M () | |
MSI Titan GT77 12UHS | |
Average AMD Radeon RX 6600M (0.4398 - 0.608, n=6) | |
Average NVIDIA GeForce RTX 3090 (0.268 - 0.3954, n=14) |
* ... im mniej tym lepiej
Werdykt: Desktopowa wydajność klasy RTX 3090 przy 175 W
Generacja Ampere firmy Nvidia miała wiele do zaoferowania pod względem wydajności w porównaniu do Turinga, ale jej premiera miała miejsce w czasie, gdy światowy porządek zaczął się walić.
W rezultacie karty były niedostatecznie zaopatrzone i miały zbyt wysokie ceny, co prowadziło do wszelkiego rodzaju oszustw. W połączeniu z kapryśnym i ulotnym boomem na kryptowaluty, wielu graczy uznało, że ekonomicznie uzasadnione jest wybranie laptopów z zasilaniem Ampere zamiast kart desktopowych.
W 2023 roku większość z tych wstrząsających doświadczeń mamy już za sobą. Najnowsze procesory graficzne Ada firmy Nvidia wyznaczyły sobie bardzo wysokie standardy w zakresie wydajności i energooszczędności, które wydają się być prawdziwie pokoleniowym skokiem.
Byliśmy pod ogromnym wrażeniem wydajności Ada na desktopie i cieszymy się, że większość z tych korzyści zostanie przeniesiona również na laptopy.
Procesory graficzne Nvidia RTX 4080 i RTX 4090 do laptopów doskonale prezentują mocne strony wydajności i sprawności Ady, przy czym ten pierwszy działa mniej więcej tak samo, jak 350-watowy desktopowy RTX 3090. Korzyści te są jednak widoczne tylko w przypadku najwyższej specyfikacji pobierającej 175 W.
Nie wszystko jednak jest w porządku z mobilną Adą. Testowane przez nas urządzenia pozwalały RTX 4080 i RTX 4090 w pełni rozwinąć swoje mięśnie przy 150 W z dodatkowymi 25 W Dynamic Boost. Nie wszystkie laptopy w środowisku naturalnym pozwolą tym układom graficznym na pracę przy takich wartościach TDP.
A te, które to robią, nie są też zbyt przenośne - sam zasilacz Titana GT77 waży 1,4 kg, a jego poziom hałasu przy maksymalnym obciążeniu może sprawiać wrażenie, jakbyśmy siedzieli w kokpicie F16.
Innym problemem jest mylący branding Nvidii. Przeciętny klient zazwyczaj lepiej kojarzy numeryczne oznaczenie marki niż faktyczną specyfikację procesora graficznego, więc ktoś w Santa Clara pomyślał, że ma doskonały sens marketingowy, aby ochrzcić topowego psa jako procesor graficzny dla laptopów RTX 4090 tylko dlatego, że działa lepiej niż desktopowy RTX 3090!
Ale ci, którzy szukają laptopów z układem RTX 4090 nie są typowymi przeciętnymi konsumentami. Nie wnikajmy nawet w różnego rodzaju problemy z wydajnością, których można się spodziewać w zakresie TDP od 80 do 150 W.
Kolejnym ważnym czynnikiem do rozważenia jest cena. Laptopy, które wykorzystaliśmy w tym porównaniu mogą wywiercić sporą dziurę w kieszeni. Do tego stopnia, że zakup używanego samochodu może wydawać się lepszą inwestycją. Ale taka jest natura flagowych urządzeń w ogóle.
Wszystko powiedziane i zrobione, Ada mobile to mile widziany krok w dobrym kierunku. Korzyści, które widzimy w konfiguracjach z najwyższej półki z pewnością przeniosą się także na urządzenia ze średniej i podstawowej półki, a funkcje takie jak DLSS 3 z pewnością pomogą przyspieszyć adopcję Ady wśród mobilnych graczy.
Bardziej całościowy obraz poprawy wydajności Ada mobile uzyskamy, gdy w nadchodzących miesiącach przetestujemy więcej laptopów z RTX 40 w różnych konfiguracjach TDP.
Miejmy nadzieję, że urządzenia napędzane przez AMD RDNA 3 również będą w końcu dostępne w znacznej liczbie i będą dobrze konkurować z korzyścią dla nas wszystkich.